در حالی که بابک زنجانی هنوز به دلیل اتهامات وارده درباره‌ پرداخت نکردن پول نفت صادراتی ایران تحت بازداشت و بازجویی است، مقامات ترکیه به شدت نگران این ‌هستند که اظهارات احتمالی این شخص، منجر به آن شود که پای ترکیه نیز به پرونده بابک زنجانی باز شود!
کد خبر: ۶۶۲۸۹۲
نگران بابک زنجانی نباشید!

روزنامه «حریت» چاپ آنکارا در مطلبی ‌به نقل از یک‌ مقام‌ ارشد ترکیه که نخواسته نامش فاش شود‌ نوشته است، جای هیچ نگرانی بابت موضوع و پرونده بابک زنجانی که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل همکاری با دولت ایران در راستای دور زدن تحریم‌ها وارد لیست سیاه شده، نیست.

این مقام ارشد ترک اشاره کرده است، مقامات آمریکایی به ترکیه اطمینان خاطر داده‌اند که جای هیچ نگرانی در خصوص اظهارات احتمالی که زنجانی در دادگاه خواهد داشت و احتمالاً پای ترکیه را نیز به میان خواهد کشید، وجود ندارد.

این مقام ارشد ترک، در پاسخ به اینکه آیا هیچ نگرانی از بابت ایجاد مشکل برای ترکیه در صورت افشاگری بابک زنجانی وجود دارد یا خیر، گفته است: هیچ نگرانی وجود ندارد و مقامات آمریکایی گفته‌اند، ‌این پرونده هیچ گزاره‌ای را که منجر به بدنامی ترکیه شود، در بر ندارد.

او همچنین اشاره کرده ‌که موضوع پرونده بابک زنجانی، موضوعی مربوط به امور داخلی ایران است و بیش از همه تسویه‌حساب حسن روحانی با محمود احمدی‌نژاد است، زیرا به نظر می‌رسد، پولی که اکنون دولت ‌به دنبال آن است، در ‌درون خاک ایران ناپدید شده است!

چرا سفر هیئت پارلمانی هلند به ایران لغو شد

تلویزیون آمریکا با اشاره به لغو سفر هیئت پارلمانی هلند به ایران گفت: هیئت پارلمانی هلند به خاطر شروطی که وزارت خارجه ایران برای آنها گذاشته از سفر به تهران منصرف شد، ایران از این هیئت خواست که با منتقدان سیاسی در تهران دیدار نکند و هیئت پارلمانی هلند این درخواست را نپذیرفت.

وزارت خارجه ایران شرطی برای هیئت پارلمانی هلند گذاشت که آنها با فتنه گران و ضد انقلاب دیدار نداشته باشند همین شرایط موجب انصراف هیئت پارلمانی هلند برای سفر به ایران شد، مدتی است مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا اختلاف نظر دارند ماجرا از دیدار کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه سفراسفندماه به تهران با جمعی از فعالان مدنی و همچنین مادر ستار بهشتی آغاز شد. اما دامنه این اختلاف بعد از مصوبه اخیر اتحادیه اروپا گسترده‌تر شد .

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا قطعنامه ای را تصویب کرد که ضمن اشاره به نقض حقوق بشر در ایران از هیئت های اروپایی خواست در سفر به ایران با مخالفان سیاسی و فعالان مدنی دیدار کنند 285 نماینده مجلس ایران به این قطعنامه اعتراض کردند.

مشکلات دسترسی به داراییهای آزاد شده

تلویزیون بی بی سی با اشاره به آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران گفت: قسط دیگری از بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران قرارست در چارچوب قرارداد ژنو این هفته به حساب ایران ریخته شود اما این در حالی است که ایران با وجود واریز شدن چهار قسط از مجموع بیش از چهار میلیارد دلار به حسابش هنوز در عمل به این پول دسترسی ندارد.

تلویزیون بی بی سی در باره دلایل عدم دسترسی ایران به پول های آزاد شده گفت:کشورهایی که پول های مسدود شده ایران در آنها هست معمولا کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره و چین هستند، پول را آزاد می کنند وقتی که قسط قراراست به بانک هایی که ایران در آن حساب باز کرده است منتقل می کنند بانک های دوم به دلیل تحریم با مشکل روبرو هستند. و می ترسند آزادانه با ایران ارتباط داشته باشند.

مقام های ایران خوش بینانه صحبت می‌کنند که مشکل یا حل شده است یا در حال حل شدن است آقای حمید بعیدی‌نژاد که یکی از اعضای هیات مذاکره کننده است در مذاکرات هسته ای ، همین چند روز پیش صحبت از این کرد که بر چگونگی پیشرفت کار در توافق ژنونظارت می کند.

اشتباه آمریکا در مورد ابوطالبی

«پل پیلار» تحلیلگر سابق سیا با اشاره به نامه های اخیر برخی نمایندگان کنگره آمریکا در مخالفت با صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل می نویسد: این کار ممکن است تاثیراتی بدتر از تصویب قانون تحریم ها داشته باشد. آمریکا در رابطه با مساله صدور ویزا اشتباه عمل کرد؛ ندادن ویزا به معنای زیرپا گذاشتن تعهد واشنگتن به عنوان میزبان مقرهای سازمان ملل است.

به گزارش نشنال اینترست، پیلار نوشت: روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 ادامه دارد، تهران به مفاد توافقنامه موقت هسته ای پایبند است. بخش دیگر و یا دشوارتر تلاش دولت اوباما برای برقراری تعادل در رابطه با مساله ایران، برخورد با گروه‌هایی است که با هرگونه توافقی با ایران مخالف هستند و برای تضعیف مذاکرات تلاش می‌کنند. این نیروها به طور مشخص شامل کابینه فعلی در تل آویو و حامیان آمریکایی اش است که می خواهند ایران به عنوان یک تهدید امنیتی در مرکز توجهات بماند.

پیلار ادامه داد: این گروه‌ها شامل نومحافظه کاران آمریکایی است که وقتی جنگ علیه عراق را راه می انداختند، به ایرانی ها می گفتند که نوبت شما هم می رسد. این افراد شامل مخالفان سیاسی اوباما هستند که با تمایلات وی مخالف و به دنبال انگیزه ای سیاسی برای کارشکنی در مهم ترین دستاوردهای سیاست خارجی وی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خسرو ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
۰
۰
احمدی نژا د اخلاقا سالم بود و دنبال خط و ربط نبود به خاندان سالاری هم محل نمیگذاشت چوبش را هم خورد

نیازمندی ها