شرکت آب‌نیرو: ترک‌ها، سد کارون 4 و سازه‌‌های آن را تهدید نمی​کند و جای نگرانی برای هموطنان نیست

بزرگ‌ترین سد بتونی کشور تَرَک خورد

براساس اظهارات افراد مطلع در وزارت نیرو، سدکارون‌4 که عنوان بزرگ‌ترین سد بتونی کشور و بلندترین سد بتونی دوقوسی ایران را یدک می‌کشد، دچار آسیب شده و احتمال ترک‌خوردگی آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۱۶۰۴۱

به گفته یک مسئول در وزارت نیرو، سد کارون 4 به احتمال زیاد در ناحیه تحتانی دچار ترک‌خوردگی شده است. با این حال از میران دقیق ترک خوردگی و علت بروز چنین مشکلی در سدی به این استراتژیکی هنوز گزارشی منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا، ترک‌خوردگی این سد خواهد توانست باعث نشت آب موجود در پشت آن شده که این امر می‌تواند زمینه‌ساز یک حادثه بزرگ جانی و مالی برای مردم منطقه خوزستان باشد.

سد کارون 4 به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی کشور در ابتدای سال 1389 آبگیری شد؛ این سد با ارتفاع 230 متر و حجم بتنی افزون بر یک میلیون و 700 هزار مترمکعب توانایی ذخیره 2.3 میلیارد مترمکعب آب را دارد.

سد یادشده با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 3.7 میلیارد مترمکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی کنار آن با هدف تولید انرژی برقابی به میزان 2100 گیگاوات ساعت ساخته شده است.

ترک‌ها ترمیم‌پذیر است

در همین حال شرکت آب نیرو عصر دیروز درباره ترک‌های سد کارون 4 برای از بین بردن نگرانی هموطنان توضیحاتی را ارائه داد.

در توضیحات این شرکت به ایسنا آمده است، با توجه به‌نگرانی‌هایی که در مورد سد کارون 4 در رسانه‌ها منعکس شده است، به اطلاع می‌رساند خطر شکستگی، سد کارون 4 را به‌هیچ‌وجه تهدید نمی‌کند.

این شرکت در مورد ترک‌های سد کارون 4 اعلام کرد، اصولا وجود ترک در سازه‌های بتونی بزرگ و حجیم همانند سدها امری معمول و طبیعی است به گونه‌ای که استانداردهای علمی و فنی کمیسیون جهانی سدهای بزرگ وجود ترک را امری پذیرفته شده و معمولی می‌داند و مطابق گزارش‌های بین‌المللی تاکنون 400 سد در دنیا ترک خورده و مجددا ترمیم شده است.

شرکت آب نیرو توضیح داد، مجددا تاکید می‌شود وجود ترک در بخش‌هایی از بدنه سد امری طبیعی و به‌طور معمول قابل پیش‌بینی بود و شرکت آب و نیرو برای ترمیم آن اقدام کرده و خواهد کرد، اما این ترک‌ها سد و سازه‌های آن را تهدید نخواهد کرد و جای نگرانی برای هموطنان نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها