قائم مقام وزیر نیرو:

ترک‌های سد کارون 4 طبیعی و قابل کنترل است

قائم مقام وزیر نیرو شرایط کنونی سد کارون ۴ را طبیعی و تحت کنترل و مشکل دریاچه ارومیه را مشکلی مزمن و ۴۰ ساله دانست.
کد خبر: ۶۱۶۷۲۸
ترک‌های سد کارون 4 طبیعی و قابل کنترل است

به گزارش واحد مرکزی خبر، ستار محمودی امروز در نشستی با خبرنگاران که در حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد، دانش ایجاد، نگهداری و بهره برداری از سدها در ایران را قابل تبادل با کشورهای پیشرفته دانست و با بیان اینکه مجموعه نگاه ها به سد کارون 4 هیچ نگرانی ایجاد نمی کند، گفت: موضوع اخیر مطرح شده در باره این سد، غیرقابل کنترل یا پدیده عجیبی نیست.

محمودی با بیان اینکه خوشبختانه حرکات درز بتن سد کارون 4 کندتر شده است و حدود دو میلیمتر بیشتر نیست، گفت: سازه های سد دایم در حال پایش است و مطلب عجیب و غریبی وجود ندارد.

وی کارون 4 را یکی از سدهای خوب کشور دانست و گفت: سد بتنی کارون 4 با 230 متر ارتفاع براساس استانداردهای جهانی و کشوری و براساس یک نظام نامه فنی ساخته شده که مبتنی بر شاخص های کنترل، پایش، نگهداری و بهره برداری است.

محمودی با بیان اینکه سد کارون 4 در سال 89 آبگیری و در سال 90 به بهره برداری رسیده و یک دور ذخیره حجم آب را به خود دیده است، گفت: تمام سدها پس از بهره برداری دچار یک سری تغییر می شود و سد کارون 4 نیز همانند سایر سدهای جهان، دارای 850 سامانه اندازه گیری و سنجش است.

وی سد کارون 4 را سدی زیر 10 سال و جوان دانست و گفت: از دید بهره برداران، سد جسمی جاندار و قابل تغییر است و به دقت باید مراقبت شود.

محمودی افزود: ترک ها و ایجاد درزها یکی از تغییرهای طبیعی در سدها و به ویژه سدهای بتنی است و این ترک ها چه کوچک و چه بزرگ باید به دقت مورد پایش قرار گیرد.

وی در باره انتقال آب از کارون گفت: حوضه کارون دارای ذینفعانی در پایین دست، میان دست و بالا دست است و طبیعی است که کل حوضه رودخانه با هم دیده شود.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: ملاک تقسیم بندی کار کارشناسی بوده و مطالعات در حال بازنگری است.

محمودی با بیان اینکه وزارت نیرو کار غیرکارشناسی روی هیچ رودخانه ای انجام نمی دهد ، گفت : انتقال آب به جاهای دیگر بر مبنای کارشناسی و صرفا برای شرب است و در قانون بودجه سالانه هم درج شده است.

وی افزود: در هیچ جای جهان اولویتی بالاتر از تامین آب شرب وجود ندارد.

قائم مقام وزیر نیرو در ادامه درباره دریاچه ارومیه گفت : از سال 54 دریاچه ارومیه از طرف یونسکو به عنوان یک پایگاه زیست کره ای معروف شد و نگاه ویژه، حفاظت خاص و شرایط ویژه زیست محیطی این دریاچه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در طول سال ها بخشی از اتفاق های این دریاچه حاصل کار انسان ها و بخشی دیگر حاصل کار طبیعت بوده که مجموع این عوامل شرایط کنونی دریاچه ارومیه را به وجود آورده است.

محمودی تصریح کرد: مطالعه های اولیه، برگزاری نشست های داخلی و خارجی با کارشناسان، برگزاری نشست های انتقادی و ارشادی، تعریف پروژه هایی برای علاج بخشی از کارهای وزارت نیرو برای نجات دریاچه ارومیه بوده است.

وی ادامه داد: مطالعه های تکمیلی در برخی طرح ها، مطالعه های اولیه و تداوم برخی دیگر از طرح ها آغاز شده است.

محمودی ، انسداد چاه های غیرمجاز و منتفی کردن مطالعه های سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه را از راهکارهای مهم خواند و ادامه داد: عمده برداشت های آب در حوضه در بخش کشاورزی انجام می شود و سهم زیرکشت باید متناسب با پتانسل آبی منطقه باشد.

محمودی با بیان اینکه دریاچه ارومیه باید تعادل حوضه خود را جبران کند ، گفت : در مرحله بعد باید با استفاده از نظر کارشناسی و رعایت معیارهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی آب را از جای دیگری منتقل کرد.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو نشست های مختلفی را با کارشناسان جهانی و بین المللی برگزار کرده و گام های اجرایی آن آغاز شده است و نیازمند منابع مالی هستیم.

کاهش 14 درصدی بارش ها در سال آبی جاری

قائم مقام وزیر نیرو درباره آخرین وضع بارش ها و رواناب های کشور گفت: بارش های سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

ستار محمودی امروز در نشستی با خبرنگاران  با بیان اینکه میانگین بارندگی سالانه کشور در سال های گذشته 250 میلیمتر بوده است، گفت: 25 درصد از بارش ها سهم پاییز، 45 تا 50 درصد از بارش ها سهم ریزش های زمستانی و 25 درصد سهم بهار و تابستان است.

وی در باره رواناب های کشور گفت: در حالی که میانگین روان آب های کشور 89 میلیارد مترمکعب است، حجم رواناب های کشور در سال آبی گذشته 41 میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با درازمدت کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

محمودی ادامه داد: حجم رواناب های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با 27 درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته و 44 درصد کاهش در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسیده است.

قائم مقام وزیر نیرو گفت : این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب و میانگین بلندمدت دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها