هفته‌نامه تایم هر ساله فهرستی از بهترین‌های یک سال را انتهای هر سال میلادی منتشر می‌کند. یکی از این فهرست‌ها، فهرست بهترین سایت‌هاست و در سال جاری سایت آپ ورثی (Upworthy) را به عنوان سایت برتر خبری انتخاب کرد.
کد خبر: ۶۶۶۷۷۶
سایت‌های ما، رسانه‌های آنها

این سایت همچنین از سوی یک رسانه بین‌المللی به عنوان رسانه دارای سریع‌ترین رشد مخاطب در سراسر جهان شناخته شده است. برای فهم بهتر دلیل برتر شدن این‌گونه سایت‌ها و نیز مقایسه‌ای با وضع سایت‌های خبری ایران، بد نیست به این سایت نگاهی داشته باشیم.

دور از موفقیت

به نظر می‌رسد موفقیت آپ ورثی در دو نکته نهفته باشد؛ نخست این‌که در این سایت، هیچ خبری مربوط به جریان اصلی اخبار و رسانه‌ها پیدا نخواهید کرد. آپ‌ورثی، هیچ گاه خبری از مذاکرات هسته‌ای ایران، گم‌شدن هواپیمای Mh370 خطوط هوایی مالزی یا لایحه خدمات درمانی اوباما درج نمی‌کند، بلکه به دنبال موارد خاص در اخبار است؛ یک تبلیغ بازرگانی، حادثه‌ای در گوشه آمریکا یا مجموعه‌ای از تصاویر یک هنرمند با یک تم و زمینه خاص. دومین نکته هم این است که تقریبا در همه مطالب این سایت حجم بسیار کمی از خبرها متن است و بیش از هر چیز عکس و نیز فیلم در اخبار این سایت به چشم می‌خورد.

سایت‌های خبری و جریان غالب رسانه‌ای

با وجود این در سایت‌های خبری ایرانی به عنوان مثال سایت خبرآنلاین یا تابناک یا عصرایران، همیشه جریان غالب خبری و رسانه‌ای، در صدر قرار دارد. مسئولانی چون رئیس جمهور و سیاستمداران دو جناح مختلف می‌توانند بسادگی تیتر یک این سایت‌ها را از آن خود کنند، درحالی که به دلیل فقر روزنامه‌نگاری محلی و نبود دفاتر بین‌المللی نظیر آنچه در رسانه‌هایی چون سی. ان. ان. و بی. بی. سی. دیده می‌شود مسائل بظاهر کوچک، اما مهم اقصی نقاط کشور و جهان دیده نمی‌شود. اگر هم مطلبی ازحوزه بین‌المللی نقل می‌شود وابسته به همان جریان‌های اصلی رسانه‌ای یا Main Stream است و ترجمه و در نتیجه جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد. این در حالی است که مخاطب عصر روزنامه‌نگاری شهروندی که خود تولیدگر محتوا و اطلاعات است دیگر علاقه‌ای ندارد در این جریانات اصلی بماند و می‌خواهد خبرهای خاص را بخواند یا این‌که حداقل در کنار خبرهای عمومی به حوزه‌های پرداخته نشده زندگی هم سری زده شود.

مساله پرداخت مطالب

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بیش از هر چیز در نوع پرداخت سایت‌های خبری خارجی دیده می‌شود، ولی در ایران کمتر ظهور و بروز دارد، پرداختن مجموعه‌ای توام با سابقه خبر به موضوعات است. اگر موضوعات جدیدی چون گم‌شدن هواپیمای مالزی پیش می‌آید، بلافاصله رسانه‌ها به سمت موارد مشابه می‌روند و با استفاده از آرشیو غنی موجود در کشورهای غربی، سابقه خبر را استخراج می‌کنند. در عین حال پرداخت فهرستی به مسائل مثل این خبر «ده چیزی که در مورد تغییر ساعت تابستانی باید بدانید» باعث جذابیت بیشتر خبر برای مخاطب می‌شود و مسلما از خبر خشکی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود و عنوان آن در همه سال‌ها یکی است («ساعت رسمی کشور امروز تغییر می‌کند.») بهتر است.

مسلما داشتن امکانات، یکی از مزایایی است که رسانه‌های خبری غربی را از نمونه‌های ایرانی متمایز می‌کند، اما روشن است هم مساله امکانات و هم کیفیت نیروی انسانی می‌تواند ریشه در اقتصاد رسانه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها