جام‌جم از نمایشگاه «جان جانان» گزارش می‌دهد

نمایش جلوه‌های دفاع‌مقدس در فضای مجازی

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. در این دوره 1296 ناشر برای حضور در نمایشگاه و دریافت غرفه، اعلام آمادگی کردند که قرار است در فضایی به وسعت 13 هزار و 539مترمربع، کتاب‌های خود را عرضه کنند.
کد خبر: ۶۶۶۸۵۸
همه چیز درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

به گزارش جام‌جم، مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت برگزار می‌شود. در این مراسم حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدحسن هاشمی استاندار تهران، مدیران کمیته‌های بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهالی رسانه حضور خواهند داشت.

مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت ماه در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و از فردای آن روز یعنی از دهم اردیبهشت درهای مصلی به روی علاقه‌مندان کتاب گشوده خواهد شد.

حدود 14 هزار متر فضای نمایشگاهی

در همین حال احمد کمالی‌نژاد، مدیر کمیته ناشران داخلی گفت: 1296 ناشر از میان ناشران ثبت‌نام‌کننده، تا سی‌و‌یکم فروردین برای حضور در نمایشگاه و دریافت غرفه، اعلام آمادگی کردند که قرار است در فضایی به وسعت 13 هزار و 539 مترمربع، کتاب‌های خود را عرضه کنند.

او افزود: از این میان، 645 ناشر از تهران و 436 ناشر از شهرستان به‌صورت مستقل و 60 ناشر از تهران و 43 ناشر از شهرستان به صورت مشترک، برای دریافت غرفه ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته کمالی‌نژاد، همچنین از این تعداد 59 ناشر از تهران و 53 ناشر از شهرستان، نمایندگی عرضه کتاب‌های خود را به دیگر ناشران واگذار کرده‌اند.

مدیر کمیته ناشران داخلی ادامه داد: ناشران می‌توانند با مراجعه به کمیته‌های مختلف اجرایی و بخش‌های مربوطه، پرداخت هزینه غرفه و تحویل آن، کتاب‌های خود را نیز به مصلای امام خمینی(ره) بیاورند. بنابر اعلام کمیته ناشران داخلی، ناشران بخش‌های مختلف کودک‌ و نوجوان،‌ عمومی، آموزشی و دانشگاهی با مراجعه به انجمن‌های مربوطه که عملیات ثبت‌نام را انجام داده‌اند،‌ از روز گذشته امکان ورود و چینش کتاب‌های خود را در غرفه‌ها دارند.

صدور 240 هزار بن‌کارت

محمد اللهیاری‌فومنی، معاون فرهنگی و اجرایی بیست‌و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران هم درباره تمدید مهلت ثبت‌نام برای بن‌کارت‌های دانشجویی اظهار کرد: دانشجویان و طلاب متقاضی می‌توانستند تا پایان روز گذشته یعنی پنجم اردیبهشت برای ثبت‌نام به سایت tibf.net مراجعه کنند.

معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن بیان این‌که این تمدید با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی اجرایی شد، توضیح داد: تاکنون 220 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که براساس این موافقت 20 هزار دانشجوی دیگر نیز می‌توانستند طی روز گذشته ثبت‌نام کنند تا مجموع بن‌کارت‌ها به 240 هزار نفر برسد. البته در مرحله اول نزدیک به 1220 متقاضی در سایت tibf.net ثبت‌نام کردند و 200 هزار نفر از این متقاضیان شرایط لازم را برای دریافت بن‌کارت‌های اعتباری داشتند. با توجه به سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لزوم توجه به دانشجویان و طلاب که مصرف‌کنندگان اصلی کتاب هستند، تصمیم گرفته شد تا اعتبار لازم برای ثبت‌نام 40 هزار متقاضی دیگر فراهم شود.

اللهیاری با بیان این‌که بن‌کارت‌های دانشجویان و طلاب از روز هفتم اردیبهشت ماه توزیع سراسری خواهد شد، افزود: این بن‌کارت‌ها به نام دانشجو صادر شده و برای اولین بار دانشجویان می‌توانند با مراجعه به هریک از شعب بانک، کارت خود را دریافت کنند.

معاون رئیس نمایشگاه کتاب درباره آغاز به چینش نکردن برخی غرفه‌داران و این‌که تذکرات به کمیته‌های مربوطه داده شده تا پیش از آغاز نمایشگاه کتاب به چینش اقدام کنند، بیان کرد: غرفه‌های بزرگ که کار چینش طولانی‌‌تری دارند در حال آماده‌سازی امور هستند، اما غرفه‌های کوچک 9، 12 یا 15 متری معمولا طی سه روز پایانی به چینش اقدام می‌کنند، اما روز گذشته از مدیران کمیته‌ها تقاضا کردیم تا به ناشران تذکر دهند و چیدمان را در زمان مقرر آغاز کنند.

او در پایان سخنان خود گفت: حراست نمایشگاه کتاب نیز نهایت همکاری را انجام داده و در تمام سالن‌ها مستقر شده است تا امنیت غرفه‌هایی که آماده شده‌ است و کتاب‌های چیده شده، فراهم شود.

کارت‌های ویژه خرید در نمایشگاه فقط در مدت برگزاری نمایشگاه اعتبار داشته و از طریق دستگاه‌های کارتخوان داخل نمایشگاه قابل استفاده است و پس از آن مانند کارت‌های مجازی خرید کتاب تا پایان خرداد امسال امکان خرید از نمایشگاه آنلاین کتاب تهران وجود دارد.

خبر دیگر از نمایشگاه کتاب تهران این‌که سیدحسین هاشمی، استاندار تهران روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت از مصلای امام خمینی(ره) بازدید کرد.

همچنین در پی اظهار نگرانی برخی افراد از تشکل‌های خصوصی نشر مبنی بر این‌که قراردادهای نمایشگاه امسال کتاب تهران با این تشکل‌ها نوعی تحمیل هزینه اضافه به آنها بوده است، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که پای این قراردادها را امضا کرده، با رد این مساله، اطمینان داد که بخش‌های مالی و حقوقی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ملاحظات مختلف را در این خصوص در نظر گرفته‌اند.

اظهارات دبیر اتحادیه ناشران

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان با اشاره به گرایشی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز معاونت امور فرهنگی آن برای واسپاری امور به بخش خصوصی دیده می‌شود، با بیان این نکته که امسال در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند، به مهر گفت: در سال‌های گذشته هم این اتفاق می‌افتاد اما امسال دو تفاوت را شاهد بودیم.

آموزگار یادآور شد: اولین تفاوت این مشارکت، حضور مجدد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اداره مشترک بخش ناشران عمومی با اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) بعد از هشت سال و دوم اعلام آمادگی تشکل‌های نشر کشور به رئیس نمایشگاه کتاب تهران برای مدیریت واحد و یکپارچه نمایشگاه بود.

آموزگار تاکید کرد: بحث‌های مطرح شده در مورد تحمیل هزینه‌های اضافی به موسسه مجری مادر نیز، پایه و اساسی ندارد و قرارداد یادشده بیش از یک‌بار مالیات تکلیفی و بیمه پرداخت نمی‌کند. بخش‌های مالی و حقوقی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ملاحظات مختلف را در نظر گرفته‌اند.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای دهم تا بیستم اردیبهشت 1393 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها