دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی از کاهش 30 درصدی واردات اسباب بازی در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که سیرنزولی ورود وسایل سرگرمی و بازی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۶۲۹۷۶۴
کاهش 30 درصدی واردات اسباب‌بازی

این خبر درحالی اعلام می‌شود که مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دلیل کاهش واردات اسباب بازی را افزایش نرخ دلار می‌داند و نه جایگزین شدن تولیدات داخلی به جای آن.

به گزارش جام‌جم، اسباب بازی و وسایل سرگرمی چنان تاثیر مهمی روی ذهن و رفتار کودکان و نوجوانان دارد که همواره از سوی مسئولان بر بومی سازی وتولید داخلی این وسایل سرگرمی تاکید شده است. چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تببین مهم‌ترین مسائل فرهنگی کشور پرداختند و در بخش‌های جداگانه‌ای توصیه‌ها و دیدگاه‌های خود را دراین باره مطرح کردند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود، توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به واقعیتی به نام تهاجم فرهنگی جلب کردند و برخی بازی‌های رایانه‌ای و اسباب بازی‌های وارداتی را از نمونه‌‌هایی خواندند که در گسترش رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاراست.

بدون شک برای تحقق این موضوع، فعال شدن واحدهای تولیدکننده اسباب بازی و ارائه ایده‌ها و طرح‌های جذاب برای کودکان اهمیت بسزایی دارد.

به گفته محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان براساس آمار امسال در هر ماه حدود 1.5 میلیون دلار اسباب بازی و وسایل سرگرمی وارد کشور شده است که در شش ماه اول امسال ارزش واردات اسباب بازی به هشت میلیون و 986 هزار دلار رسیده است. گرچه بنا بر گفته فرجو رقم واردات نسبت به سال 91 حدود 30 درصد کاهش داشته است، اما این موضوع به مفهوم جبران‌شدن این ظرفیت از سوی تولیدات داخلی نیست.

مرتضی حیدری، مشاور اقتصادی و مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این باره به جام می‌گویم: بعد از افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت کالاهای خارجی، بازار واردات اسباب بازی و وسایل سرگرمی نیز از این وضع متاثر شد و میزان واردات آن به کشور که عمدتا از چین صورت می‌گرفت، به‌دلیل به صرفه نبودن تاحدودی کاهش یافت.

وی می‌افزاید: البته کاهش واردات اسباب بازی به معنی جبران آن از سوی تولید کنندگان داخلی نیست و لازم است تا از فرصت افزایش قیمت دلار که بخشی از واردات را غیر اقتصادی کرده است، به نفع تقویت تولیدات داخلی در این زمینه استفاده شود. وی با اشاره به این‌که اکنون 50 شرکت بزرگ و کوچک در زمینه تولید اسباب بازی در کشور فعال هستند، تصریح می‌کند: متاسفانه این تولید کنندگان منسجم و هدفمند نیستند و آن گونه که باید از سوی دولت حمایت نمی‌شوند.

به گفته او ‌اکنون واحد‌های تولیدکننده اسباب بازی هریک با توجه به توان، سلیقه و گرایشی که دارند، کالایی را تولید می‌کنند و هیچ کمک و حمایتی از سوی دولت نمی‌شود. در حالی که دولت باید پیشقدم شود و آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد تا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بتوان به تولید محصولاتی پرداخت تا از ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان و نوجوانان جلوگیری کرد.

مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه می‌دهد: زمینه فعالیت باید به‌گونه‌ای فراهم شود تا ارتباط بین کسانی که دارای ایده و طرح هستند با تولیدکنندگان و صنعتگران اسباب بازی فراهم شود.

وی می‌افزاید: دربخش ایده پردازی و خلق ایده‌های جدید برای تولید اسباب بازی باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توقع داشت. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات که در زمینه فرهنگ فعال هستند، باید نقش‌آفرینی کنند تا زمینه برای تولیدات بومی و ارائه کارهای جدید فراهم شود. در بعد صنعتی نیز این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا در جهت حمایت از تولیدکنندگان اسباب بازی و شکل‌گیری اتحادیه‌ای برای انسجام بخشیدن به فعالیت آنها گام بردارد.

حیدری با بیان این که تولیدات داخلی اسباب بازی فقط حدود 20 درصد نیاز داخلی را پاسخگوست، می‌گوید: اکنون برخی از 50 شرکتی که به تولید اسباب بازی می‌پردازند به دلیل مشکلات به تعطیلی کشیده شده‌اند و چون فعالیت آنها زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است سامان بخشی به آنها به عهده این وزارتخانه است.در چنین شرایطی گرچه خبر کاهش 30 درصدی واردات اسباب بازی خبری خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد، اما وقتی درمی‌یابیم که این کاهش در نتیجه افزایش نرخ ارز بوده و در ازایش نتوانسته‌ایم محصول داخلی جایگزین کالاهای چینی کنیم، خبر تأمل برانگیز می‌شود.

سیمارادمنش ‌/‌ گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها