روحانی در دیدار مجمع نمایندگان خراسان رضوی تاکید کرد:

حل و فصل مشکلات تحریم با راه حل‌های عزتمندانه

رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت همه تلاش خود را برای رونق بخش کشاورزی انجام خواهد داد از بدهی های چند هزار میلیاردی دولت گذشته در این بخش خبر داد و گفت: پس از مشاهده این بدهی ها دیدیم دولت گذشته ارث های خوبی برای ما برجای گذاشته است.
کد خبر: ۶۱۰۲۴۱
دولت گذشته ارث‌های خوبی برای ما برجای گذاشته است

دکتر حسن روحانی با حضور در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز که صبح امروز دوشنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد اظهار کرد: در زمانی که بنده مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده گرفتم با آمار و ارقام دهشتناکی رو به رو شدم، این موضوع را با آقای کلانتری مطرح کردم و بعد هم موضوعات را با آقای مهندس حجتی وزیر کشاورزی فعلی عنوان کردم که البته ایشان اولش ناز می کرد و افرادی را به ما معرفی کرد و گفت، دوره ما گذشته و باید جوان ها بیایند.

وی افزود: از همان روز اول آمار تکان دهنده بود. در یک بخش یکی می گفت 13 میلیون تن گندم تولید کرده‌ایم و از طرفی عنوان می شد که 7.5 میلیون تن نیاز به واردات گندم داریم و البته می گفتند که بیش از 10.5 میلیون تن گندم بیشتر نیاز نداریم. در این شرایط دیدم که ریاضی ما کفایت نمی‌کند، در نهایت متأسفانه متوجه شدیم که باید بیش از 7 میلیون تن گندم وارد کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه این ها در شرایطی اتفاق می‌افتد و ما در حالی نیاز به واردات گندم داریم که نفت ما تحریم شده و از این حوزه باید دلارهای لازم برای واردات استحصال شود کشتی، بیمه و نقل و انتقالات بانکی ما هم تحریم هست و هزار وی یک مصیبت در این بخش داریم. در همین راستا متوجه شدیم که نه تنها گندم بلکه باید بسیاری از نهاده ها وارد شود تا مشکلات پیش رو در بخش کشاورزی مرتفع گردد.

رئیس جمهور با بیان این که از طرفی هم برای احیا و رونق کشاورزی دیدیم که در ابتدای پاییز نیاز به کود داریم و برای آن در دولت گذشته قدمی برداشته نشده است، یادآور شد: در آن زمان بسیار کوتاه و تنگ باید برای قوت قلب و برنامه ریزی کشاورز اقدام به واردات کود می کردیم و از پاییز قیمت تضمین شده محصولات را تعیین می کردیم تا کشاورز برنامه ریزی های خود را بر این مبنا صورت دهد که خوشبختانه دولت در همه این زمینه ها توجهی جدی کرد.

روحانی ادامه داد: وقتی برای تهیه کود کشاورزان اقدام کردیم دیدیم که بدهی پشت بدهی وجود دارد و باید قبل از هر چیز بدهی 1300 میلیارد تومانی دولت گذشته را پرداخت می کردیم. وقتی با این شرایط مواجه شدیم دیدیم که دولت گذشته ارث های خوبی برای ما برجای گذاشته است. به هر حال هم برای تامین کود از منابع داخلی و خارجی و هم برای پرداخت بدهی کشاورزان قدم های از سوی دولت برداشته شد.

روحانی با اشاره به این که کشور ما از لحاظ آب در مضیقه است و ما از حیث بارندگی جزء سرزمین های پرآب نیستیم، تاکید کرد: پس باید قدر قطره قطره آب حیات این سرزمین را بدانیم، برای حفظ و قدردانی از آب نیاز به تدبیر، برنامه ریزی و سرمایه داریم.

وی اضافه کرد: امان از این سرمایه که حرف هیچ کس را گوش نمی کند، سرمایه فقط سود را می شناسد البته سودی توام با امنیت و پایداری. او آهوی فراری است که به دنبال سود می گردد، در این جا مداخله دولت لازم است. گاهی به دلایلی بخش خصوصی هم شاید حاضر نباشد همه سرمایه خود را هزینه کند این جا جایی است که تشکل ها و خیرین باید وارد شوند. خیرین هم فقط مدرسه ساز و مسجد ساز نیستند. خیرینی وجود دارند که در جایگاه رفع مشکلات کشور با سود کم و به واسطه برکت آن سود وارد می شوند.

رئیس جمهور با بیان این که می شود سفره خانه را از دسترنج دیگر ملت ها رنگین کرد، گفت: اما این موضوع دیگر افتخار نیست بلکه فقط شکم سیر می شود و روح و جان غذایی نمی گیرد و افتخاری هم حاصل نمی شود چرا که سفره ما سرزمین کشاورزی دیگر کشورها را آباد می کند.

روحانی با ابراز تأسف از این که از آمریکای لاتین گرفته تا آسیای دور، شمال آفریقا و اروپا که از همه آن ها آثاری در سفره ایرانی یاد می شود خاطرنشان کرد: آیا این افتخار است برای ما، کشوری که در سالیان گذشته در بهترین شرایط ارزی قرار داشته و سالانه تقریبا 100 میلیارد دلار درآمد حاصل کرده است آیا باید چنین شرایطی داشته باشد.

وی افزود: این درآمد ها کجاها سرمایه گذاری شد و چطور در این فرصت طلایی نتوانستیم بخش‌های مختلف و به خصوص بخش کشاورزی را احیا کنیم.

روحانی با تأکید بر این که بخش کشاورزی نیاز به سرمایه و تخصص دارد عنوان کرد: در دوره گذشته آب‌های زیرزمینی، زمین شور و شور تر شد، دریاچه ارومیه زیبا در حال خشکی است، زاینده رود زیبا به خشک رودی تبدیل شد و بگذارید نگویم که در هامون‌ها و کارون‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستیم.

وی یادآور شد: می‌دانید از طبیعت باید استفاده کنیم. ستیز ما با طبیعت ستیز با خودمان است. از مرتع باید استفاده کنیم اما ستیز با مرتع منجر به نابودی آب و خاک می شود. باید با طبیعت ستیز نکنیم و از طبیعت منصفانه استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به آماری که روز گذشته از سوی وزارت کشاورزی برای احیا و بهبود شرایط بخش کشاورزی در اختیارش قرار گرفته است، تثبیت و اعلام به موقع قیمت‌های 24 قلم محصولات استراتژیک از جمله گندم، اختصاص 200 میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی مازاد بر بیمه 150 میلیارد تومانی را از جمله اقدامات دولت خواند و تصریح کرد: این اختصاص در حوزه بیمه محصولات در حالی صورت گرفته است که صندوق بیمه علی رغم بدهی 2 هزار میلیارد 300 میلیون تومانی که این موضوع هم برجای مانده از گذشته است به اعتبار هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

وی بخش دیگری از اقدامات دولت برای بهبود شرایط کشاورزی در کشور را تامین کود شیمیایی پاییز برای کشاورزان با اختصاص یک خط اعتباری 500 میلیارد تومانی، انجام اقدامات لازم برای خرید 300 هزار تن کود فسفاته که در حال وارد شدن به کشور است و 80 هزار تن آن وارد شده و در حال توزیع است، خواند.

روحانی گفت: علی رغم این که شرکت خدمات حمایتی 1300 میلیارد تومان بدهکار است طی دو ماه گذشته 300 هزار تن کود اوره تامین شده است، تامین تسهیلات 750 میلیارد تومانی از بانک کشاورزی برای خرید ماشین آلات کشاورزی و در نظر گرفتن تسهیلات 3 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای توسعه امر کشاورزی از دیگر اقداماتی است که دولت در این بخش انجام داده است.

رئیس جمهور با بیان این که در موضوع کشاورزی بخشی از رسالت و وظیفه بر دوش ولت است تاکید کرد: این دولت است که می تواند با واردات نا به جا برای کشاورزان مشکل ایجاد کند و یا با وارد به جا کشاورزی را توسعه بدهد. دولت می تواند با حمایت از کشاورزان اعتبارات لازم را برای این بخش آماده کنند و در تحقیقات کشاورزی بار را بر دوش بگیرد. البته در دانشکده های کشاورزی هم باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: کشاورزی ما باید مکانیزه شود واقعیتش این است که کشاورزی سنتی در جهان قدرت رقابت ندارد هدف ما در بخش کشاورزی فقط تامین نیازهای داخلی نیست بلکه ما باید برای تامین محصولات کشاورزی کشورها و بازارهای هدف اقدام کنیم گرچه شرایط ما به گونه ای نیست که همه نیازهای خود را در بخش کشاورزی تامین کنیم چون آمار می گوید از صد در صد نیاز در بخش کشاورزی تنها 44 درصد از تولیدات داخلی تامین و مابقی به کشور وارد می شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: من نمی گویم که در تمامی محصولات باید صد در صد تولیدات داشته باشیم. ممکن است در بخشی از محصولات صادرکننده و در برخی دیگر به دلیل شرایط اقلیمی وارد کننده باشیم.

روحانی با اشاره به برگزاری جلسه شورای آب کشور که فردا برگزار خواهد شد گفت: صبح فردا پس از سالیان دراز که این شورا تعطیل بود شورای آب به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد همچنین هفته آینده شورای محیط زیست به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود.

وی به قدردانی از هشت چهره فعال در بخش کشاورزی که همگی آن ها مرد بودند متذکر شد: ای کاش در بین کسانی که تقدیر شدند یک - دو نفر از بانوان زحمت کشیده در بخش کشاورزی هم حضور داشتندچون خانم ها در این بخش حضور فعال و جدی دارند و بنده از همین جا به همه بانوان فعال در بخش کشاورزی کشور دست مریزاد می گویم.

وی ادامه داد: دیدار با مردان و زنانی که در صحنه امنیت غذایی کشور و اقتدار این مرز و بوم تلاش می کنند برای رئیس جمهور یک افتخار است. بنده خیلی با فضای کشاورزی بیگانه نیستم، روستا زاده هستم و در کنار تحصیل در نوجوانی گاهی کشاورزی هم می کردم. اگر دست پینه بنده افتخار هست که هست من هم در سن 10-11 به خاطر کشاورزی در تابستان دست هایم پینه بسته بودم.

رئیس جمهور با بیان این که کشاورزی دنیای خود را دارد و سود آن را در مقایسه با دیگر بخش ها کمتر باشد یادآور شد: افتخار کشاورزی بیشتر است چرا که با طبیعت سر و کار دارد در کنار طبیعت زیستن و تلاش کردن برای احیای طبیعت کاری خدایی است. آن قدرت لایزالی که بذر را می رویاند، رویش هم از ناحیه او صورت می گیرد. اگر چه بذر را کشاورز می افشاند اما رویش آن به دست حق و با اراده اوست.

روحانی اضافه کرد: چه کلمه زیبایی است زارع، این نام خدا است و خدا خودش را زارع می داند. کشاورزان هم وسیله زراعت را آماده می کنند. در قدیم نام وزارت خانه کشاورزی هم زراعت و فلاحت بود که کم کم به دلیل فارسی کردن الفاظ، لفظ هایی که بوی دینی اش بیشتر بود را برگرداندند.

روحانی کشاورزی را مایه مباهات و افتخار خواند و گفت: این بخش مهم هم منجر به توسعه کشور می شود و هم امنیت ملی کشور را تامین می کند که یک بخش از آن امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: کم و بیش می دانم کشاورزی کشورمان با معضلاتی دست به گریبان است. بزرگترین سرمایه برای یک ملت و کشور آب و خاک است. آب مایه حیات و خاک همان فراش و سرزمینی است که روی آن زندگی می کنیم. همه رویش ها و تولد ها در این صحنه اتفاق می افتد. شاید در نظر بعضی خاک ناچیزترین شی در زندگی باشد اما برای به دست آمدن این خاک باید صد ها و میلیون ها سال تحول شود تا خاک آماده در اختیار ما قرار گیرد.

وی با ابراز تأسف از این که با خاک آماده برای کشت بی رحمانه رفتار شده است خاطرنشان کرد: آنگاه که به فکر مسکن، شهرسازی، ساخت و ساز، ساخت پل و تغییر و تحول در روی زمین بودیم کمتر به این موضوع فکر کردیم که جای مناسب آن را پیدا کنیم و زمین آماده کشاورزی را تبدیل به محل سکونت نکنیم. کمتر فکر کردیم که محل شهر را به درستی انتخاب کنیم.

رئیس جمهور ابراز تأسف کرد که باغ و درختان ناجوان مردانه تخریب شدند و این تاسفی است که جبران آن سالیان سال به طول خواهد انجامید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه آفرینی کشاورزان و روستاییان در انتخابات اخیر گفت: در انتخابات اخیر کشاورزان و روستاییان نشان دادند در صحنه آبادی نه تنها از مراکز شهرها بلکه از کلان شهرها آگاهی کمتری ندارند. کشاورز هوشیار، پرکار و باهوش سیاسی ما کار بزرگی را برعهده دارد. دولت اعلام می کند که همه توان خود را برای احیای کشاورزی به عنوان یک رسالت و وظیفه ملی انجام خواهد داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: قدم به قدم مشکلات را از پیش رو برخواهیم داشت و مشکلات گذشته و موضوع ما را اصلا مایوس نمی کند. باید با کار، تلاش و وحدت بیشتر کشاورزی را رونق دهیم و دل ملت را خوشحال کنیم.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: برای شما کشاورزان آرزوی موفقیت می‌کنم و در برابر شما سر تعظیم فرو می آورم. امیدوارم آسمان هم در سال جاری ما را همراهی کند و خداوند متعال هم باران رحمتش را بر ملت ما نازل کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
100روزتون تموم شده حالا گیر دادید به دولت گذشته
جب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
آیا مقصر كردن دولت قبلی مشكلی را می كند؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
دولت احمدی نژاد كه به قول آقایان دولت غیر كارشناسی بود و به درد ریاست جمهوری نمیخورد . سی ماه یارانه هارا بطور كامل داد و هیچ موقع هم نگفت پول نداریم و تازه در سال 90 هم میخواست یارانه ها را سه برابر كند كه مجلس مخالفت كرد . حالا چطور شده كه دولتی كه ادعا دارد ازهمه كارشناسان و دولتمردان با سابقه استفاده میكند و كاملا به درد ریاست جمهوری میخورد و وعده داده بود كه 100 روزه همه مشكلات مردم را حل و تورم را از بین میبرد پس از دو مرحله یارانه دادند، هر روزه داد نداریم - نمیتوانیم - كسری بودجه - خزانه خالی - بدهی 180 هزار میلیاردی و ..... سر میدهد ؟؟؟؟ آیا هزینه های دولتمردان اعتدال اینقدر بالا است كه در آمدهای هنگفت مملكت كفاف آنها را نمیدهد و باید نفری 45 هزارتومان یارانه ها از حلقوم ملت بیرون كشیده شود تا جبران گوشه ای از این هزینه هاباشد؟ از طرفی بدانید كه یارانه ها یی كه به مردم باید داده شود همان سوبسیدی است كه به كالا ها وخدمات داده میشد كه عده ای میخوردند و بر دوش ملت هم سوار بودند. لذا پول یا مفتی نبوده كه به مردم داده باشند. و از طرفی چند برابر این 45 هزار تومان روی اقلام و كالا ها و انرژی و سوخت كشیده شده است . تورا به خدا قدری هم آخرت را در نظر داشته باشید این دولتها ماندگار نیست.
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
درود فراوان بررئیس جمهور با سخنان گوهر بارشان
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
دولت گذشته قشر آسیب پذیر رو آسیب پذیرتر كرد
دانشجوی ارشد اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
با كمال تاسف باید بگویم حرفهای حمید وامثال وی از روی بی اطلاعی بوده ومتاسفانه در هشت سال گذشته از ناحیه چنین دیدگاههایی بسیار ضربه خوردیم . بطوریكه اثرات منفی عملكرد دولت گذشته را با سالها تلاش مضاعف نیز جبران نمی شود .
میثم
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
هنوز خیلی زوده تا قدر آقای احمدی نژاد معلوم بشه.از حالا بهانه ها شروع شده و همه كاسه كوزه ها سردولت قبلی شكسته میشه.نداریم. نیست. خالیه.تموم شده.تحریمه.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
شما كه خبر داشتید -پس چرا كاندید شدید-حالا كه آمده اید پس بهانه نیاورید
فضل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
آقای رئیس جمهو؛ چهار سال دیگر باید دید چه ارثی میگذارید
رامتین
Spain
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
آقای رئیس دولت: میراث شما برای دولت بعد از خودتان را نیز خواهیم دید. گیریم 100 درصد آقای احمدی نژاد مقصر، ولی انصاف شما كجا رفته، چرا ناكارآمدی و مشكلات موجود دولت خودتان را به كسی كه واقعا 8 سال تمام بی وقفه خدمت كرد نسبت می دهید. البته یكسری وعده های غیر عملی زمان انتخابات كه به ملت دادید باعث شده تا الان دنبال پرتقال فروش تو گذشته بچرخید. برای امثال من جای سوال است كه اگر رئیس جمهور قبل از شما آقای احمدی نژاد نبود و كسی از طیف خودتان بود آنوقت هم می گفتید دولت قبلی مقصره. مردم به این امید به شما رای دادند كه به قول خودتان با تیم اقتصادی قوی كه دارید بتوانید مشكلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل كنید. ولی وقتی صحبت از پائین نیامدن نرخ ارز، بالا بردن 30 درصدی قیمت خودرو، حذف 3 دهك از یارانه بگیرهای جامعه ، افزایش بهای حامل های انرژی و.... می شه یاد این بیت معروف می افتیم كه میگه:
از طلا گشتن پشیمان گشته یم مرحمت فرموده مار ا مس كنید
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
مشكلات یكی دوتا نیست با این همه خرابكاری دولت قبلی در تمامی زمینه ها كه همه اش هم از طریق شفاف سازی و آمار و ارقام صورت می گیرد ، سالیان سال طول می كشد كه راه حل های جبرانی را دولت فعلی پیش بگیرد ... چیزی كه عیان است چه حاجت به بیان است ! فقط خدا باید به داد دولت برسد.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
انتخاب جدید یعنی راه نو و وقت گیر! توضیح اینكه چه كسی و كجا مقصر بوده است چه دردی را دوا میكند؛ شما چه راه حلی را پیشنهاد می كنید مقصر جلوه دادن دیگران هنر نیست هنر تعیین راه درست از این به بعد و حل مشكلات می باشد نه بیان آنها زیرا یك مثقال عمل بهتر از 1000 خروار حرف است .....
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
بهتر از دولت قبل نخواهید بود؛ ما خیالمون راحته
شاكلید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
مقصر كردن دولتهای قبل حتما مشكلات مردم را حل میكنه؟ بابا مردم آگاهن و هوشیار!! دیگه بس؛ از هر جهت وارد مسله ای می شوید و به مشكلی برمیخورید كسان دیگه مقصرن؟ تاكی؟ اگه بقول شما بریم باكدخای محل حرف بزنیم مشكل حل مشیه؟ نه والا اینقدر باید از حق وحقوق مردمان فقیر و بیچاره كشورمون باج بدهیم تا كمتر بهمون فشار بیارن و باید سرمایه ای این مملكت رابهشون بدیم و همیشه زبونمون بسته باشه خدارحم كنه به این ملت
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
یك نفر سنگی به چاه می اندازد كه صدنفر هم نمی توانند آنرا در بیاورند

نیازمندی ها