چرا بندر بن سلطان برکنار شد

پشت پرده بازی قدرت در عربستان

راه‌اندازی مجتمع رسانه‌ای «هما» (هواداران محمود احمدی‌نژاد) و برگزاری جلسات مداوم از سوی یاران قدیمی، تشکیل هیاتی به نام «منتظران بهار»، بازسازی نیروها و فراخوان برای جمع‌شدن هواداران، این گمانه را در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور بیشتر کرده است که رییس دولت سابق می‌خواهد برگردد، می‌خواهد محور باشد و خواستار نقش‌آفرینی است.
کد خبر: ۶۶۲۳۹۷
پیش‌شرط های بازگشت احمدی‌نژاد

امیر محبیان از فعالان سیاسی اصولگرا در همین خصوص معتقد است که شرایط سیاسی کنونی این فرصت را برای احمدی‌نژاد فراهم کرده و او به این باور رسیده که امکانی برای بازگشتش وجود دارد و اگر روند اوضاع به آن صورت که او فکر می‌کند پیش برود، فرصت مجدد برای بازآفرینی دولت پیشین فراهم خواهد آمد.

او در گفت‌وگو با «شرق» عواملی که باعث افزایش احتمال حضور مجدد احمدی‌نژاد می‌شود را شش عامل می‌داند. محبیان می‌گوید: نخستین عامل، خصلت‌های شخصی وی است که باعث می‌شود پذیرای نقش دوم در هیچ صحنه‌ای نباشد. این روزنامه‌نگار اصولگرا دومین عامل را تشویق و حتی فشار حلقه‌های اطراف احمدی‌نژاد برای حضور مجدد وی به عرصه قدرت و ادامه برنامه‌های گذشته عنوان کرد و در تشریح عامل سوم گفت: «عامل سوم فقدان مرجعیت سیاسی کارآمد درون اصولگرایان است. مرجعیتی که بتواند جریان قدرتمند اصولگرایان را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مانع از حضور افرادی خارج از سیستم موجود باشد.»

وی ادامه داد: «در توضیح چهارمین عامل باید گفت، فقدان انسجام تشکیلاتی لازم درون اصولگرایان که عملا نیروی غیرحزبی ولی منسجم و باانگیزه هوادار احمدی‌نژاد را در برابر تشکل‌های موجود پیش ببرد، یکی دیگر از عوامل است.»

همچنین پنجمین عامل، حساب‌کردن آنها بر روی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های دولت روحانی در حوزه‌هایی مانند مذاکرات هسته‌ای و هدفمندی یارانه‌ها-که ذیل راه‌حل‌های اقتصادی برای رفع مشکلات مردم تعریف می‌شود - است. به عبارت دیگر اگر دولت در مدیریت توقع‌های جامعه دچار ناکارآمدی‌ شود، زمینه را برای احتمال حضور مجدد احمدی‌نژاد فراهم می‌کند.

محبیان احتمال ناتوانی اصلاح‌طلبان برای گشودن راه ورودی مطلوب به صحنه سیاست از طریق جلب اعتماد نظام را عامل ششم خواند و گفت: بر این مبنا احمدی‌نژاد در مقابل سه جریان اصلاح‌طلبان فاقد مجوز بازی و اصولگرایان متشبث در بازی، فقط در برابر جریان دولت قرار می‌گیرد که ناکارآمدی‌اش می‌تواند سکوی پرش احمدی‌نژاد باشد.

سنگ بنای نقض مقررات بین المللی

تلویزیون بی بی سی مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای حمید ابوطالبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را سنگ بنایی برای نقض توافق های واشنگتن و سازمان ملل یاد کرد و گفت: با موانعی که آمریکا بر سر راه نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گذاشته عبور از این درها فعلا برای او ممکن نخواهد شد حمید ابوطالبی قرار بود فرستاده تازه تهران به اینجا باشد اما دولت آمریکا می گوید اجازه پا گذاشتن به خاک این کشور را به او نمی دهد ولی ایران می گوید نماینده دیگری هم معرفی نخواهد کرد و از راه های حقوقی شکایتش را پیگیری می کند.

تلویزیون بی بی سی افزود:این اولین بار است که آمریکا به نماینده ای که یکی از اعضای سازمان ملل معرفی می کند ویزا نمی دهد کاری که بعضی کارشناسان روابط بین الملل می گویند می تواند سنگ بنایی برای نقض توافق های واشنگتن و سازمان ملل باشد.

افشاگری جدید دختر و همسر شاه عربستان

همسر سابق پادشاه عربستان و دو دخترش در یک شبکه تلویزیونی عرب زبان نسبت به شرایط حبس خود در قصر عبدالله بن عبدالعزیز دست به افشاگری زدند.

به گزارش العالم، دختران زندانی پادشاه عربستان سعودی یک هفته پس از مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی انگلیسی که از طریق شبکه های اجتماعی صورت گرفت، این بار در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی عرب زبان مصاحبه و حکومت آل سعود را رسوا کردند.

در این مصاحبه علاوه بر دو دختر شاه عربستان، امیره العنود الفایز، همسر سابق عبدالله بن عبدالعزیز، شاه عربستان نیز شرکت داشت.

الفایز تابعیت اردنی دارد و پس از متارکه در سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان پناهنده سیاسی در لندن زندگی می‌کند اما ۴ دخترش به نام های سحر، جواهر، مها و هلا در عربستان در حصر خانگی به سر می برند.

سحر و جواهر که پیش تر نیز پیام تصویری خود را با استفاده از برنامه اسکایپ به یک شبکه تلویزیونی انگلیسی ارسال کرده بودند، این بار با شرکت در مصاحبه ای در شبکه عربی زبان "الحره" به تشریح شرایط اقامت اجباری خود در یکی از قصرهای پدرشان در شهر جده پرداختند.

آنها گفتند خود و دو خواهر دیگرشان ۱۳ سال است که در حصر خانگی به سر می برند و بیش از سه سال است که خواهر سوم خود "هلا" را که در یک کاخ در نزدیکی آنها محبوس است، ندیده اند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که مکان حصر خواهر چهارم به نام "مها" نیز هنوز نامعلوم است.

سحر و جواهر همچنین فاش کردند که ۲۵ روز است از آب و غذا محروم شده اند و فقط غذای کنسرو شده و تاریخ گذشته در دسترس آنهاست و آب دریا را برای آشامیدن تقطیر می کنند. آنها همچنین متعب بن عبدالله برادرشان و نیز عبدالعزیز بن عبدالله پدرشان را مسوول زندگی مشقت بار خود دانستند.

سحر در این مصاحبه گفت که پدرش مانع ادامه تحصیل دخترانش شده و از اشتغال او به عنوان کارمند بانک نیز جلوگیری کرده است.

جواهر نیز افزود: کارکنان کاخ، داروهای مخدر در غذای ما می ریختند که بعد از بروز عوارض آن، متوجه این مساله شدیم.

واکنش همسر فرای به اتهام جاسوسی

عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است.

همسر ریچارد فرای در عین حال یادآوری کرده که فعالیت‌های جاسوسی فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است؛ موضوعی که پنهان نبوده و در نوشته‌های خود ریچارد فرای آمده است.

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: از رئیس جمهور و مسئولین می‌خواهم اجازه دفن جنازه منحوس ریچارد فرای جاسوس سیا و آمریکا را در کنار پپ پلید و دلال عتیقه جات و مشاور فرح پهلوی ندهد چرا که مردم اصفهان این ننگ را تحمل نخواهند کرد و در این صورت زاینده رود تبدیل به مرده رود می‌شود.

ریچارد فرای، اهل آلاباما در طول عمر خود دو کرسی ایران‌شناسی در آمریکا برپا کرد و چندین کتاب مهم و صدها مقاله مهم درباره ایران باستان و ایران بزرگ و شهر و تاریخ بخارا نوشت.

وی در طول حیاتش در عرصه بین‌المللی همواره از نام خلیج فارس در برابر نام‌های جعلی دفاع کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
۰
۰
دوران طلایی دولت پیشین را هم تجربه كردیم، اندكی فرصت بدیم به این دولت جدید شاید .....
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
۰
۰
نمایندگان افراطی باعث ضربه به نظام می شوند
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
۰
۰
تمام این مشكلات حاصل ندانم كاری های دولت قبل است و حالا حالا ادامه خواهد داشت مگر معجزه شود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
۰
۰
امیدوارم نمایندگان محترم مجلس به دولت اقای روحانی اجازه بدن مشكلات مردموحل كنه چون همه ما به كارای دولت خوشبین هستیم مردم ازفقر بیكاری خسته شدن به دولت انتقادنكنیدچراكه اختلافات دولت ومجلس به ضررمردمه ومردم چنین چیزی نمیخان باتشكرازنمایندگان محترم

نیازمندی ها