فراگیری ابداع مسعود ده نمکی در سینمای ایران

پوراحمد «شب یلدا 2» را می‌سازد

تولید سری جدید ده انیمیشن پرمخاطب که سری اول و در برخی موارد چند سری از آنها ساخته شده است، در مرکز پویانمایی صبا ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۶۷۱۲۴۰
تولید دنباله انیمیشن های پرمخاطب ایرانی

از جمله انیمیشن‌هایی که تولید سری دوم آنها در دستور کار قرار گرفته؛ می‌توان به رستوران جنگل، مدرسه‌ای در جنگل، سارا و سامان، میچکا، مهارت‌های زندگی، روباه و خروس، رعنا دختر دهقان و قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب اشاره کرد. همچنین سری سوم انیمیشن «مسافری از دور دورا» ساخته می‌شود و ماجراهای کوشا نیز در دو سری دیگر تولید خواهد شد.

سری دوم انیمیشن رستوران جنگل به کارگردانی محمدرضا حنفی در مرحله پیش تولید قرار دارد و در 26 قسمت تولید می‌شود. این انیمیشن که سری اول آن چهار جایزه از جشنواره جام‌جم دریافت کرده، درباره لک‌لک، آشپز زبردستی است که رستوران جنگل از عمویش به او ارث رسیده است.

سری دوم «مدرسه‌ای در جنگل» به کارگردانی داوود حدیثی داستان پسربچه‌ای است که در روز تولدش کتابی تحت عنوان مدرسه جنگل از پدرش هدیه می‌گیرد که ویژگی‌ عجیبی دارد. او می‌تواند براحتی وارد کتاب شود و حتی شخصیت‌های کتاب نیز می‌توانند وارد فضای زندگی پسربچه شوند.

انیمیشن سارا و سامان که سری دوم آن نیز به کارگردانی ناهید صمدی امین تولید می‌شود، کاری مخصوص خردسالان است و ماجرای رویارویی سارا و سامان با مسائل، ترس‌ها و احساسات و درونیاتشان را به نمایش می‌گذارد.

رعنا دختر دهقان به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی در سری دوم نیز ماجراهای رعنا را به نمایش می‌گذارد که با درایت و تیزهوشی مشکلات شهر و همشهریانش را برطرف می‌کند و سری دوم انیمیشن میچکا نیز در قالب داستان‌های تخیلی درباره کارکردهای اعضای بدن اطلاعاتی در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد. این انیمیشن به کارگردانی علیرضا صالحی در مرحله پیش تولید قرار دارد.

سری جدید انیمیشن مسافری از دور دورا که تاکنون دو سری از آن تولید و پخش شده، به کارگردانی مریم گودرزی تولید می‌شود. این انیمیشن با قهرمانی به نام منجی در سیاره‌ای به نام دور دورا مفاهیم علوم پایه در دوره ابتدایی را به کودکان آموزش می‌دهد و این آموزش‌ها در قالب داستان‌های پلیسی و با حضور شخصیت‌هایی مانند کوکوجا که یک خلافکار بین کهکشانی است و بگی و ببن پلیس‌های کهکشانی روایت می‌شود.

ماجراهای کوشا بعد از انیمیشن خانه ما، یکی از طولانی‌ترین انیمیشن‌های شبکه پویا است که تاکنون چهار سری از آن تولید شده و قرار است سری پنجم و ششم آن نیز ساخته شود. کارگردانی ماجراهای کوشا را فرانک زحلی به عهده دارد و به معرفی حیوانات و لزوم مهربانی با آنها می‌پردازد. در این مجموعه ضمن معرفی حیوانات مختلف و ویژگی‌های آنها بویژه حیواناتی که خاص طبیعت و جغرافیای متنوع کشورمان هستند، نقش حیوانات در تعادل جهان هستی برای مخاطبان تشریح می‌شود.

سری دوم انیمیشن «مهارت‌های زندگی» به کارگردانی فرخ یکدانه نیز در مرحله پیش تولید قرار دارد و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی و نکات مربوط به آداب معاشرت را در قالب داستان آموزش می‌دهد. انیمیشن‌ روباه و خروس به کارگردانی ارد پیکانفر و قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب به کارگردانی مجید محمدی نیز در سری دوم رویه سری اول را در پیش می‌گیرند و در همان قالب پیشین ماجراها و قصه‌های تازه‌ای روایت می‌کنند.

تولید آثار خوب ادامه می‌‌یابد

حسین زارعی، مدیر تامین برنامه مرکز پویانمایی صبا درباره دلیل تولید سری‌های جدید از انیمیشن‌های قبلی این مرکز گفت: بجز مساله کیفیت که در درجه اول اهمیت قرار دارد، نکته دیگر به قانونی درباره انیمیشن بر می‌گردد و آن این‌که این آثار زمانی در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود که تعداد قسمت‌های زیادی از آنها به نمایش درآید مثل تام و جری یا پلنگ صورتی که در قسمت‌های بسیار زیادی ساخته شده‌اند.

زارعی تاکید کرد: البته این مساله به معنای آن نیست که ساخت همه انیمیشن‌ها در قسمت‌های متوالی ادامه پیدا کند.

وی درباره انتخاب انیمیشن‌هایی که ساخت سری جدید آنها در دستور کار مرکز پویانمایی صبا قرار می‌‌گیرد، توضیح داد: برای انتخاب این انیمیشن‌ها نتایج نظرسنجی‌های شبکه و بررسی شورای ارزیابی شبکه پویا را مدنظر قرار می‌دهیم. آثاری که هم نظر مخاطبان را جلب کرده و هم به لحاظ کیفی با استانداردهای شورای نظارت و ارزیابی تناسب داشته باشد، برای ساخت سری‌های جدید انتخاب می‌شود.

بخش اعظم این انیمیشن‌ها از جمله آثار سه بعدی کامپیوتری مرکز پویانمایی صبا هستند. حسین زارعی درباره تاثیر تکنیک بر تداوم تولید آثار انیمیشنی گفت: تنها مولفه‌ای که در ادامه تولید آثار نقش دارد، کیفیت آنها و میزان رضایت مخاطب است. انیمیشن‌های زیادی داریم که با کامپیوتر تولید نمی‌شوند اما تولیدشان تدوام داشته است مانند انیمیشن خانه ما، شکرستان یا روباه و خروس.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها