دانشگاه آزاد متکی بر اسلام فقها حرکت کند نه عوام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر جلوگیری از برخوردهای متعصبانه و مرتجعانه در دانشگاه و ایستادگی مقابل آنها افزود: با این حال باید مراقب باشیم تا احساسات خانواده شهدا و متدینین به انقلاب جریحه دار نشود.
کد خبر: ۶۴۷۹۹۱
دانشگاه آزاد  متکی بر اسلام فقها حرکت کند نه عوام

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان این که این اجلاس با دو هدف نشست شورای مرکزی دانشگاه و دیگری با هدف قدردانی از دکتر جاسبی تشکیل شده است افزود: دکتر جاسبی برای راه اندازی و توسعه این دانشگاه تلاش زیادی کرده است.

وی با تشکر صمیمانه از زحمات آقای جاسبی گفت: در شرایطی کار دانشگاه را شروع کردیم که اکثریت جوانان ما بعد از دوره متوسطه در ابتدای انقلاب امید چندانی به حضور در دانشگاه نداشتند و بخش زیادی نیز به همین علت در کنکور شرکت نمی‌کردند و خانواده‌ها نیز مأیوس می‌شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در آن زمان کسانی که توان داشتند فرزندان خود را به خارج می‌فرستادند و دیگران نیز به راه‌های دیگری می‌رفتند که برای کشور در حال توسعه‌ای مثل ما تأسف بار بود.

وی با اشاره به تعطیلی دو ساله دانشگاه‌ها در ابتدای انقلاب اسلامی و افزوده شدن بر بار کنکور گفت: در آن زمان دکتر جاسبی از کسانی بود که پیشنهاد تأسیس دانشگاهی را داد که کسانی که می‌خواهند و می‌توانند با پرداخت هزینه تحصیل کنند فضای مناسبی را به دست آورند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از موانع آن موقع را وجود تفکرات مارکسیستی و تفکر دولتی کردن همه امکانات دانست و افزود: خوشبختانه به این موضوع در قانون اساسی توجه شد به طوری که طبق قانون تحصیل رایگان تا مقطع دبیرستان بر عهده دولت بوده است و به دانشگاه در آن اشاره‌ای نشده است.

وی گفت: طبق این روال دولت فقط در حد نیاز به تربیت دانشجو می‌پرداخت و بنابراین می‌شد که راه تحصیل در دانشگاه آزاد را در آن پیش بینی کرد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که این طرح را آن زمان در جلسه سران قوا و پس از آن با مرحوم حاج احمد خمینی مطرح کردم و قرار شد با حضرت امام خمینی (ره) نیز در این باره صحبت کنم افزود: در گفت‌وگو با امام (ره) از دغدغه ایشان در مورد تحصیلات دانشگاهی نیز آگاهی یافتم و ایشان پس از پرسش در مورد هزینه‌ها و مباحث مربوط به استاد، موافقت خودشان را اعلام کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که امام (ره) در آن مقطع در شرایطی که به راحتی از پول و وجوهات در اختیارش به کسی نمی‌داد اما مبلغ یک میلیون تومان برای تأسیس دانشگاه کمک کردند و خواستار اعلام آن شدند.

وی افزود: در آن زمان پس از موافقت امام (ره)، هیات مؤسس آغاز به کار کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی بدون کمک‌های دولتی آغاز به کار کرد و به رغم حضور اینجانب و برخی اعضای مؤسس در مجلس و دولت کمتر از نیم درصد کمک دولتی به این دانشگاه شد و حتی پول زمین‌های دولتی واگذاری به این دانشگاه نیز پرداخت می‌شد گفت: در آن مقطع برخی مردم نیز به ویژه در مناطق محروم با کمک‌های مختلف به کمک دانشگاه آمدند.

وی محرومیت زدایی و ارتقای سطح فرهنگی مردم در نقاط دور افتاده را از اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: تصور ما بر این بود که می‌توانیم با جذب و تربیت علمی جوانان مناطق محروم و استفاده از آنها در کارهای مدیریتی شاهد توسعه کشور باشیم به طوری که به نظر من این مهم امروز تحقق یافته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که دکتر جاسبی همه وقت و زندگی خود را وقت دانشگاه آزاد کرده بود و در شرایط سختی دانشگاه را به اینجا رساند گفت: کسانی که در آن زمان همکاری کردند امروز نیز حضور دارند و با افزوده شدن افراد دیگر نیز دانشگاه از غربت خارج شده است.

وی افزود: وقتی طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد عده‌ای می‌گفتند سطح دانشگاه را پایین نیاورید ولی یکی از دانشجویانی که وزیر هم شد گفت اگر کسی قرار است باعث رشد جامعه باشد باید این روش را دنبال کند.

وی در ادامه به مشکلات مختلف دانشگاه آزاد در سه دهه فعالیتش اشاره کرد و گفت: امروز این دانشگاه یک میلیون و 700 هزار دانشجو و پنج میلیون فارغ التحصیل دارد که دو میلیون آنها زن هستند.

آیت الله هاشمی افزود: اگر 10 درصد این تحصیل کردگان به خارج می‌رفتند 100 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشت که رقم بزرگی است.

آیت الله هاشمی به وجود 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی و امکانات مختلف این دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما بین‌المللی کردن دانشگاه بود که قرار است در دوره مدیریت جدید به این جنبه توجه ویژه‌ای شود.

وی به وجهه ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های خصوصی در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند و ما تقاضاهای زیادی برای تأسیس این دانشگاه در خارج از کشور به ویژه آفریقا داریم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی عراق و افغانستان را از دیگر متقاضیان دانشگاه آزاد دانست و گفت: چیزی که برای ما هدف است بالا بردن کیفیت دانشگاه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشترین شاغلان کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند

آیت الله هاشمی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین شاغلان کشور نیز فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند که در بخش‌های مختلف صنعتی و اداری مشغول به کار هستند.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جهادی برای پیشرفت کشور است و این جهاد زمانی کامل می‌شود که شاهد ارتقای کیفیت دانشگاه در سطح بین‌المللی باشیم و دانشگاه را به عنوان الگویی موفق در بین سایر کشورها و ملت‌ها معرفی کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دعوت از ایرانیان تحصیل کرده و علاقه مندان کشور را که در سایر کشورها برای فعالیت در دانشگاه آزاد را از نکات قابل توجه دانست و افزود: ارتقای کیفیت، افزایش درآمدزایی با توجه کارهای دانش بنیان در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و آب با هدف کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی گره گشای مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف باشد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را از افتخارات نظام برشمرد و خطاب به استادان و مسوولان این دانشگاه گفت: باید در تربیت و مواظبت اخلاقی و حسن سلوک دانشجویان توجه ویژه‌ای کرد و باید مراقب بود تا آزادی واقعاً محقق شود و این سخت گیری‌هایی که آزاردهنده است و گاهی اساتید را رنج می‌دهد برطرف کنید.

لزوم تاسیس کرسی‌های آزاداندیشی

آیت الله هاشمی بر لزوم تأسیس کرسی‌های آزاد اندیشی طبق توصیه‌های رهبری اشاره کرد و افزود: معنای کرسی آزاد اندیشی این است که هر کسی فارغ از هر گونه فکری بتواند حرفش را بزند و اگر فضای دانشگاه بسته باشد به پیشرفت نمی‌رسیم و این تجربه در جهان نیز ثابت شده است.

جلوگیری از برخوردهای متعصبانه و مرتجعانه در دانشگاه

وی گفت: در فضایی که دانشمندان نتوانند نظراتشان را بدهند حتی اگر غلط باشد جامعه رشد نمی‌کند.

آیت الله هاشمی با تأکید بر جلوگیری از برخوردهای متعصبانه و مرتجعانه در دانشگاه و ایستادگی مقابل آنها افزود: با این حال باید مراقب باشیم تا احساسات خانواده شهدا و متدینین به انقلاب جریحه دار نشود.

وی با بیان این که هیچ کشوری از سانسور، فشار و آوردن افکار تحمیلی راه به جایی نمی‌برد گفت: فضای آزاد اسلامی نیز این راه را روشن کرده است به طوری که قرآن فرموده است: الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه.

آیت الله هاشمی با اشاره به این که اگر آیه لا اکراه فی الدین را برای عده‌ای که از اسلام سررشته‌ای ندارند بخوانیم نیز هیچگاه از آن برداشت خفقان نمی‌کنند افزود: این بعد را در دانشگاه آزاد اسلامی فراموش نکنید ولی در چارچوب اسلامی که مرجع تقلید آن عوام و مداحی نباشد بلکه مرجعی که متکی بر علما و فقها باشد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید هم صبغه آزادی داشته باشد هم صبغه اسلامی و هم دانشگاهی باشد و روی پای خودش بایستد و متکی بر دستاوردهای خودش باشد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ما دو وزیر در هیات امنا داریم که از این دانشگاه حمایت می‌کنند یکی آقای دکتر فرجی دانا که وی را از جوانی در قم می‌شناختم و دیگری دکتر هاشمی وزیر بهداشت است که از بزرگان جهاد سازندگی بود و ما او را می‌شناختیم و امروز نیز وی در خدمت بهداشت و درمان کشور هستند و مطمئن هستم در آینده با این دو وزارتخانه مشکلی نخواهیم داشت و امیدوارم شورای عالی انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به این دانشگاه داشته باشد تا این دانشگاه به الگویی خوب تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها