بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۲۶ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودرو در ایران تولید شده است.
تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ نیز با کاهش ۳۸.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به یک میلیون و ۱۳ هزار دستگاه رسیده بود. در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱.۶۴ میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شده بود.
به دنبال کاهش تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه کشورمان در میان کشورهای تولید کننده خودرو نیز در این سال کاهش داشته است.
ایران که در سال ۲۰۱۲ به عنوان هجدهمین خودروساز بزرگ جهان و در سال ۲۰۱۱ به عنوان سیزدهمین خودروساز شناخته شده بود در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۲۱ سقوط کرده است.
بروز مشکل در صدور قطعات «سی کی دی» از شرکت های فرانسوی پژو و رنو به دلیل محدودیت های مالی و تحریم ها علت افت شدید تولیدات خودروی ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو بوده است.
آسیب پذیری شدید صنعت خودروی ایران در برابر تحریم ها بیش از پیش ماهیت وابسته این صنعت را نمایان کرده و انتقادهایی را نسبت به نهادینه شدن وابستگی این صنعت به تکنولوژی و نیروی کار خارجی با وجود بیش از نیم قرن سابقه به دنبال داشته است.
بر اساس این گزارش، از ۶۲۶ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۳۸ هزار و ۱۷۰ دستگاه از نوع خودروهای سواری و ۸۷ هزار و ۹۴۰ دستگاه خودروی تجاری بوده است. ایران در میان تولیدکنندگان خودروهای سواری رتبه ۲۰ جهان را در این سال به خود اختصاص داده است و از نظر تولید خودروهای تجاری نیز همین رتبه را بدست آورده است.
تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۱۳ با افزایش ۳.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۸۷ میلیون و ۲۴۹ هزار دستگاه رسیه است.
چین با تولید ۲۲ میلیون و ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو بزرگترین خودروساز جهان در این سال شناخته شده است.
تولید خودروی چین در این سال با افزایش ۱۴.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
تولید آمریکا به عنوان دومین خودروساز جهان با رشد ۶.۹ درصدی به ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار دستگاه و تولید ژاپن سومین خودروساز جهان با کاهش ۳.۱ درصدی به ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه رسیده است.
کشورهای آلمان با تولید ۵.۷۱ میلیون دستگاه، کره جنوبی با ۴.۵۲ میلیون دستگاه، هند با ۳.۸۸ میلیون دستگاه، برزیل با ۳.۷۴ میلیون دستگاه، مکزیک با ۳.۰۵ میلیون دستگاه، تایلند با ۲.۵۳ میلیون دستگاه، و کانادا با ۲.۳۷ میلیون دستگاه به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.
ایران پس از هلند بیشترین افت تولید را در بین کشورهای خودروساز جهان داشته است. تولید هلند در سال ۲۰۱۳ کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است. اوکراین با کاهش ۳۳.۹ درصدی نیز در رتبه سوم پس از ایران قرار گرفته است.
بیشترین رشد تولید نیز به کشور رومانی مربوط می شود. تولید خودروی این کشور در سال ۲۰۱۳ با رشد ۲۱.۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
علاوه بر ایران، ۲۰ کشور دیگر با کاهش تولید خودروی خود در این سال مواجه شده اند و ۱۸ کشور دیگر نیز افزایش تولید خود را شاهد بوده اند.(تسنیم)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛