منطقه شگفت‌انگیز گردشگری گوهرتپه با بقایای تمدنی کهن، رازهایی را در خود پنهان کرده و شهری پنج هزار ساله در درون این تپه‌ها مدفون است.
کد خبر: ۶۵۸۱۸۳
بی‌کنکور به دانشگاه باستانی سفر کنید

گوهرتپه بهشهر که در واقع یک دانشگاه باستان شناسی و انسان شناسی است، همواره مورد توجه محافل باستان‌شناسی داخلی و بین المللی قرار دارد و نوروز، فرصتی برای گردش در این تپه باستانی و آشنایی با گذشته پر رمز و راز بشری است.

با سفر به سایت موزه گوهر تپه از حضور تاریخی انسان از 100 هزار سال پیش تاکنون، تنوع دست ساخته ها، گسترده غارهای دوران فرا پارینه سنگی و ظرفیت های تاریخی بیشمار آن آشنا شویم.

گوهرتپه در دو کیلومتری شمال غربی بهشهر رستمکلا واقع شده است و در سال 1379 در پی بررسی های هیئت باستان شناسی مورد بررسی و مطالعات مقدماتی قرار گرفته است.

ظرفیت‌های تاریخی مانند قلعه ها، آتشکده ها، برج های آرامگاهی، مساجد، تکایای تاریخی، عمارتها و کاخهای حاکمان، آسیابها، تنوع اقوام و گوناگونی سنت ها موجب شکل گیری یک منطقه شگفت انگیز گردشگری شده است.

سرپرست هیات باستان شناسی گوهرتپه می‌گوید: شرق مازندران با توجه به تنوع اقلیمی و برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی بی‌شک یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری طبیعی – فرهنگی مازندران و ایران به شمار می رود.

گوهرتپه دانشگاه باستان شناسی و انسان شناسی است

علی ماهفروزی افزود: قرار گیری دره‌ها و تراس‌های قابل زیست انسان دوران پارینه سنگی به همراه استفاده گسترده از غارها در دوران فراپارینه سنگی و استقرار و آرامش انسان با زندگی در روستاهای داخل دشت دوران نوسنگی و تجلی اندیشه های جوامع در پایان هزار چهارم تا هزاره سوم و روی آوری به دوران شهرنشین، گوهرتپه را به یک دانشگاه باستان شناسی و انسان شناسی تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: طبق بررسی های اولیه در گوهرتپه، مقادیر قابل توجهی سفال، ابزار و مصنوعات سنگی، شیشه و جوش کوزه گردآوری شده است، ضمن اینکه قسمتی از معماری این مجموعه نیز شناسایی شده است.

سرپرست هیات باستان شناسی گوهرتپه افزود: گوهرتپه مشتمل بر چندبرآمدگی با پشته بزرگ در قسمت میانی با ارتفاع متغیر 14 – 8 متر بوده که با شیب های تند دامنه های شمالی و غربی و شیبهای نسبتا ملایمی در شرق و جنوب به پشته های کم ارتفاع حواشی آن منتهی می شود.

ماهفروزی گفت: بیشترین حجم کاوشش های باستان شناسی بر روی شیب شرقی پشته ششم صورت گرفته است که با ایجاد پوشش حفاظتی و امور مرمتی برای بازدید گردشگران نگهداری شده است.

این باستان شناس افزود: نتایج پنج فصل کاوش باستان شناسی در گوهرتپه، بقایایی از معماری متعلق به فضاهای مسکونی و صنعتی، گورستان و مجموعه بزرگی از اشیاء فرهنگی شامل ظروف سفالی، جنگ افزارهای فلزی، زیورآلات، مصنوعات سنگی، گلی و استخوانی از قبیل ابزارها، پیکرک‌ها، انواع مهر، مهره و... بدست آورده است که هرکدام با توجه به تکنولوژی ساخت و فرم آن در دوره های فرهنگی خاصی طبقه بندی شده است.

وی اظهار کرد: تحتانی ترین لایه های فرهنگی گوهرتپه، متعلق به شکل گیری نخستین استقرارهای انسانی در دوران کالکولیتیک یا مس و سنگ در هزاره پنجم قبل از میلاد بوده که در عصر برنز یا مفرغ با تجلی و ظهور برخی از جنبه های شهرنشینی کامل شده است.

معاون پژوهشی میراث فرهنگی مازندران افزود: سطوح فوقانی کارگاههای باستان شناسی را عموما تدفین های متعلق به دوران اواخر برنز و عصر آهن در برگرفته که مطالعات در این زمنیه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه گوهرتپه در 50 هکتار یکی از مهمترنی و بزرگترین مکانهای آغاز شهرنشینی در قسمت جنوب و جنوب شرقی دریای خزر است، اظهار کرد: کشف بقایایی از معماری، استفاده از سنگ را در پی بناهای مسکونی نشان می دهد و دیوارها اغلب چینه ای و یا خشتی بوده و اندودی از کاهگل در سطوح داخلی و خارجی آن بکار رفته است.

ماهفروزی گفت: سقف بنا را نیز ردیف‌هایی از تیرک‌های چوبی و پوششی از گیاهان بومی منطقه تشکیل می‌دهد که با لایه ای کاهگی پوشانده شده است.

وی افزود: تعدادی از تدفین های مورد شناسایی در لایه های تحتانی گوهرتپه در زیرکف سازه های معماری، اعم از مسکونی و یا صنعتی قرار گرفته، اما سطوح فوقانی کارگاه های کاوش را باید فضایی متعلق به یک گورستان دوره اواخر برنز و عصر آهن بدانیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردگان داخل چاله‌های بیضی شکل ساده و یا برخوردار از نوع معماری ساده و در برخی موارد در خمره های سفالی قرار گرفته اند و ماحصل مطالعات انشان شناسی توسط دکتر ارکاردپوش استاد دانشگاه ورشو لهستان نشان می دهد که این مردمان اغلب در میانسالی و بر اثر بروز انواع مختلفی از بیماری از پای درآمده اند.

گردآوری مجموعه عظیمی از مصنوعات

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با بیان اینکه تاکنون مجموعه عظیمی از مصنوعات سنگی، گلی و استخوانی با کاربری متفاوت در گوهرتپه گردآوری شده است، گفت: دوک، سردوک، دستاس، هاون های سنگی، پاشنه در، انواع تیغه‌های سنگی، ابزارهای استخوانی، سنگ ساب و انواع مهره‌های سنگی، گلی و استخوانی از جمله مکشوفات است.

دلاور بزرگ نیا افزود: علاوه بر گوهرتپه، وضعیت استقرار انسان در شرق مازندران و دست ساخته های آن علاوه بر ارزش مطالعاتی ویژه، فضای گردشگری متفاوتی را در ایران و مازندران به وجود آروده که بسیار شگفت انگیز است.

وی اظهار کرد: از جمله اشیا اهدایی مکشوفه در چاله های گور می توان به نمونه های متنوعی از اسباب و لوازم تزیینی، جنگ افزارها اشاره کرد.

به گفته بزرگ نیا، اشیاء و لوازم تزینی شامل پلاک، دستبند، گوشواره، سنجاق سر، انواع آویزها، قپه های تزیینی متصل به کمربند یا سربند عمدتا مفرغی بوده و نمونه های محدودی از نقره بدست آمده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد گوهرتپه سهم زیادی در شکل گیری نخستین شهرهای سرزمین ایران داشته و اکنون شهری پنج هزار ساله در درون این تپه‌ها مدفون است.

این تپه باستانی درست در مسیری قرار دارد که غارهای باستانی مازندران چون کمیشان، هوتو و کمربند نیز واقع شده‌اند و باستان‌شناسان معتقدند انسان‌هایی که در این غارها زندگی می‌کردند پس از خروج از غار به مرور باعث پیدایش گوهرتپه شدند.

از گذرگاه سنگی که می گذریم و به سمت جاده پیش می رویم، باز هم وجود بقایای تمدنی کهن را در خود پنهان کرده است و از دور که به این زمین ها نگاه می کنیم پوشش سبز گسترده ای را می بینم که شاید دلیل پنهان ماندن رازهای این سرزمین سرسبز باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها