حضور مجری تلویزیون ملی تاجیکستان در فینال

«قند پهلو» از امشب وارد مرحله نیمه نهایی می شود

مسابقه «قند پهلو» شبکه سوم را می‌توان به عنوان یک برنامه نمایشی درمیان برنامه‌های نوروزی امسال با سریال پایتخت در بین مجموعه‌های نمایشی مقایسه کرد که به دلیل استقبال مخاطب و پرطرفدار بودنش به مرحله سوم خود رسید.
کد خبر: ۶۶۲۲۲۰
قندپهلو؛ یک مسابقه شیرین

نخستین برنامه تلویزیونی و البته مسابقه تلویزیونی که بر مبنای طنز مکتوب بنا شد و اینک به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های ادبی‌ و‌ طنزرسانه ملی شناخته می‌شود.

قند پهلو با استمرار خود نه‌فقط در حوض تکرار و یکنواختی حل نشد، بلکه به پختگی و کمال بیشتری دست پیدا کرد و سومین سری از ساخت این برنامه با جذابیت‌های بیشتری همراه شد. فارغ از این‌که آیتم‌های جدیدی به آن اضافه شد سر و شکل برنامه و دکوربندی آن هم تغییر محسوسی کرد که وجوه بصری، زیبایی‌شناسی فرمی و معنایی دارد. مثلا طراحی دکور برنامه بر مبنای الگو و ماکت شهری و تابلوهای خیابان به نام طنزپردازان معروف، گذاشتن نیمکت و شبیه‌سازی آن به خیابان یا قرار گرفتن داوران مسابقه در بین داربست‌هایی که دور آن نوار خطر نسب شده بود و نسبت طنازانه همه این نمادها با محتوای برنامه از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در واقع طراحی صحنه و دکور قند پهلو در سری جدید تحلیل‌های نشانه شناسانه‌ای دارد که اِلِمان‌های خود را به زبان و ساختار طنز پیوند زده و صرفا یک طراحی دکور صوری و جبری نیست.

در بین آیتم‌های مختلف برنامه نیز موسیقی و ترانه هم به طنز پیوند خورد و با ایجاد بخش یک دهان آواز هم تنوع بیشتری به برنامه بخشیده شد و هم از فضای ترانه سرایی که سنخیتی کلامی‌-‌ ماهوی با طنز مکتوب دارد به درستی استفاده شد. خوشبختانه حضور شخصی مثل رضا رفیع به عنوان مجری و طراح برنامه که خود از طنزپردازان مشهور کشور است کمک کرد تا در حوزه ادبیات طنز، برنامه‌ای شکل گرفته و تکامل یابد که دارای نگاهی ظریف و هوشمندانه است.

واقعیت این است که برنامه‌ای مثل قند پهلو بیش از آن‌که فرم محور باشد محتوا محور است و ماهیت آن که شعر طنز است در ذات خود جذابیت لازم برای جذب و رضایت مخاطب را داراست؛ آن هم مخاطب ایرانی که به شکل تاریخی صاحب یک نوع روحیه طنازانه و لطیف است.

در بخش دوربین، حرکت و لبخند در دور سوم به جای سینما، تلویزیون و سریال‌های آن جایگزین شد که اگرچه خالی از لطف و لطافت طنازانه نبود اما نمی‌توانست به اندازه فیلم‌های سینمایی که در دوره گذشته انتخاب شده بودند جذاب باشد یا وزن هنری و شأن حرفه‌ای آن درحد و اندازه شأن فاخر خود برنامه نبود.

با این حال قند پهلو را باید یکی از بهترین برنامه‌های نوروزی امسال دانست که در عین کارکردهای مفرح و سرگرم کننده‌اش، در کنار مخاطب عام ‌توانست مخاطب فرهیخته و خاص‌تر را هم در ایام نوروز با تلویزیون همراه کند. حالا دیگر قند پهلو به یک برند تلویزیونی بدل شده که نوآوری و خلاقیت و تازگی در ساخت مسابقات تلویزیونی را دارد؛ مسابقه‌ای که طعم شیرین تماشای آن تا مدت‌ها حس می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ر-ر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
۰
۰
در هر بخش از كشور اگر كار را به اهلش واگذار كنند نتیجه خوب خواهد شد و به نظر بنده تنها دلیل موفقیت این برنامه همین است و بس

نیازمندی ها