جایزه هانس کریستین اندرسن که نوبل ادبیات کودک و نوجوان هم نامیده می‌شود، به ناهوکو اوهاشی، نویسنده ژاپنی و راجر ملو، تصویرگر برزیلی اختصاص یافت و هوشنگ مرادی کرمانی که یکی از شش فینالیست بود نتوانست این جایزه را از آن خود کند.
کد خبر: ۶۵۸۳۸۶
جایزه اندرسن به ژاپن و برزیل رسید

هیات داوران جایزه هانس کریستین اندرسن 2014، ناهوکو اوهاشی، نویسنده ژاپنی را از بین نامزدهای 28 کشور (در بخش تالیف) و راجر ملو، تصویرگر برزیلی را از بین نامزدهای 30 کشور (در بخش تصویر) به عنوان برندگان این جایزه انتخاب و معرفی کردند.

دلیل انتخاب اوهاشی، نویسنده ژاپنی از نگاه داوران، توجه به مضامینی چون وظیفه‌شناسی، فداکاری، سرنوشت و شرافت انسانی است.

این نویسنده برای خلق دنیای فانتزی که در آثارش تصویر می‌کند، تاریخ سده‌های میانه ژاپن را با تخیل خویش در هم می‌آمیزد.

از نظر او، انسان‌ها در سراسر جهان، تنها در یک چیز با هم مشترک‌اند و آن عشق به قصه‌گویی است.

راجر ملو، در بخش تصویرگری توانست جایزه اندرسن را در بخش تصویرگری به خود اختصاص دهد چرا که تصویرگری‌های او امکانی را جهت کشف تاریخ و فرهنگ برزیل فراهم می‌آورد و توانایی‌های کودک را در شناخت و رمزگشایی پدیده‌های فرهنگی و تصاویر دست کم نمی‌گیرد.

تصاویر او به کودک امکان می‌دهد تا با تخیل خود در دنیای داستان سیر و سیاحت کند. سفر و کشف از مهم‌ترین جنبه‌های بیان هنری راجر ملو هستند و محتوای غنی تصاویر او ، بازتاب عشق او به فرهنگ عامه و کشف این جهان است.

کودکان از طریق داستان‌های مصور تکان‌دهنده و تصاویر رنگارنگ و شگفت‌انگیز او درک عمیق‌تری از فرهنگ خود و دیگر کشورهای جهان به دست می‌آورند.

سحر ترهنده از ایران به همراه 9 داور از کشورهای مختلف جهان، مسئولیت داوری جایزه هانس کریستین اندرسن 2014 را بر عهده داشتند و اسامی برندگان را چهارم فروردین ماه در نشست رسانه‌ای نمایشگاه کتاب کودک بولونیا اعلام کردند.

بر اساس خبری که پیش از این اعلام شده بود، هوشنگ مرادی کرمانی از میان 58 نامزد مرحله اولیه جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، به عنوان یکی از شش نویسنده فینالیست این رقابت انتخاب شده بود.

جایزه هانس کریستین آندرسن که هر دو سال یک بار اهدا می شود، از سال 1958 تاکنون شماری از مهمترین چهره‌های ادبیات کودک را به جهان معرفی کرده است.

این جایزه که از معتبرترین جوایز در حوزه ادبیات کودک در جهان است، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نوجوانان (ibby) در هر دوره از برگزاری‌اش برترین نویسنده ادبیات کودک و برترین تصویرگر را معرفی می‌کند.

هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شده بود و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم، از سوی هیات داوران تشویق شد.

وی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن سوئد شده بود.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی، فرشید مثقالی تصویرگر مشهور است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها