جنگ علیه ببرها و مگس ها در چین

دولت و حزب حاکم چین روز پنجشنبه اعلام کردند در راستای مبارزه با فساد مالی، رشوه و اختلاس به جنگ «ببرها» و «مگس ها» خواهند رفت.
کد خبر: ۶۲۹۹۴۳
جنگ علیه ببرها و مگس ها در چین

حزب حاکم کمونیست چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مبارزه با فساد مالی و اختلاس در یک دوره پنج ساله که از 2013 آغاز شده است و تا 2017 ادامه می یابد با حملات سهمگین تشدید خواهد شد.

دراین بیانیه به مفسدان بزرگ و کوچک عنوان «ببرها» و «مگس» ها داده شده و آمده است: سبک کار کشور و حزب حاکم در این مدت بر مبارزه راسخ با فساد متمرکز خواهد بود.

حزب حاکم چین دراین بیانیه که شبیه به یک برنامه مبارزه با فساد است، می افزاید: فساد یک پدیده عمومی است که از بین نرفته بلکه شاخ و برگ دار شده است.

این بیانیه وضعیت فساد در کشور چین را «پیچیده»، «بغرنج» و «حساس» توصیف کرده و می افزاید: مبارزه با فساد ظاهری نخواهد بود بلکه برای ریشه کن کردن آن تلاش خواهد شد.

در ماه های اخیر بسیاری از رسانه ها اخبار خود را به دستگیری و مجازات مقام های مسوول در سراسر چین اختصاص داده اند.

از جمله اینکه تاکید شده اگر فساد ریشه کن نشود کشور و بقای حزب حاکم که اکنون یک قرن از عمر آن می گذرد به خطر خواهد افتاد.

در بیانیه حزب کمونیست چین از نارضایتی مردم سخن آمده و تاکید شده باید طوری مبارزه با فساد را جلو برد که مردم در پنج سال آینده راضی شوند.

رهبران نسل پنجم حزب کمونیست چین که حدود یک سال است قدرت را به دست گرفته اند درگیر پدیده رویکرد فزاینده مسوولان به تجمل گرایی، رشوه خواری و اختلاس، نبود مدیریت مطلوب بر بخش های اقتصادی و تخطی های حزبی و دولتی و سیاسی هستند.

شمار مقام های فاسد حزبی و دولتی که در سال 2013 میلادی شناسایی شدند به حدود 110 هزار نفر رسیده که تحت پیگرد قرار گرفته اند.

آخرین آنها «لی دونگ شانگ» معاون وزیر امنیت عمومی بود که هفته گذشته از سمتش برکنار و دستگیر شد.

یک دادگاه محلی در پکن نیز تیرماه امسال «لیو جیجون» وزیر سابق راه آهن چین را به جرم اختلاس و فساد مالی به مرگ محکوم کرد.

نسل پنجم رهبری حزب کمونیست چین که از آذرماه سال گذشته زمام امور را در این کشور به دست گرفته اند سال 2013 میلادی را با بحث مهم مبارزه با فساد آغاز کردند.

هرچند در چین موضوعات تجاری و رشد اقتصادی همیشه در اولویت بوده اما با تغییراتی که در کادر رهبری این کشور از حدود یکسال قبل آغاز شده بحث مبارزه با فساد و ساده زیستن مقام های ارشد و حزبی در دستور کار قرار گرفته است.

اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در آخرین روز سال 2012 با برگزاری نشستی به گزارش کار کمیته مرکزی بازرسی انضباطی گوش فرا دادند.

در این نشست که «شی جین پینگ» دبیرکل جدید حزب کمونیست ریاست آن را برعهده داشت بر مبارزه با فساد و تاکید بر درستکاری در سال 2013 تاکید شد.

رهبران جدید چین گفته اندکه با توجه به اوضاع کنونی در کشورشان مبارزه با فساد یک مساله اساسی و جدی است.

کلیه اعضای حزب کمونیست در سراسر کشور موظف شده اند قاطعانه از فراگیر شدن پدیده فساد در چین جلوگیری کنند و ضمن اهمیت به تعمیق اصلاحات و تکمیل ساز و کارهای آن، پیوسته زمینه های به وجود آمدن فساد را از بین ببرند.

مقرر شده کمیته ها و نهادهای بازرسی انضباطی حزب کمونیست درسطوح مختلف باید به طور همه جانبه ساز و کار سیستم مجازات و پیشگیری از فساد را به پیش برده و مسایل جدی در روند مبارزه با فساد را حل کنند.

شاید در چند دهه اخیر که چینی ها همه توان خود را در مسیر رشد اقتصاد و پیشرفت کشورشان گذاشته اند بحث مبارزه با فساد به این پر رنگی دراین کشور مطرح نشده و اگر هم از سوی برخی طرح گردیده جنبه فراگیر نداشته است.

ارائه آمارهای گیج کننده از فساد هزاران مقام و مسوول چینی، پس از جابجایی قدرت و روی کار آمدن نسل پنجم رهبری حزب کمونیست نشان می دهد که مبارزه با فساد و توجه به خطرهای آن برای بقای حزب کمونیست در اولویت یک و جلوتر از رشد اقتصادی قرار گرفته است.

این موضوع زمانی معنی بیشتری پیدا می کند که رسانه های چین در آستانه برگزاری کنگره سراسری حزب کمونیست در آبان ماه پارسال نظر سنجی هایی منتشر کردند که نشان می داد مردم چین از فساد مقام ها و فاصله طبقاتی در کشورشان بسیار ناراحت هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها