یادداشت‌

«رشید» حرفه‌ای می‌شود

شبکه‌های تلویزیونی در ایام نوروز تلاش کردند با پخش مجموعه‌های مختلف، مخاطبانی را همراه خود کنند. شبکه شما که شبکه مراکز استان‌های صدا و سیما محسوب می‌شود، مجموعه‌ای را از تولیدات مرکز اصفهان برگزید تا بتواند مخاطبان نوروزی را با این شبکه همراه کند.
کد خبر: ۶۶۲۲۲۳
«رشید» حرفه‌ای می‌شود

مجموعه 13 قسمتی «رشید حرفه‌ای»، روزهای پایانی سال آماده پخش شد تا به‌عنوان مجموعه نوروزی، فضای شادی را برای بینندگان شبکه شما ایجاد کند. داستان این مجموعه در حقیقت یک کمدی اجتماعی بود، به ‌طوری که رشید همراه برادرش در تلاش بود تا مخارج مداوای برادر کوچکشان را تهیه کنند. آنها در ادامه داستان طی ماجرایی وارد یک باند خلافکار می‌شوند و اتفاقاتی برایشان رقم می‌خورد که می‌توانست برای مخاطب جذاب و دیدنی باشد.

نقش اول این فیلم را قدرت‌الله ایزدی بازی می‎کرد و این سریال در حقیقت ادامه ماجراهای مربوط به رشید بود که خاطرات آن را در ذهن مردم زنده می‎کرد. با وجود این عمده‌ترین ضعف این مجموعه به فیلمنامه و پرداخت قصه بازمی‌گردد. به طور مثال در قسمت آغازین، روابط بین شخصیت‌ها و موقعیت آنها درست تعریف نمی‌شود. سبک و نگاه نویسنده به طنز حاکم بر قصه چندان مشخص نیست که آیا منطق حاکم بر موقعیت‌های طنز، متناسب با فیلم‌های فانتزی است، در حالی که همه عناصر واقعی هستند؟!

مکث نویسنده بر موضوعات فرعی بیش از حد است و در نتیجه ضرباهنگ مجموعه متناسب با انتظاری نیست که از کاری طنز می‌رود. در واقع حجم بالای شخصیت‌ها و موضوعات فرعی کمک چندانی به پیشبرد قصه نکرده است و مخاطب دغدغه تماشای همه قسمت‌ها را ندارد. با این‌که شخصیت رشید هنوز برای بسیاری از مردم جذاب و دیدنی است، اما فیلمنامه نقش بسزایی در این موضوع دارد، چراکه دیالوگ‌ها و گفته‌های بازیگران بخصوص بازیگر نقش اول در جذاب کردن مجموعه بسیار موثر است.

البته تنوع لوکیشن مناسب، به کیفیت بصری برنامه افزوده است. استان اصفهان به دلیل فضاهای بکر و دیدنی همچنان برای مخاطبان جذاب است و تیم تولید بخوبی از این ظرفیت استفاده کرده است. بدون شک انتخاب لوکیشن در جذابیت یک مجموعه تلویزیونی نقش بسزایی دارد. البته در کنار انتخاب لوکیشن، دکوپاژ و میزانسن‌های خوبی در مجموعه صورت گرفته است و کارگردان بخوبی توانسته فضاهای موجود در فیلمنامه را با لوکیشن هماهنگ کند.

هدایت بازیگران در یک مجموعه کمدی کار بسیار سختی است، بخصوص مجموعه‌ای که مردم از آن خاطره دارند. در مجموعه رشید حرفه‌ای کارگردان تلاش کرده بود با هدایت بازیگران براساس چارچوب قصه و فیلمنامه اثر قابل قبولی ارائه کند. (مرتضی علیخانی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها