از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش – 21

حاکم باید به وقت خشم، خویشتن دار باشد

از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش -2

اگر به اموال مردم خیانت کنی، خوارت می‌کنم

اگر ذره‌ای در اموال مردم خیانت کنی کاری می‌کنم که در خرج اهل و عیالت بمانی؛ خوارت می‌کنم... این تهدید حضرت علی(ع) خطاب به یکی از مدیرانی است که در حکومت او به عنوان نایب یکی از کارگزارانش منصوب شده بوده؛ تهدیدی که با قسم به خدا آغاز می شود و نشان می‌دهد که علی در اجرای عدالت با هیچ کس شوخی ندارد؛ نشان می‌دهد که هر کس ذره‌ای در اموال مردم خیانت کند؛ باید مجازاتی سخت را بچشد و خوار شود؛ حتی اگر کارگزار و مدیر عالیرتبه حکومت باشد.
کد خبر: ۶۲۰۸۷۴
اگر به اموال مردم خیانت کنی، خوارت می‌کنم

در میان نامه‌های امیرالمونین علی (ع) به کارگزارانش برخی از نامه‌ها لحنی تند و تهدید‌آمیز دارند؛ نامه‌هایی که چهره‌ای مصمم و سخت از امام مهربانی‌ها نشان می‌دهند؛ نامه‌هایی که دقت در آن نامه‌ها نشان می‌دهد که خط قرمز امیرالمؤمنین علی (ع) در اداره امور حکومت چه بوده و رد شدن از چه خطوطی برای وی قابل بخشش و گذشت نبوده است.

چنان بر تو سخت گیرم که اندک مال مانی و درمانده به هزینه عیال و خوار و پریشانحال؛ والسلام

از آن نامه های تهدید آمیز یکی هم نامه‌ امیرالمؤمنین علی (ع) به «زیادبن ابیه» است که نایب عبدالله‌بن عباس، استاندار اهواز و فارس و کرمان در حکومت علوی بود. نامه‌ای که دو خط و نیم بیشتر نیست؛ اما از چنان صلابتی برخوردار است که بی شک بازگویی آن برای هر مسلمانی که امروز در منصبی قرار دارد؛ هشداری جدی خواهد بود.

در نامه امیرالمؤمنین علی (ع) به زیادبن ابیه آمده است:« و همانا من به خدا سوگند می‌خورم، سوگندی راست. اگر مرا خبر رسد که در فَییء (اموال) مسلمانان اندک یا بسیار خیانت کرده‌ای، چنان بر تو سخت گیرم که اندک مال مانی و درمانده به هزینه عیال و خوار و پریشانحال؛ والسلام *»

زمامداری که علی تهدیدش کرد و معاویه او را برادر خود خواند

امیرالمؤمنین علی (ع) نمونه حاکم آگاهی است که می‌داند نامه تهدید آمیز را در چه بابی و برای چه کسی باید نوشت. او نامه را در موضوع خیانت در اموال مردم و به مدیری مانند زیاد بن ابیه می‌نویسد؛ مدیری که در حکومت علوی مدیر دست چندم محسوب می‌شود اما علی از احتمال لغزش او غافل نیست.

زیادبن ابیه فردی بود که چون پدرش ناشناس بود او را به این لقب یعنی زیاد فرزند پدرش می‌خواندند؛ مردی که در حکومت علی اینگونه تهدید شد که اگر دست در اموال مسلمانان ببرد، خوار و زار خواهد شد؛ در حکومت معاویه لقب برادر گرفت و مردم دیگر او را به نام زیادبن ابیه نخواندند؛ بلکه او را زیاد بن ابوسفیان نام گذاشتند.

*نهج‌البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، 1380؛ صفحه 283

مهدی جلیلی- جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
یك سئوال منطقی؟ چرا از این نامه ها زمان احمدی نژاد خبری نبود؟ نكند زمان احمدی نژاد امیرالمومنین چنین نامه ای را هنوز ننوشته بود؟ مطرح كردن این نامه در دوره این دولت چه مفهومی دارد؟ نه اینست كه اصولگراها هنوز بدنبال زنده كردن اصولگرایی هستند؟
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
علی آقا چرا این بحث ارزشمندو به بیراهه میكشی؟ سودجوها و خیانت كاران بیت المال در همه جا وجود دارند خواه اصولگرا یا اصلاح طلب
یك نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
قابل توجه مسئولین و فرمانداران محترم جهت اطلاع و عمل عمل عمل
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
با سلام ،از نویسنده عزیز تشكر میكنم. وخواهانم كه خط قرمز های علی ع را بیشتر باز نمایند.و انتخاب علی را بین نظام و مردم تشریح كنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
بزرگترین كشتیها با كوچكترین سوراخی می توانند غرق شوند؛ كفر و نفاق، ایمان و یقین و اطاعت از دستورات خداوند مرتبه های مختلفی دارد، البته یقینا كسی كه ایمان آورده یاری ندارد جز خدا و كاری نمی كند جز برای او؛ حضرت علی (ع) اجازه ورود كوچك ترین خطائی را از جانب هیچ مسئولی قبول نخواهد كرد... حقیقت،نور و معرفت، مغلته زبان نیست كه عظمت راه حقیقت و عشق واقعی را به متاع ناچیز دنیا بفروشد ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها