موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا وسیما:

توفیقات برنامه‌های استانی چشمگیر است

هجدهمین جشنواره تولیدات مراکز از هفتم و هشتم خرداد در تبریز در حالی برگزار می‌شود که از آخرین دوره آن چهار سال می‌گذرد.
کد خبر: ۶۷۷۲۰۶
توفیقات برنامه‌های استانی چشمگیر است

واقعیت این است که در کشوری با مختصات ایران، اقوامی مختلف با فرهنگ‌های متفاوت زندگی می‌کنند که نیاز است به‌طور ویژه به آنها پرداخته شود. حضور شبکه‌های مختلف استانی این ضرورت را ایجاد کرده است که به‌طور تخصصی به این شبکه‌ها و کارکردشان در کهکشان رسانه‌ای نگاه شود. به بهانه برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات مراکز با حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صداو سیما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

جنابعالی سال‌ها در سازمان صدا و سیما در ساحت‌های مختلف مدیریتی کلان حضور داشته‌اید. جشنواره استان‌ها چه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی در برنامه‌های مراکز ایجاد می‌کند؟

من همواره تاکید داشته و دارم که هنر و تولیدات مرتبط با آن در همه زمینه‌ها فقط در سینه مه گرفته تهران وجود ندارد بلکه ظرفیت‌های اصیل و ناب در ساحت‌های مختلف در مراکز استان‌ها و حتی در شهرستان‌ها و روستا نهفته است لذا مراکز صدا و سیما به سرچشمه‌ها دسترسی دارند، به محتوای زلال و پاکی که اگر بخوبی شناسایی و رسانه‌ای شوند می‌توانند به شبکه‌های سراسری هدایت شوند و یک تحول و تاثیر‌گذاری عمیق هنری و فرهنگی را در عرصه‌های گوناگون ایجاد کنند. براین اساس جشنواره فرصتی است برای دستیابی به این مهم و ارزیابی آنچه که در این جهت اقدام شده و شناسایی موانع برای سرعت در رشد کیفی تولیدات مراکز و جشنواره استان‌ها هم در سیاستگذاری و هم در اثر بخشی و نیاز سنجی تاثیر مستقیمی بر سازمان دارد.

به بیان دیگر مزیت رسانه‌ای ما در استان‌ها نهفته است و به میزانی که بتوانیم مرکز گریزی داشته و خود را در اقیانوس بیکران و بالقوه فرهنگ، آداب، رسوم، تاریخ، ادب و هنر ناب مناطق مختلف کشور با زبان‌ها ـ لهجه‌ها و... شناور کنیم، قطعا به حقیقت فرهنگ ملی و اسلامی نزدیک‌تر و مخاطب را راضی و قانع‌تر خواهیم یافت.

ویژگی‌های اختصاصی و منحصربه‌فرد جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی استان‌ها را در چه می‌دانید؟

مهم‌ترین ویژگی جشنواره تولیدات استان‌ها در شیوه ارزیابی و بررسی آثار است که برنامه‌ها در همه ساختارها براساس آنچه در طول سال از آنتن شبکه‌های استانی تولید و پخش می‌شود از سوی داوران ارزیابی و بررسی می‌شود، یعنی برنامه ویژه جشنواره تولید نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود روند ارتقای کیفی برنامه‌ها رو به رشد گذاشته یا احیانا نقاط ضعف آثار به صورت طبیعی آشکار شود.

به نظر من این ویژگی اتفاقا باید الگویی باشد برای همه جشنواره‌های هنری و فرهنگی تا آثار هنرمندان برابر آنچه در شرایط عادی آن هم با ده‌ها محدودیت مثل کمبود بودجه و... به جای گذاشته شده مورد قضاوت قرار گیرد.

همچنین مراکز استان‌ها نیز در این رقابت، جایگاه واقعی و طبیعی خود را بازمی‌یابند که می‌تواند در پیشرفت و تعالی آنها موثر باشد زیرا نقاط ضعف و قوت در یک بستر و روند عادی و به دور از هیجانات جشنواره‌ای یا رقابت‌های کسل‌کننده، بهتر خودنمایی می‌کند.

به نظر شما جشنواره استان‌ها تا چه اندازه در معرفی چهره‌های خوش ذوق و جوان استانی موفق عمل کرده است؟

عمدتا کارهای فاخر استانی و برنامه‌سازان برتر و صاحب سبک، توسط چهره‌های گمنام تولید می‌شود و چه بسا این عزیزان ارتباط سازمانی به صورت استخدام رسمی با صدا و سیما ندارند ولی به‌واسطه تسلط و احاطه به کار هنری و رسانه‌ای آثارشان در جشنواره استان‌ها درخشیده و از امتیازات بالایی برخوردار شده است. بنابراین انگیزه آنها برای همکاری با سازمان بیشتر و بتدریج در مراکز استان‌ها به‌کارگیری شده‌ است. در سال‌های اخیر جشنواره مراکز، هنرمندان مستعد مختلفی را در ساختارهای متنوعی همچون موسیقی، انیمیشن، ترکیبی، نمایشی و... معرفی کرده است.

آیا اعلام نهضت‌های تولیدی در جشنواره استان‌ها در ارتقای تولیدات استانی موثر بوده است؟

در چند جشنواره اخیر مراکز، از سوی معاونت استان‌ها هر سال یک اولویت تولیدی مانند آموزش، انیمیشن، مستند و... به‌عنوان شعار سال برگزیده می‌شد. به نظر بنده متمرکز کردن فعالیت‌ها در محورهای ضروری و مورد نیاز، آثار خوبی خواهد داشت مثلا اکنون عملکرد مراکز استان‌ها در حوزه تولید انیمیشن اصلاً قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست. قطعا یکی از دلایل آن اعلام نهضت تولیدی در این ساختار است. البته تراز کیفی تولیدات استان‌ها طی چند سال اخیر با سیاستگذاری‌ها و اقدامات شایسته معاونت استان‌ها در بسیاری از ساختارها ارتقا یافته که بخوبی درخشش آنان محسوس است.

تهیه و تنظیم آثار ممتاز نمایشی و ترکیبی استان‌ها در بسته‌های صدتایی از نظر شما چگونه ارزیابی می‌شود؟

یکی از نوآوری‌ها در معاونت استان‌ها همین اقدام است که این بسته‌ها علاوه بر برجسته کردن کارهای ممتاز استانی در بسیاری از مراکز فرهنگی و رسانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه هر یک از این آثار به‌عنوان نمونه‌ای از تولیدات موفق می‌تواند در میان‌مدت سرمشق و الگوی برنامه‌سازی فاخر ‌شود و باعث ارتقای تولیدات مشابه خواهد شد. در هر صورت این ابتکار اقدام ارزشمندی بوده است که امیدوارم ادامه یابد.

آیا استان‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند انتظارات سازمان را در زمینه تولید برنامه‌های موثر و کیفی برآورده کنند؟

مراکز استان‌ها دارای استعداد و ظرفیت بسیار زیادی هستند و براحتی می‌توان گفت بهترین پشتوانه و حامی در محتوای تولیدات شبکه‌های ملی در حوزه‌های سیاسی، انیمیشن، موسیقی و حتی تولیدات نمایشی مراکز استان‌ها هستند، اما این که مراکز استان‌ها انتظارات سازمان را در زمینه تولید برآورده کرده‌اند باید اذعان کرد که با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و در حدی که از توانمندی‌های خود استفاده کرده‌اند، موفق بوده‌اند اما ‌باید با حمایت‌های بیشتر به جایگاه والاتری برسند.

تولیدات مراکز استان‌ها چه تاثیری در افزایش مبادلات بین‌المللی سازمان و ارتباطات رسانه‌ای دارد؟

اتفاقا یکی از مزیت‌های تولیدات استانی در حوزه تبادلات بین‌المللی است، اکنون بیشترین آثار راه‌یافته به جشنواره‌های مختلف دنیا هم در حوزه صدا و هم در حوزه سیما به مراکز استان‌ها تعلق دارد، این در حالی است که شبکه‌های سراسری هم می‌توانند از فرصت برابر این حضور استفاده کنند، اما توفیقات برنامه‌های استانی چشمگیر است.

در این زمینه برخلاف جشنواره‌های داخلی، بنده معتقدم باید از سوی مراکز استان‌ها به تناسب اهداف جشنواره‌های بین‌المللی برنامه‌های خاصی برای ارائه به آنها تولید کنند تا بسیاری از ظرفیت‌های فرهنگی، ملی، هنری و اجتماعی کشور به دنیا معرفی شود. در همین رابطه بسیاری از شبکه‌های همسو و پاک در دنیا، خواهان استفاده از آثار فاخر (فولکلور) ایرانی هستند که مراکز استان‌ها می‌توانند بخوبی به این نیاز‌ها پاسخ دهند تا علاوه بر مخاطبان محلی، مخاطبان ملی و بین‌المللی را هم همراه آثارشان کنند. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها