معتادان چند مصرفی شده اند

توقف رشد مصرف شیشه

بیمه درمانی معتادان، دو هفته دیگر نهایی می‌شود

فوت 3056 نفر به علت مصرف مواد مخدر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهایی شدن بیمه درمانی معتادان تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: طبق قانون دولت موظف است هزینه درمان بیماران معتاد کم‌درآمد را تامین نماید، لذا طبق قول‌هایی که به ما داده‌اند و در جلسه شورای عالی بیمه که تا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، تعرفه‌های مربوط به درمان اعتیاد ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۶۲۲۳۹۲
فوت 3056 نفر به علت مصرف مواد مخدر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بابک دین‌پرست امروز در نشست خبری که به‌ منظور تبیین عملکرد 100 روزه حوزه کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد برگزار شد،‌ با بیان این مطلب گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی، در هفت ماهه نخست امسال 1627 نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند که از این تعداد 1511 نفر مرد و 116 زن بوده‌اند و در مقایسه با سال قبل که 1751 نفر بود، کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد.

فوت 3056 نفر به علت مصرف مواد مخدر

وی افزود: بر اساس آمار سال گذشته 3056 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نسبت به سال 90 کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد و می‌توان گفت روزانه هشت نفر در کشور به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته دین‌پرست، بر اساس این آمار، بیشترین مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را تهران، اصفهان و کمترین مرگ و میر را استان‌های خراسان جنوبی و هرمزگان به خود اختصاص داده‌اند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: پس از سوانح رانندگی بیشترین عامل مرگ و میر در ایران را سوء مصرف مواد مخدر تشکیل می‌دهد و بر اساس طرح شیوع شناسی، در سال گذشته 53 درصد معتادان را شاغلان تشکیل می‌دادند، همچنین از این تعداد 63 درصد متاهل و 75 درصد با تحصیلات دیپلم به بالا بودند.

وی افزود: با توجه به اینکه تحصیلات، شغل و تاهل سه امر محافظتی در برابر اعتیاد است، وجود این تعداد از معتادان با هیچ نرمی سازگاری ندارد و این نشان می‌دهد که افراد از عواقب خطرناک اعتیاد اطلاع دارند اما آن را باور ندارند که دلیل آن، اطلاعات دروغی است که به آنها داده می‌شود.

دین‌پرست همچنین با ارائه گزارش عملکرد حوزه فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابل تهدیدات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روانگردان در بهره‌گیری از امکانات دولتی و غیردولتی با تاکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط‌های خانواده، کار، آموزش و تربیت در مراکز فرهنگ عمومی شکل گرفته است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد به عنوان بالاترین سند اجرایی کشور، گفت: هدف نهایی از تدوین این سند، کاهش میزان بروز اعتیاد به مواد اعم از گرایش به مصرف، مصرف آزمایشی، مصرف کارگاهی و سوء مصرف و وابستگی است و مقرر شده حداقل 40 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری در طول برنامه پنجم توسعه یعنی از سال 90 تا 94 قرار بگیرند.

وی، این سند جامع را به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری، عنوان کرد و افزود: در کانون‌های هدف، خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها، محله‌ها و محیط کار و رسانه‌ها تعریف شده‌اند که باید در طول برنامه پنجم توسعه اجرایی شود.

دین پرست تصریح کرد: برای نخستین بار در متن تفاهم‌نامه که بین دستگاه‌ها مبادله شده، از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید شده که وزرا و مسئولین دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری 80 درصد از اعتبارات مورد نیاز را که ابلاغ شده، تامین کنند و تخصیص 20 درصدی اعتبارات به این دستگاه‌ها از سوی ستاد نیز منوط به تامین اعتبارات 80 درصدی است.

وی افزود: همچنین بر اساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد، استانداری‌ها موظفند 10 درصد از اعتبارات فرهنگی استان به اجرای این طرح در استان خود اختصاص دهند که بخشنامه آن آبان ماه امسال از سوی قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی و دبیر شورای اجتماعی کشور به استانداران ابلاغ شده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: برخلاف سال گذشته که به تعداد اندکی از دستگاه‌ها اعتبار اختصاص یافت، در سال جاری هشت دستگاه دیگر نیز به این دستگاه‌ها اضافه شده و بر این اساس دستگاه‌های دریافت کننده اعتبارات و پیشگیری شامل وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌ های بهزیستی، زندان‌ها، تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال‌احمر، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد، نیروی مقاومت بسیج، کمیته امداد و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

به گفته دین‌پرست؛ ستاد امسال بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان را به حوزه فرهنگی و پیشگیری 15 دستگاه مرتبط فرهنگی اختصاص داده است.

وی با اشاره به بازنگری و اصلاح سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، افزود: این سند با هدف بررسی موانع و مشکلات موجود در روند تحقق برنامه‌ها، روند اجرایی پروژه‌های مصوب توسط دستگاه‌ها، رفع خلاءها و نواقص سند و پیش‌بینی ساز و کارهای لازم برای پایش و ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت‌ها در قالب کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری در حال بحث، بررسی و اصلاح است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد از در نظر گرفته شدن کمک 700 میلیون تومانی به این سازمان‌ها در حوزه پیشگیری و اختصاص رقم 670 میلیون تومانی برای 44 طرح اشتغال‌زایی خبر داد و افزود: علاوه بر این موارد 650 واحد مسکن به بهبود یافتگان مشمول واگذاری مسکن مهر شدند که از این تعداد نیز 126 نفر آنها مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

شناسایی 1150 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از هزار و 150 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز شناسایی شده‌اند، افزود:‌ از میان کمپ‌های غیرمجاز شناسایی شده 40 درصد از آنها تعطیل و 486 مرکز زمینه‌های اخذ مجوز قانونی آنها فراهم شده است.

دین‌پرست همچنین با اشاره به طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی، گفت: در چرخه مبارزه با مواد مخدر آسانترین کار جمع‌آوری معتادان است لذا سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مراکز درمانی داوطلبانه تمرکز داشته است. طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی تنها برای بخشی از معتادانی که نخواسته و یا نتوانسته‌اند به این مراکز مراجعه کنند اجرا می‌شود و خدمات درمان در قالب این طرح ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها