نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت خبر داد

ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق

سخنگوی دولت از تایید و تصویب تبصره هدفمندی در جلسه امروز هیئت وزیران و ارائه آن به کمیسیون تلفیق خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۰۶۷
ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات جلسه هیئت دولت پرداخت.

وی در ابتدای این نشست، از تایید تبصره هدفمندی در جلسه امروز هیئت وزیران و ارائه آن به کمیسیون تلفیق خبر داد.

نوبخت که پس از جلسه امروز هیئت وزیران به همراه حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: جلسه امروز هیئت وزیران به دو موضوع اساسی پرداخت.

وی افزود: نخست با عنایت به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص رسیدگی به لایحه بودجه جلسات خود را تشکیل می‌دهند و با توجه به توافقی که با مجلس صورت گرفته بود تا موضوع هدفمندی در قالب یک تبصره تقدیم مجلس شود، امروز هیئت وزیران چارچوب این تبصره را تایید کرد و با توجه به تایید متن و محتوای این تبصره از سوی هیئت وزیران، این تبصره امروز تقدیم مجلس خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که هیئت وزیران امروز به آن پرداخت، نجات دریاچه ارومیه بود و با توجه به اهمیت این موضوع که از ابتدا در دستور کار دولت قرار گرفت تا کارگروه احیای دریاچه ارومیه ساختار پویا و ارتباط تعریف شده‌ای با هیئت وزیران داشته باشد، آقای چیت‌چیان وزیر نیرو پیشنهاداتی داشت که این پیشنهادات نیز به تصویب رسید.

قرار نبود در تبصره هدفمندی قیمت بنزین را مشخص کنیم

نوبخت تصریح کرد: با عنایت به رویکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها که به بحث محیط زیست و به ویژه رفع آلودگی و حداقل کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ تصمیمات بزرگی داشت، امیدواریم شرایط محیطی به گونه‌ای باشد که خانم ابتکار بتواند با توجه به اختیارات قانونی به نحوی عمل کند که محیط زیست برای همه شهروندان و مردم در سراسر کشور مناسب باشد.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه قرار نبود در تبصره هدفمندی قیمت بنزین را مشخص کنیم، گفت:‌ بندهای 80 و 81 قانون بودجه سال 92 طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به سقف و چگونگی توزیع بنزین درخصوص مواردی که در موارد 7،8 و 11 تصریح شد، آنها را توضیح می‌دهد و هیچ قیمتی در لایحه بودجه در هیچ سالی آورده نشده و در تبصره هدفمندی نیز قیمتی برای بنزین مشخص نمی‌شود.

اعداد و ارقام بودجه معطوف به توافق ژنو نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره توافق ژنو، اظهار داشت‌: در خصوص دستاوردهای توافق ژنو به دفعات و به خصوص خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه به تفصیل اطلاع‌رسانی کرده‌اند، اما اینکه عده‌ای با این دید مخالف باشند و در دستاوردهای آن تشکیک کنند بر خود فرض می‌دانیم که به نحو مناسب اطلاع‌رسانی کنیم و همان‌طور که تاکنون اطلاع‌رسانی انجام شده، در آینده نیز در صورت لزوم این اطلاع‌رسانی توسط روابط بین‌الملل و وزارت امورخارجه انجام خواهد شد.

نوبخت در خصوص تاثیر توافق ژنو خاطرنشان کرد: در این توافق بخشی از تحریم‌های اقتصادی مانند تحریم‌های پتروشیمی و بیمه کشتیرانی و به خصوص نفت‌کش‌ها و قطعات خودرو و هواپیما رفع می‌شود و سایه سنگینی که تحریم‌ها روی مسئله جابجایی و نقل و انتقالات ارزی داشت رفع آنها فرصت خوبی در اقتصاد ما ایجاد می‌کند و حداقل بیش از 4 میلیارد دلار در این مدت با یک زمان‌بندی مشخص آزاد خواهد شد و این موارد بخش ظاهری رفع تحریم‌هاست.

وی افزود: این شرایط قطعا فضای مناسبی را برای بهبود فضای کسب و کار ایجاد می‌کند و آثار آن را در اقتصاد خواهیم دید.

در لایحه بودجه برای شرایط بدبینانه برنامه‌ریزی کرده‌ایم

سخنگوی دولت در مورد اثر رفع تحریم‌ها بر بودجه، اظهار داشت: در بودجه قصد نداشتیم اعداد و ارقام را به دستاوردهای توافق ژنو معطوف کنیم و کار خود را براساس وضع موجود ادامه دادیم و در حال حاضر نسبت به شرایطی که در سال 1393 برای کشور به وجود خواهیم آورد در مقایسه با سال جاری بسیار امیدوارتریم و به مراتب نسبت به سال جاری وضعیت بهتری خواهیم داشت.

نوبخت ادامه داد: ما بر خود فرض دانستیم که نه تنها برای استمرار وضع موجود برنامه داشته باشیم که در لایحه بودجه برنامه‌ای یک ساله براساس استمرار وضع موجود تهیه شده و حتی برای شرایط بدبینانه نیز برنامه‌ریزی کرده و خود را آماده کرده‌ایم و اگر شرایط متفاوت شود ضمن اینکه بسیار امیدواریم برای آن نیز برنامه داریم و برای سال آینده مبالغ قابل توجهی امکانات ارزی در اختیار کشور قرار گیرد، آنها را به چه صورت استفاده کنیم و نشان داده شده که استفاده بهینه از منابع به میزان مهم است که محدودیت و ناکافی بودن منابع ارزی مهم است.

وی درباره چگونگی احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: با عنایت به اینکه شورای محترم نگهبان چند ایراد را بر مصوبه مجلس در همین زمینه داشت، در آینده باید ببینیم مجلس برای رفع ایرادات شورای نگهبان چه تمهیداتی را می‌اندیشد و بعد از اینکه مشخص شد که ممکن است مدتی به طول بیانجامد در آن زمان تکلیف دولت مشخص می‌شود که یا در چارچوب همین مصوبه عمل کند و یا با توجه به اختیاراتی که در قانون‌اساسی برای رئیس‌جمهور وجود دارد، از آن اختیارات برخوردار شود و نسبت به احیای این سازمان اقدام کند.

پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه می‌ماند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به این سوال که آیا بیرون آمدن پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه صحت دارد یا نه، گفت: بیرون آمدن این پرونده از وزارت امورخارجه غیرواقعی و کذب است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سفر استانی دولت تدبیر و امید به خوزستان و حواشی که در این سفر ایجاد شد، افزود: سفر استانی معاون رئیس‌جمهور به این استان انجام شد و سعی می‌شود از نکات مثبت سفرهای پیشین که دولت‌های قبل داشتند استفاده شود و آنهایی که موجب کاستی بود در سفرها نباشد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بدون اینکه سازماندهی برای استقبال صورت گرفته باشد، از سوی مردم حق‌شناس و متدین استقبال کم‌نظیری صورت گرفت. البته ما واقعا راضی نبودیم که مردم در فرودگاه یا در مسیری که قرار بود رئیس‌جمهور در مصلی سخنرانی کند حضور پیدا کنند ولی مردم حضور پیدا کردند. از این رو برخوردها صمیمانه بود.

نوبخت تصریح کرد: قرار بود رئیس‌جمهور نظرات مردم را استماع کند و بر سر پیمان خود بودند، البته ما در سفرهای آینده در تلاشیم که کارها بهتر از این باشد.

وی با اشاره به برخی انتقادات راجع به اولین سفر دولت یازدهم، افزود: عده‌ای در حرکتی که ما انجام می‌دهیم انتقاد می‌کنند. البته به انتقادها گوش می‌کنیم و اگر انتقادها درست بود اصلاح می‌کنیم و اگر انتقادها ناصحیح بود آنچه ما درست می‌دانیم، ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بخشی در تصمیمات ما بود. ما می‌توانستیم تصمیم بگیریم و اگر بد تصمیم گرفتیم راهنمایی کنید. از این راهنمایی‌ها استقبال می‌کنیم.

روحانی از مسئله سفره مردم هم غافل نیست

نوبخت خاطرنشان کرد: فضا و توقعی در یکی از گردهمایی‌ها ایجاد شده بود و انتظار می‌رفت آقای رئیس‌جمهور بلافاصله پشت تریبون قرار بگیرد و آن توقع را تائید کنند، اما گفتند نه، ما کار کارشناسی می‌کنیم. البته شاید با این گفته فضای جلسه سرد شد و گفتند این پاسخ در شوق این توقع نبود، اما پاسخی که از سوی رئیس‌جمهور داده شد براساس رویکرد ما بود.

وی با بیان اینکه ما بر مردم احترام می‌گذاریم و باید توقع آنها را ارزیابی کنیم و پاسخ مثبت دهیم، درباره اینکه آیا رفتار رئیس‌جمهور در این سفر پوپولیستی بود، افزود: می‌شود هر نوع رفتار صمیمانه مردم را واژه پوپولیستی داد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که احترام به مردم مهم است. آقای رئیس‌جمهور در تهران فکرش بر روی مذاکرات ژنو معطوف است و به تیم مذاکره‌کننده کمک فکری می‌دهند، ضمن اینکه از مسئله سفره مردم نیز غافل نیستند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: عده‌ای هم می‌گویند سبد کالاها نوع رفتار پوپولیستی است که به نظر ما این موضوع جنبه افراطی دارد. اگر می‌خواهد انتقادی شود باید براساس بهبود کسب و کار مورد توجه قرار گیرد و ما هم نباید از سفره مردم غافل باشیم.

نوبخت با بیان اینکه قصدمان این نیست که بگوییم تا تشویق شویم، اظهار داشت: باید ما را نقد کنید و راه بهتر را نشان دهید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دولت سردرگمی دارد و نمی‌داند چطور می‌خواهد عمل کند، گفت: بحث هدفمند‌کردن یارانه‌ها برای دولت بسیار مهم است، چرا که با حدود 77 میلیون نفر به نوعی در چگونگی اجرای این قانون تحت تاثیر قرار می‌گیرند. هر چند ممکن است این تاثیر در زندگی آنها یکسان نباشد. بنابراین دولت تدبیر و امید اگر قرار است کاری انجام دهد که با کل مردم طرف باشد باید با دقت رفتار کند و اینکه 3 تا 4 ماه است ابعاد مختلف هدفمندی را با دقت بررسی می‌کنیم و کارگروه‌های مختلف تشکیل دادیم نقطه قوت ماست.

نوبخت ادامه داد: می‌شود تصمیم شتاب‌زده‌ای گرفت و بعد از مشخص شدن آثار آن عقب‌نشینی کنیم، اما این اقدامات به اقتصاد شوک وارد می‌کند و ما آثار همه تصمیمات در بحث چگونگی هدفمندی یارانه‌ها را دیده‌ایم و در لایحه‌ای که قرار است در قالب یک تبصره بعد از ظهر امروز تقدیم مجلس کنیم، طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها هر نوع پرداخت و دریافت یارانه‌‌ها در چارچوب این تبصره قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این تبصره کمک‌هایی به تولید، محیط‌زیست و بخش سلامت در نظر گرفته شده است، گفت: اینکه چگونه می‌توانیم با اجرای هدفمندی، حمل‌ونقل را بهبود ببخشیم تا به نوعی از اثرات سوء تعدد وسایل نقلیه که روی آلودگی هوا اثر دارد کاهش دهیم، در تبصره کاملا لحاظ شده و بنابراین فکر می‌کنیم در اجرای هدفمندی بسیار روشن عمل می‌کنیم و با یک صدا و یک نگاه واحد قصد داریم آن را اجرا کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در مورد منابع سبد کالا، اظهار داشت: در این مورد مشخصا از بودجه عمومی و از امکانات و اختیارات خود استفاده می‌کنیم. ما بیشتر از دخل که نمی‌توانیم خرج کنیم، اما اینکه کجا خرج کنیم و در  تخصیص به کجا اولویت دهیم در اختیار ماست و با اطلاعاتی که در اختیار داریم باید بخشی از جامعه را مورد کمک و توجه خاص قرار دهیم، لذا در این زمینه از امکانات خود استفاده کردیم.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این موارد نافی این نیست که باید یک فکر اساسی برای اقتصاد، سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار، افزایش اشتغال و کاهش تورم داشته باشیم و آنها سرجای خود هست، اما نباید به سفره مردم بی‌توجه باشیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این حرف که کالاهای سبد کالایی در دست ما مانده حرف نادرستی است و به نوعی تحقیر این اقدام دولت است و اینکه بخشی از مردمی که قرار است این سبد کالایی را دریافت کنند فکر کنند این کالاها در انبارها مانده و قرار است دور انداخته شود و ما قصد داریم به آنها بدهیم نگاه غلطی است و پرداختن به این موارد یک رویکرد منفی است که آثار خوبی در جامعه ندارد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تعامل دولت و مجلس، گفت: به صورت واقع‌بینانه نهایت تعامل با مجلس را داریم و اینکه فکر کنیم و تلقی این را داشته باشیم که استفاده نمایندگان از حقوق خود در جهت تضعیف دولت است، این‌طور نیست و نمونه بارز آن 2 اقدام مشخص و اثرگذار از سوی مجلس است.

وی تصریح کرد: ما قانون بودجه سال 93 را به مجلس بردیم و 3 مصوبه بسیار خوب و اثرگذار از سمت مجلس داده شد. اول اینکه تخفیف سقف بودجه بود و دوم اجازه انعطاف در تخصیص‌ها به دولت بود و سومین مورد نیز اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه برای پیش‌ پرداخت طرح‌های فاینانس عمرانی جزو کارهای مهم بود و ما باید قدردان مجلس باشیم که به دولت در اجرای قانون کمک کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: نکته دیگر بودجه سال 93 است که لایحه آن را به مجلس تقدیم کردیم. مجلس نیز سریعا رسیدگی را آغاز کرد و بعد از 2 جلسه کلیات لایحه بودجه سال 93 را به اتفاق آرا تائید کرد و تا فردا رسیدگی به آن تمام شود.

نوبخت تاکید کرد: کمیسیون تلفیق هیچ تغییرات اساسی و ماهوی در این لایحه نداده و البته یک گام مهمتر در صحن علنی است و اگر نمایندگان محترم به کمیسیون تلفیق پیشنهاد دهند می‌توانند کار ما را تکمیل کنند و با توجه به اینکه نظر دولت و کمیسیون در زمان بررسی بودجه در صحن یکی است، به نظر می‌رسد آن مرحله نیز به خوبی انجام خواهد شد و این موارد از نمونه‌های اثرگذار در تعامل خوب بین مجلس و دولت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری، گفت‌: اگر نمایندگان انتقاد کنند ما گوش می‌کنیم و اگر سوال کنند ما جواب می‌دهیم، اما به هر حال انرژی یک مقداری دارد و هر مقداری که آنها انرژی دارند، سوال می‌کنند و ما نیز همان قدر که انرژی داریم جواب می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه سازمان بازرسی اعلام کرده تعدادی از مقامات دولتی تحت تعقیب قرار گرفتند اما اعلام نشده مربوط به دولت قبل است و یا دولت فعلی، گفت: در دولت ما موردی نبوده البته رسانه‌ها نسبت به احضار برخی مقامات دولت قبل مطالبی را منتشر کردند و شاید نظر مقام محترم بازرسی نسبت به همان موارد بوده است.

سخنگوی دولت درخصوص جزئیات تبصره هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: همان‌طور که اشاره شد در تبصره هدفمندی باید سقف مبلغی که جهت دریافت و پرداخت در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص شود، تعیین شده است.

نوبخت ادامه داد: در بند 80 و 81 قانون بودجه سال 92 سقف عددی که برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده 50 هزار میلیارد تومان است که این رقم در تبصره برای سال 93 در حد 63 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. نحوه پرداخت آن در ارتباط با تولید حداقل 10 هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده و نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت استفاده می‌شود.

وی افزود: در این تبصره تاکید شده برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا و یا اقداماتی که باعث بهبود آلودگی می‌شود عوارض خاص در نظر گرفته شود. آنچه در ماده 7 تصویب شد بیش از 42 هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت، یعنی آن چیزی که از حامل‌های انرژی و توزیع بین خانوارهاست حدود 50 هزار میلیارد برای توزیع نقدی و غیر نقدی برای خانوارهای جامعه هدف و نیازمند و همچنین بخش سلامت تخصیص کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند جزو دریافت کنندگان سبد کالا قرار نگرفتند و اعتراضاتی را در این زمینه داشتند، اظهار داشت: ما مراجعی را به ویژه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعیین کردیم تا نسبت به کسانی که اظهار می‌کنند استحقاق دریافت سبد کالا را دارند بررسی کنند و قطعا رویکرد ما این است افرادی که استحقاق دارند اما در این گروه‌های مشخص قرار نگرفتند پرداخت سبد کالا را انجام دهیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها