شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر کرد

الزام رعایت سقف جمعیتی تهران با توجه به منابع آبی

قنات ها میراث پدران ماست وسالیان سال رگ های تشنه کویر و دشت های پهناور با آب قنوات سیراب شده اند اما خراسانی ها با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات، قدر این ارث پدری را ندانسته و کاری کردند تا این ذخایر و منابع آبی یکی پس از دیگری خشکیده شوند.
کد خبر: ۶۷۳۴۴۲
سونامی خشکسالی در قلب قنات ها + عکس

قنات ها میراث نیاکان و پدران ماست و بهره گیری از این آب در کشاورزی و دامداری اقدامی متداول است و امروزه به خاطر رعایت نکردن حریم ملکی و آبی، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات ها، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمین با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و ریزش بخش های فرسوده به علت قدمت زیاد از عواملی است که موجب شده قنات های این استان در معرض نابودی قرار بگیرد.

لزوم ثبت قنوات در فهرست سرمایه های مادی و معنوی خراسان

قنوات با توجه به نقشی که در تامین آب کشاورزی دارند باید احیا، نگهداری،‌ مرمت و بازسازی شوند و به عنوان میراثی ماندگار در فهرست سرمایه های مادی و معنوی این سرزمین ثبت گردند زیرا با مرگ قنات ها دیگر هیچ امیدی به حفظ منابع آبی نیست و دیر یا زود تشنگی و خشکی تمام سرزمین خراسان را در بر می گیرد.

منطقه پهناور خراسان رضوی با شش هزار و 315 رشته قنات در بهره گیری از آب قنوات برای تامین آب کشاورزی شهره بوده و حفر قنات ها و محافظت از آنها در انتقال آب شیرین به حاشیه دشتها و حاشیه کویر و‌ تامین آب موثر است لذا امروز باید مانع نابودی این میراث کهن در سراسر این سرزمین شد.

احیاء 60 رشته قنات در مناطق خشک و نیمه بیابانی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه می گوید: طی سالهای گذشته بیش از 60 رشته قنات در مناطق مختلف این استان بوی‍ژه مناطق خشک ونیمه بیابانی احیا شده است.

حسن شریعتی افزود: این استان دارای شش هزار و 315 رشته قنات است و در حال حاضر 34 هزار کشاورز با بهره برداری از این منابع آبی بیش از 15 درصد از محصولات خود را تولید می کنند.

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات ها

وی گفت: امروز رعایت نکردن حریم ملکی و آبی، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات ها، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمین با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و ریزش بخش های فرسوده به علت قدمت زیاد از عواملی است که موجب شده قنات های این استان در معرض نابودی قرار بگیرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هنوز هم حفر قنات و استفاده از این منابع آبی در روستاها و بخش های کشاورزی و دامداری کشور مورد توجه است اما این روزها با افت شدید آب های زیرزمینی، چاه ها و همچنین قنوات این استان خشک شده است.

سونامی خاموش خشکسالی قنوات

مسئول امور قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی دارای بیشترین قنات ها در سطح کشور است و طی سال های اخیر خشکسالی قنوات به عنوان سونامی خاموش بر پیکره این استان خسارت وارد کرده و این امر در حالی اتفاق می افتد که بر احیا، مرمت و بازسازی قنات ها تاکید شده است.

حمید جوادی افزود: با وجود تغییرات در اقلیم آب و هوایی هر سال بارش نزولات آسمانی کاهش پیدا کرده و در این راستا دولت باید با اختصاص اعتبارات لازم اهتمام بیشتری بر احیای قنات ها داشته باشد.

وی گفت: اختصاص اعتبارات قطره چکانی کمکی به احیا قنات ها نمی کند و در حال حاضر بیش از 40 درصد قنات های این استان به ویژه قنات های فصلی به علت خشکسالی و کاهش بارندگی خشک شدند و یا در آستانه خشک شدن قرار دارند.

مسئول امور قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی به وسیله چاه های مجاز و غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق؛ آب استحصالی قنات ها بیش از ۳۵درصد کاهش یافته است.

نفس های آب در قلب قنات های سرزمین خراسان به شماره افتاد

وی با بیان اینکه امروز نفس های آب در قلب قنات های سرزمین خراسان به شماره افتاده، گفت: قنات ها بدون آن که سفره های زیرزمینی آب را تخریب کند، بخش اعظمی از نیازهای کشاورزان به آب را تامین می کند بنابراین این منابع آبی سرمایه های بزرگی است که باید مورد محافظت جدی قرار بگیرد.

جوادی با اشاره به دلایل خشکی و مرگ قنات ها، افزود: عدم اجرایی طرح لایروبی، حفر بی رویه چاه و ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات از جمله عواملی است که سبب خشک شدن یا مرگ قنات ها شده است.

مدیر کل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: قنات ها نقش بسزایی در تامین آب کشاورزی دارد و این امر ایجاب می کند تا در مسیر احیا، نگهداری،‌ مرمت و بازسازی این میراث های ماندگار گام برداشت.

کاهش 70 درصدی آب دهی قنات ها

حسین جعفری از کاهش 70 درصدی آب دهی قنات ها خبر داد و افزود: آب‌دهی قنات‌های استان حدود 70 درصد کاهش داشته است و ضروری است تا از سرمایه‌های سنتی کشور که قنات‌ها هستند نگهداری و نگهبانی کرد.

وی تاکید می کند: اغلب قنات ها میراث ملی ماست و از سویی دیگر قنات ارزان ترین آب را تحویل کشاورز می دهد اما استحصال آب از طریق چاه های کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

خشکسالی های پیاپی در جنوب خراسان رضوی و خشکیدن بیش از 140 رشته قنات

مدیر کل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خشکسالی های پیاپی در جنوب خراسان رضوی موجب خشکیدن بیش از 140 رشته قنات شده و این امر زندگی ساکنان این منطقه را که اغلب کشاورز و دامدار هستند با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر چشمه ها، تعداد 140 رشته قنات از مجموع 599 قنات گناباد خشک شده و سایر قناتهای این منطقه نیز با کاهش 10 تا 90 درصدی میزان آبدهی روبرو شده است.

اکنون سالهاست که اغلب قنات های این خطه شرمسار لب های تشنه کویر است و باید با مدیریت و برنامه ریزی مناسب این سرمایه های مادی و معنوی سرزمین خراسان را مورد محافظت قرار داد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها