امروز گرچه ایران اسلامی یکپارچه خوشحال از بازگشت سربازان آزاد شده به آغوش وطن است، اما این شور و شادی در مشهد که آماده استقبال از فرزندان خود است، رنگ و بویی دیگر دارد.
کد خبر: ۶۶۰۵۴۳
خراسان در تکاپوی استقبال از سربازان آزاد شده

چهار سرباز از پنج مرزبان ربوده شده در مرزهای کشور که چند روز پیش آزاد شده و به وطن بازگشتند، خراسانی هستند که یکی از آنها به نام رامین حضرتی متعلق به خراسان شمالی و سه نفر دیگر به نام‌های سجاد زوهانی، محمد نظامی و جمشید تیموری ساکن خراسان رضوی‌ و مشهد هستند.

خانواده مرزبانان مشهدی و بجنوردی از چند روز پیش با چراغانی محله‌های خود، در کنار دیگر شهروندان این شهرها، چشم به راه دوخته‌اند و منتظر بازگشت فرزندان خود هستند. مراسم استقبال ویژه‌ای نیز قرار است از سوی مسئولان در مشهد برگزار شود.

خبر آزادی مرزبانان مشهدی بیش از همه، پدران و مادران این سربازان را که یک لحظه از دعا برای آزادی فرزندانشان دست نکشیدند، شادمان و هیجان‌زده کرده است.

مادر سجاد زوهانی در این‌باره به مهر می‌گوید: از روزی که سجاد را به گروگان گرفتند تا روزی که خبر آزادی‌اش را شنیدم، تسبیح از دستم نیفتاد و شب و روزم به دعا و راز و نیاز گذشت.

وی با بیان این‌که سجاد را اول از خداوند و بعد از تلاش و پشتکار مسئولان داریم، می‌افزاید: ماجرای گروگان گرفتن پسرم، دلم را شکست و قلبم را جریحه‌دار کرد و در روزهایی که سجاد اسیر بود، گمان نمی‌کردم روزی آزاد شود.

مادر سجاد با بیان این‌که امام رضا(ع) ضامن سجاد، محمد و جمشید شد و به قلب‌های شکسته ما با مهر و محبت رحم کرد، تصریح می‌کند: این ماجرا گرچه شب‌ها و روزهایم را تلخ کرده بود، اما به من یاد داد که با صبر و استقامت چشم به راه فرزندم باشم و حتما در این مساله خیری بوده است.

نمی‌‌توانستم باور کنم

غلامعلی، پدر جمشید تیموری هم که گروگانگیری پسرش توسط اشرار را تا لحظه درج نام او در روزنامه باور نکرده بود، در این‌باره می‌گوید: برای آزادی فرزندم بارها دعا کردم و می‌دانستم که بالاخره این دعاها کارساز می‌شود.

پدر محمد نظامی هم دعای خالصانه ملت ایران را در کنار راز و نیازهای خود و خانواده‌اش در نجات مرزبانان ایرانی تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: من به‌عنوان پدری که فرزندم در چنگ دشمن اسیر بوده است، آرزو می‌کنم که هیچ پدر و مادری اینچنین حادثه‌ای را تجربه نکند، زیرا همانند مرگی تدریجی روزی هزار بار می‌میری و زنده می‌شوی.البته وی که هنوز هم آزادی پسرش را باور ندارد، تاکید می‌کند: تا زمانی که پسرم را از نزدیک نبینم، آزادی‌اش را باور ندارم، دلم خیلی شور می‌زند و امیدوارم مسئولان قدری دل‌نگرانی خانواده مرزبانان ایرانی را درک کنند.

از مردم و مسئولان سپاسگزاریم

ایوب حضرتی، برادر مرزبان ربوده شده بجنوردی نیز در این زمینه یادآور می‌شود: با تائید خبر ورود مرزبانان ربوده شده از جمله بردارم رامین به خاک وطن از سوی وزارت کشور، موجی از شادی در خانواده و اهالی روستای گودالی سلاخ بجنورد ایجاد شده و اکنون برای بازگشت برادرم رامین به آغوش خانواده آرام و قرار نداریم و برای دیدارش لحظه‌شماری می‌کنیم.

وی با بیان این‌که از زمان ربوده شدن رامین، خانواده ما از جمله پدر و مادرم روزهای سختی را پشت سر گذاشتند که توصیف این وضع غیرممکن است، می‌گوید: خانواده ما گرچه از بازگشتن برادرم رامین و سه مرزبان دیگر به خاک کشور خوشحال هستند، اما در کنار این موضوع نیز از شهادت گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر بسیار متأثریم و خود را در غم شهادت وی شریک می‌دانیم.

حضرتی همچنین از طرف خود و اعضای خانواده رامین حضرتی از تمام مردم و مسئولان که به نحوی برای آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده تلاش کرده‌اند قدردانی کرد.

جزئیات تحویل مرزبانان ایرانی

در همین حال یکی از سران طوایف و معتمدان بلوچ که در تحویل گرفتن مرزبانان ایرانی نقش داشته است، در این باره می‌گوید: مرزبانان ایرانی را شانزدهم فروردین در مرز افغانستان تحویل گرفتیم و برای تحویل آنها بیش از 11 روز در مرز سرگردان بودیم.

حاج امید شه‌بخش درباره زمان و مکان تحویل گروگان‌ها می‌افزاید: مرزبانان ایرانی را روز شانزدهم فروردین در ساعت 4 بعدازظهر در منطقه‌ای به نام «پری آب» در مرز افغانستان تحویل گرفتیم و هنگام تحویل بلافاصله از آنها خواستیم تا با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و آنها را از نگرانی نجات دهند، در حالی که آنها باور نمی‌کردند ما ایرانی هستیم و جلب اعتماد آنها ساعات زیادی در طول مسیر، به طول انجامید.

وی با بیان این‌که مسیر راه بسیار سخت و دشوار بود و به دلیل کوهستانی بودن و ناهمواری مسیر جاده این انتقال با سختی بسیار زیادی همراه شد، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه باوجود تلاش‌ های بسیار زیاد و رایزنی‌های قومی و طایفه‌ای، موفق به بازپس گرفتن جنازه جمشید دانایی‌فر نشدیم.

شه‌بخش تاکید می‌کند: مردم سیستان و بلوچستان از چنین حرکت‌هایی که به ضرر منافع نظام و ملت است بشدت تنفر دارند و آن را محکوم می‌کنند.

اواسط بهمن ماه پارسال پنج مرزبان ایرانی در مرز سیستان و بلوچستان از سوی گروه تروریستی جیش‌العدل ربوده شده و به پاکستان منتقل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها