رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورها با ارسال پول و سلاح داستان هایی را در سوریه درست کردند اما با این کار نمی شود در سوریه دموکراسی برقرار کرد.
کد خبر: ۶۷۹۶۲۸
لاریجانی:دموکراسی با ارسال پول و سلاح ایجاد نمی شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران برگزار شد، طی سخنانی خطاب به هیئت‌های پارلمانی شرکت کننده در این اجلاس اظهار داشت: شما می‌دانید که در شرایط بسیار حساس تاریخی، این نشست در تهران تشکیل شده و برگزاری این اجلاس با انتخابات ریاست جمهوری در کشور دوست سوریه در حال انجام است، همزمان است.

وی با اشاره به شرایط سوریه گفت: داستان سوریه از 3 سال گذشته داستان غم‌انگیزی است؛ کارنامه سیاهی برای کشورهای غربی در این زمینه دیده می‌شود. از ابتدای ماجرای سوریه ما به همه کشورهایی که در این زمینه با ما رایزنی می‌کردند گفته بودیم از تعمیق دموکراسی در سوریه حمایت می‌کنیم اما نه با روش‌های خشونت‌آمیز و ارسال سلاح.

برخی کشورهای منطقه وجهان با اغراض مختلف وارد یک ماجرای کثیف در منطقه شده‌اند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: متاسفانه کشورهای مختلفی در منطقه و صحنه بین‌الملل با اغراض مختلف وارد یک ماجرای کثیف در منطقه شده‌اند. برخی کشورها تصور می‌کردند ظرف 2 تا 3 هفته می‌توانند در سوریه شرایط را کاملا به هم بزنند که این یک تصور خام بود ما به این کشورها گفته بودیم شما با چه استدلالی یک کشوری را به سوی بحران‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با یک انگیزه‌های واهی سوق می‌دهید اما آنها در آن شرایط نمی‌پذیرفتند و تلاش کردند که هم پول و هم سلاح به سمت سوریه سرازیر کنند و شرایط داخلی سوریه را به هم بریزند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کشورها که در کشور خود تلاشی برای ایجاد دموکراسی نکردند، در این ماجرا برای مردم سوریه دلسوزانه اشک می‌ریختند که باید در آنجا دموکراسی بوجود بیاید، گفت: برخی از این کشورها پارلمان شکلی دارند و همه نمایندگان در پارلمان را خودشان منصوب می‌کنند و توجهی به رای مردم ندارند اما برای سوریه ماجرا درست کردند از آن طرف نیز یکی از اشتباهات بزرگ کشورهای غربی در این بود که فکر می‌کردند با به هم ریختن شرایط سوریه می‌توانند فرصتی بوجود بیاورند که رژیم صهیونیستی تنفس جدیدی کند.

وی افزود: از این جهت سوریه که یکی از کشورهای مقاوم در دفاع از حقوق مردم فلسطین بود را مورد هدف قرار دادند. در طول این 3 سال همه نوع کمک سیاسی و نظامی انجام دادند برای اینکه شرایط کشور سوریه را به هم بریزند. حتی اخیرا یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود ما بودجه بیشتری برای افرادی که در سوریه کارهای تروریستی انجام می‌دهند، قرار می‌دهیم. این برای آمریکا افتخار نیست بلکه یک سند سیاه برای این کشور است که به تروریست‌هایی که در سوریه مردم را می‌کشند، کمک تسلیحاتی و یا کمک‌های مالی می‌کنند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در این سه سال شرایط سختی بر مردم سوریه گذشت اما نکته مهم این بود که مردم سوریه مقاومت و ایستادگی کردند و این امر بسیار با ارزشی است که در مقابل این صف‌کشی کشورهای مختلف، یک ملت تصمیم می‌گیرد که روی پای خود بایستد و مطمئنا نیز موفق خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه گفت: انتخاباتی که این روزها در سوریه در حال انجام است یک انتخابات متعارف نیست چرا که در کشورهای مختلف انتخابات شکل می‌گیرد و همیشه هم خوب است چون اراده ملت‌ها را نشان می‌دهد لکن انتخابات سوریه پیام‌های مختلفی دارد به همین دلیل نشست امروز در تهران با حضور شما سروران گرامی یک اثر مهم تاریخی به جای خواهد گذاشت.

دولت سوریه تابع رای مردم است

وی با بیان اینکه انتخابات سوریه این پیام را دارد که دولت سوریه تابع رای مردم است، گفت: ما از گذشته این موضوع را به کشورهای مختلف می‌گفتیم اما آنها باور نمی‌کردند اما این انتخابات نشان می‌دهد که دولت سوریه به آرایی که از صندوق‌ها بیرون می‌آید، تبعیت می‌کنند البته در اینجا یک نکته‌ای است. برخی از کشورهایی که بهانه‌گیری می‌کردند و در زمینه انتخابات سوریه به ما می‌گفتند ما نمی‌دانیم دولت سوریه انتخابات پاکی را انجام می‌دهد، ما به آنها گفتیم شما ناظر بفرستید و تحت یک رژیم نظارتی انتخابات سوریه انجام شود اما آنها نپذیرفتند؛ خوب، راه دیگر چیست؟ آنها پیشنهاد می‌کردند که در اتاق‌های دربسته راجع به آینده ملت سوریه تصمیم بگیرند که ملت سوریه این پیشنهاد را نپذیرفت.

رئیس مجلس اضافه کرد: در دنیا هیچ کس حق ندارد که بگوید چند کشور در یک اتاق جمع شوند و بگویند که ما راجع به آینده کشور سوریه تصمیم می‌گیریم؛ ملت سوریه این مطلب را قبول نکرد اما این را پذیرفت که هر چه از صندوق‌های رای بیرون بیاید، آن را مبنای حرکت آینده خود قرار دهد بنابراین این پیام اولی است که انتخابات سوریه خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به پیام دوم انتخابات سوریه گفت: پیام دوم این است که رفتارهای تروریستی در سوریه چقدر در این کشور پایگاه دارد؟ در این چند روز که در خارج از سوریه، سوری‌های مقیم کشورهای دیگر پای صندوق رای حاضر می‌شدند، برای من شگفت‌آور بود که به این میزان پای صندوق‌ها حضور پیدا کردند تا در سرنوشت کشورشان حضور فعال داشته باشند لذا امیدواریم انتخابات سوریه در داخل کشور هم با صحت و حضور چشمگیر انجام شود و تروریست‌ها برای مردم و حضور یافتن آنها پای صندوق‌های رای مانعی ایجاد نکنند. بنابراین پیام دوم انتخابات سوریه این است که مردم این کشور یک رفتار مسالمت‌آمیز را دنبال می‌کنند و از کسانی که کارهای تروریستی در داخل سوریه انجام می‌دهند، نفرت دارند.

وی با بیان اینکه پیام دیگر این انتخابات این است که سوریه همچنان برای اینکه یک کشور مستقل بماند، سرمایه‌گذاری می‌کند و هزینه می‌دهد، تصریح کرد: مردم سوریه افتخار می‌کنند که برای آرمان‌هایشان حساب قوی باز کرده‌اند و با یک حرکت سیاسی پرمعنایی می‌خواهند از حرکت دولت خود حمایت کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد: پیام دیگر این انتخابات این است که این گروه‌هایی که پرچم مبارزه به دست گرفته است و در خارج از سوریه دنبال منافع مختلف هستند، چقدر در درون سوریه پایگاه دارند؟ بعضی از این افراد را ما می‌شناسیم؛ حرف‌هایی می‌زنند که با انگیزه‌های مختلف برای منافع خودشان کاری را دست و پا کنند و نفوذی در داخل سوریه و در میان مسیحیان، سنی‌ها، شیعه‌ها، علوی‌ها، کردها و دروزی‌ها ندارند چرا که اقوام و مذاهب مختلف که در سوریه دارند خواسته‌های روشن دموکراتیک دارند و می‌خواهند در سرنوشت خودشان حضور داشته باشند و به دنبال این نیستند که افرادی بروند در خارج کشور و به عنوان مبارزه ویلا بخرند و دنبال منافع خودشان باشند.

لاریجانی ادامه داد: ما اینها را نمایندگان واقعی مردم سوریه نمی‌دانیم چرا که اگر نمایندگان مردم سوریه بودند باید تا امروز یک معجزه‌ای برای مردم سوریه از آنها صادر می‌شد. اگر در سوریه نفوذی داشتند باید یک معجزه می‌کردند. این ناتوانی آنها برای تغییر شرایط سوریه نشان می‌دهد که آنها پایگاهی بین اهداف و گروه‌های مختلف در سوریه ندارند.

وی با بیان اینکه پیام دیگر انتخابات سوریه این است که آدم‌کشی در منطقه بس است و مردم سوریه می‌خواهند یک زندگی متعارف و عادی داشته باشند، تصریح کرد: مردم سوریه خواهان یک زندگی عادی هستند و معتقدم که چرا این تروریست‌ها را از کشورهای مختلف به سوریه سرازیر کرده‌اند و البته برای کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه یک اشتباه استراتژیک است که با مسئله تروریسم برخورد تاکتیکی می‌کنند. گاهی بعضی از رجال سیاسی غرب که به ایران می‌آیند، اظهار نگرانی می‌کنند که تروریست‌هایی که در سوریه نوعی جنگ‌افروزی را تمرین کرده‌اند، در بازگشت به کشورهای خودشان ماجراهایی را بوجود آورند لذا این بخشی از مسئله است و باید از اینها پرسید که چرا به آن دامن زدید و چرا شرایطی را در منطقه بوجود آوردید که میدانی برای آدمکشی باشد که بعد خودتان در این آتش گرفتار شوید لذا این پیام مهمی است که مردم سوریه در انتخابات اعلام می‌کنند که کشورهای مختلف دست از آدمکشی در منطقه بردارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز خاورمیانه تجربیات مختلفی را از سر گذرانده است، گفت: ما در منطقه خودمان نیز مشکلاتی را داشتیم و چه در اشغال عراق و چه در اشغال افغانستان عده زیادی از مردم کشته شدند. از ابتدا ما به کشورهای بزرگی که دنبال این کارها بودند می‌گفتیم که مبارزه با تروریسم با لشکرکشی به کشورها انجام پذیر نیست اما آنها دنبال اهداف دیگری بودند اما نتیجه این اشغال‌ها این شد که عده زیادی از مردم عراق و افغانستان کشته و زخمی شدند و حالا آنها پذیرفتند که این رفتارها اشتباه است و یکی از مسئولان آمریکا اخیرا اعلام کرده بود که ما مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم اما نه با اشغال کشورها. بنابراین آنها نتیجه تلخ اشغال را پذیرفتند.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه منطقه ما در این دو دهه اخیر گرفتار این آتش‌افروزی‌ها بوده است و صدمات زیادی برای منطقه داشته لذا امیدواریم انتخابات سوریه، انتخابات موفقی باشد و راه روشنی را برای آینده سوریه رقم بزند از این جهت نشست امروز در تهران نشان دادن اراده کشورها است برای اینکه از طریق دموکراسی به یک راه حلی در مسئله سوریه برسیم.

وی با تاکید بر اینکه این راه حل از طریق انتخابات صورت خواهد گرفت، گفت: ما تعجب می‌کنیم که برخی از کشورهای غربی که با ما در مسئله سوریه رایزنی می‌کردند و از ما سوال می‌کردند که چطور می‌شود وضعیت سوریه را حل کرد. ما به آنها می‌گفتیم که تنها راه حل این وضعیت را در انتخابات می‌بینیم اما آنها می‌گفتند دموکراسی فقط انتخابات نیست. ما هم نمی‌گوییم که دموکراسی فقط انتخابات است اما یک خصوصیت مهم دموکراسی برگزاری انتخابات است و اگر کسی این را قبول نداشته باشد چطور می‌توانند دموکراسی را در کشورهای دنیا محقق کنند. لذا کاری که امروز در این اجلاس در تهران صورت می‌گیرد یک نوع دفاع از دموکراسی است.

رئیس مجلس ادامه داد: این نشست یک نوع پیام منفی دادن به رفتارهای آدمکشی در منطقه است. ما مبارزه با تروریسم را از راه تحقق دموکراسی در منطقه دنبال می‌کنیم نه از راه ارسال سلاح که برخی از کشورهای بزرگ در سوریه ماجرا ایجاد کردند. راه حل سیاسی در سوریه باید از درون صندوق‌های رای در بیاید نه از اتاق‌های دربسته که برخی از کشورها تصور می‌کردند می‌توانند از این طریق در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرند بنابراین از این جهت حضور شما در این نشست بسیار مهم است و این نشست در یک مقطع حساس تاریخی است و آینده سوریه در گرو پشتیبانی‌های شما درخشان‌تر خواهد شد.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که این نشست پیام حمایت از انتخابات سوریه را به دنیا منتقل کند و هر کسی که می‌خواهد در انتخابات سوریه نظارت داشته باشد می‌توانند به سوریه ناظر بفرستند چرا که ما با دولت سوریه صحبت کردیم و آنها هم قبول دارند که کشورهای مختلف می‌توانند به سوریه ناظر بفرستند و بر انتخابات نظارت داشته باشند. بنابراین این بهانه را از دست کشورهای جنگجو و مسئله ساز در منطقه گرفته است.

وی افزود: ما از این روحیه بازی که دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات فراهم کرده و دعوت کرده از همه پارلمان‌ها تا بتوانند در سوریه حضور یابند و نظارت کنند،‌ تقدیر می‌کنیم و امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری سوریه انتخابات موفقی باشد و به این گونه درگیری‌ها در منطقه پایان دهد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها