به گزارش شهر نوشت سه سال پیش که پل کابلی جوادیه به عنوان نخستین پل معلق و سه پایه کشور در جنوب شهر به بهره برداری رسید، مطالعات تخریب پل قدیمی جوادیه نیز انجام شد تا با ساخت یک زیرگذر علاوه بر برقراری ارتباط محلات موجود در پهنه های شمالی و جنوبی خطوط را ه آهن ،فضای این محدوده نیز در خور یک شهر مدرن اسلامی باشد.
پل قدیمی جوادیه بالغ بر نیم قرن است که با عبور از روی خطوط را ه آهن و برقراری دسترسی های محلی، از تفکیک محلات موجود در شمال و جنوب این خطوط جلوگیری کرده و شرایط عبور ایمن عابران پیاده از حریم ریلهای را ه آهن را فراهم آورده است اما هم اکنون این پل قدیمی که 50 سال پیش توسط مهندسان آلمانی ساخته شده نه تنها با جنبههای زیباشناختی پل کابلی جوادیه هماهنگی ندارد بلکه به دلیل تعارض با طرح توسعه راه آهن ارزش مقاوم سازی و بهسازی را نیز ندارد به همین دلیل برچیده شدن این پل و ساخت زیرگذر جوادیه در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و از اوایل امسال تلاش برای ساخت یک مسیر زیرگذر حدفاصل میدان بهداری تا خیابان نوری آغاز شده تااین مسیر 350 متری علاوه بر برقراری ارتباط محلات موجود در پهنه های شمالی و جنوبی خطوط را ه آهن ، شرایط تخریب پل قدیمی جوادیه را نیز فراهم کند.
مهندس سید محسن اسدی، شهردار منطقه 16 با بیان اینکه پروژه زیرگذر جوادیه ویژگی های منحصر به فردی دارد، افزود: یکی از این ویژگی ها ، تراکم بالای خطوط راه آهن سراسری کشور است که از این نقطه عبور می کند.
وی با اشاره به عبور حدود 14، 15 خط راه آهن از این مکان تصریح کرد: وجود پل قدیمی راه آهن که باید تخریب شود و همچنین وجود کابل فشار قوی برق در این محدوده از دیگر عواملی است که عملیات ساخت زیرگذر را با کندی مواجه کرده است.
اسدی گفت: خوشبختانه در این زمینه مدیریت راه آهن جمهوری اسلامی همکاری خوبی با شهرداری تهران دارد و هماهنگی ها در حال انجام است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساخت زیرگذر جوادیه هیچ مشکل اجرایی و فنی ندارد، تصریح کرد: باید خطوط راه آهن جا به جا شوند تا عملیات ساخت ادامه یابد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد