پرندگان مهاجری که برای زمستان‌گذرانی از پاییز سال گذشته وارد تالاب‌ها و زیستگاه‌های ایران شده بودند، با پایان فصل سرما و آغاز بهار، دسته‌دسته ایران را ترک کرده و به زیستگاه‌های خود در سرزمین‌های شمالی سیبری و اروپای غربی بازگشتند.
کد خبر: ۶۶۴۶۹۹
پرندگان مهاجر از ایران رفتند

همه ساله ده‌ها هزار پرنده از گونه‌های مختلف، تقریبا از اوایل پاییز و در آبان‌ماه به منظور درامان ماندن از سرمای سخت سیبری و دیگر مناطق شمالی، وارد کشورمان شده و در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، برکه‌ها و آب‌بندهای استان‌هایی چون مازندران، گیلان، خراسان شمالی و رضوی، استان مرکزی و خوزستان، سکنی می‌گزینند.

این پرندگان که معمولا شامل انواع غاز، مرغابی‌، اردک‌، قو، حواصیل‌، چنگر، کشیم، لک‌لک، پرستوی دریایی و... می‌شوند، در حالی پس از گذران یک دوره پنج ماهه، زیستگاه‌های آبی کشورمان را به قصد زیستگاه اصلی خود ترک می‌کنند که بسیاری از آنها طعمه شکارچیان مجاز و غیرمجاز شده و از بازارهای پرنده فروشی و رستوران‌های محلی سر در می‌آورند که این رقم امسال به حدی بود که واکنش بسیاری از دوستداران محیط زیست را همراه داشت.

تالاب شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مازندران از مناطقی بود که طی این دوران، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر بود.

یکی از موارد جالب مهاجرت پرندگان به ایران، مهاجرت تک درنای سیبری بود که به تنهایی به ایران سفر و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد. در کنار این اتفاق خوشایند، زخمی و قطع شدن بال یک قوی مهاجر در تالاب آلاگل استان گلستان، به‌دلیل برخورد گلوله یکی از شکارچیان غیرمجاز در اسفند گذشته، از مواردی بود که دل دوستداران محیط زیست را به درد آورد، بویژه این‌که این پرنده زیبا برای همیشه از نعمت پرواز محروم شد.

مهاجرت قوهای مهاجر به تالاب‌های سرخرود و فریدونکنار از اوایل آبان گذشته آغاز شد و طبق سرشماری‌ها، تالاب سرخرود میزبان 6000 قطعه قوی سپید و مهاجر بود که در اراضی شالیزاری منطقه زمستان گذرانی کردند و این را به گذران در تالاب‌های استان از جمله میانکاله ترجیح دادند.

بازگشت آخرین گروه از پرندگان مهاجر

میزبانی استان گیلان از پرندگان مهاجر اما برخلاف دیگر استان‌های کشور، در فروردین هم ادامه داشت و این پرندگان سرانجام در آخرین روزهای فروردین، این استان را به سمت سرزمین‌های شمالی سیبری و اروپای غربی ترک کردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در این باره به ایرنا گفت: مهاجرت پرندگان مهاجر برای جوجه‌آوری از استان گیلان به سرزمین‌های شمالی، سیبری و اروپای غربی همه ساله از اوایل اسفند آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ماه خاتمه می‌یابد.

عباس عاشوری با بیان این‌که این پرندگان شامل انواع مرغابی‌سانان نظیر قو، غاز، اردک، خوتکا و اردک سرسبز است که مناطق تالابی استان را برای جوجه‌آوری ترک می‌کنند، افزود: در سرشماری امسال که در دی ماه 92 در 33 سایت تالابی استان انجام شد، 216 هزار و 600 قطعه پرنده از 79 گونه آبزی، کنارآبزی و خشک زی شناسایی شدند.

به گفته وی، این آمار پرندگان نسبت به سال قبل از آن، 4.04 درصد افزایش نشان می‌دهد.

عاشوری یادآور شد: هم‌اکنون نیز پرندگانی نظیر حواصیل ارغوانی و زرد و پرستوی دریایی از سرزمین‌های جنوبی ایران به گیلان مهاجرت کرده و درحال جوجه‌آوری در تالاب‌های این استان هستند.به گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان؛ این پرندگان اواخر تابستان تا اوایل پاییز گیلان را ترک می‌کنند.

استان گیلان از نظر تعداد پرندگان مهاجر آبزی پس از استان مازندران، رتبه دوم را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها