بررسی مسئله جاسوسی با اعزام هیات اروپایی به آمریکا

پارلمان اروپا روز دوشنبه هیأتی ۹ نفره را به واشنگتن اعزام می کند تا پاسخ مقامات آمریکا را درباره اتهام شنود گسترده مکالمات تلفنی شهروندان و مسئولان اروپا توسط آژانس امنیت ملی آمریکا دریافت کند.
کد خبر: ۶۰۹۲۱۷
بررسی مسئله جاسوسی با اعزام هیات اروپایی به آمریکا

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر نمایندگان اروپایی عضو کمیسیون آزادی های مدنی پس از آن صورت می گیرد که رسانه ها اطلاعاتی را افشاء کردند که براساس آن ، آژانس امنیت ملی آمریکا دهها هزار مکالمه تلفنی مردم فرانسه و همچنین تلفن همراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را شنود کرده است.

این هیأت نمایندگان اروپا در سفر سه روزه به منظور بررسی راههای حقوقی ممکن برای اتباع اروپایی، با مسئولان بلندپایه دولت اوباما و سرویس های اطلاعاتی آمریکا دیدار خواهند کرد.

پارلمان اروپا پیش از این تحقیقات درباره پیامدهایی که افشای اطلاعات ادوارد اسنودن آمریکایی ، مأمور سابق سیا و افشاگر اسناد برنامه گسترده جاسوسی امریکا موسوم به پریزم ، ممکن است برای اروپا داشته باشد ، آغاز کرده است.     

سران فرانسه و آلمان در اجلاس بروکسل، به طرح جاسوسی آمریکا در کشورهای اروپایی اعتراض کردند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، ادعاهای مطرح شده درباره ضبط بیش از هفتاد میلیون مکالمه تلفنی در فرانسه و همچنین جاسوسی های آمریکا از مکالمات صدر اعظم آلمان، خشم سران اروپایی را برانگیخته است. سران این کشورها نیز در اجلاس بروکسل به این مسئله واکنش نشان دادند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه با اظهارات جدی نشان داد مکالمه تلفنی با اوباما رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه نتوانسته است او را آرام کند. ظاهراً اطمینانی که اوباما شخصاً درباره خودداری از شنود مکالمات مرکل در حال و آینده داده، نیز مؤثر نبوده است.

مرکل، روز جمعه در نشست خبری خود در شورای اروپا گفت:‌« به نظرم مهمترین مسئله در این برهه زمانی، یافتن مبنایی برای فعالیت های ما در آینده است. همان طور که امروز گفتم اعتماد باید بازسازی شود. این بدین معنا است که اعتماد به شدت متزلزل شده است.

روزنامه گاردین انگلیس، روز پنجشنبه اعلام کرد به سند محرمانه ای دست یافته است که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2006 میلادی، بر مکالماتِ سی و پنج نفر از سران کشورهای دنیا نظارت داشته است. در این سند آمده است آژانس امنیت ملی از مقامات عالی رتبه کاخ سفید، پنتاگون و دیگر نهادهای آمریکایی خواسته بود تا شماره های تماس خود را در اختیار این مرکز بگذارند، تا دستگاه های جاسوسی بتوانند شماره تلفن سران دیگر کشورها را به سامانه تجسسی خود اضافه کنند.

فرانسه نیز اعتراض خود را به جاسوسی دو کشور هم پیمان از یکدیگر اعلام کرد و از سران اروپا خواست تا تقویت حریم خصوصی اروپا را در دستور کار خود قرار دهند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، صبح پنجشنبه در کنفرانس خبری خود گفت: «برخی رفتارها و اقدامات پذیرفتنی نیست. با توجه به میزان و سطح تجسس هدایت شده از سوی دستگاه های (اطلاعاتی) آمریکا، همان طور که پیش می آید و می تواند هر شهروندی از جمله برخی سرانِ اروپایی را نیز شامل شود، لازم است به این رویه خاتمه دهیم و یک شفاف سازی لازم است.»

نخست وزیر اسپانیا روز جمعه در نشستی مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد کشورش قصد دارد سفیر امریکا در مادرید را برای ارائه توضیحاتی درباره شنود احتمالی مقامات اسپانیا که روز جمعه در مطبوعات اعلام شد احضار کند.

ماریانو راخوی گفت: « با اینکه هنوز هیچ مدرکی دال بر جاسوسی آمریکا از اسپانیا نداریم ؛ اما به زودی سفیر آمریکا در مادرید را برای ارائه توضیحاتی در این باره احضار می کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها