حسینی: آقای احمدی‌نژاد می‌خواستند همان هیات مدیره قبلی و تیم فرهاد توحیدی به خانه سینما برگردد، اما بحث ما اصلا مدیریت افراد خاص بر خانه سینما نبود

ناگفته‌های وزیر پیشین ارشاد درباره خانه سینما

سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در دوران مسئولیتش موافق انتخاب سینماگر برای تصدی پست معاونت سینمایی نبوده، افزود: محمود احمدی‌نژاد، اصرار داشت که تیم فرهاد توحیدی و هیات‌مدیره پیشین به خانه سینما برگردد.
کد خبر: ۵۹۸۱۲۶

به گزارش تسنیم، سید محمد حسینی، وزیر قبلی ارشاد درباره جنجال‌ها و حاشیه‌های فراوان دوران مسئولیت خود در زمینه سینما گفت: مشکل اصلی خانه سینما شفاف نبودن و قانون‌گریزی بود. اگر همه می‌پذیرفتند که قانون فصل‌الخطاب باشد و بر مبنای قانون عمل شود این مشکل به‌وجود نمی‌آمد، اما متاسفانه اختلافات و رقابت‌های سیاسی در کشور بر همه چیز سایه انداخته بود و برخی مسئولان هم حاضر به ورود به مسائل پردردسر نیستند. همین که احتمال دهند در معرض هجمه قرار می‌گیرند، خود را کنار می‌کشند و حتی در جایی که صراحت قانونی وجود دارد ملاحظات دیگری را مطرح می‌کنند.

وی افزود: تلاش بنده این بود که به این مساله دامن زده نشود و مساله خانه سینما، مساله اول سینمای کشور نشود، چون بعضی می‌خواستند از این جار و جنجال‌ها نتیجه بگیرند که انگار سینما تعطیل شده است. در حالی که تولیدات متعدد و متنوعی داشتیم و بسیاری از سینماگران فعالیت خود را داشتند. این دعواها غالبا در سطح رسانه بود و از سوی افراد خاص دامن زده می‌شد؛ بنابراین کمتر وارد این قضایا می‌شدم، نه این که این مداخله نداشتن به دلیل محافظه‌کار بودن من باشد.

حسینی درباره موضوع خانه سینما ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد می‌خواستند همان هیات مدیره قبلی و تیم فرهاد توحیدی به خانه سینما برگردد، اما بحث ما اصلا مدیریت افراد خاص بر خانه سینما نبود. خانه سینما با روال قبلی مشکلات عدیده قانونی داشت و این چیزی نبود که بتوان با بخشنامه آن را حل کرد. حرف این بود هر کسی که مسئولیت خانه سینما را به عهده می‌گیرد باید روال قانونی را طی کند.

وزیر پیشین ارشاد افزود: در خانه سینما و پیش از انحلال جشنی برگزار و افرادی را دعوت کردند و صحبت‌هایی مطرح شد که ساختارشکنانه بود، از جمله برخی آرزوی بازگشت امثال مخملباف را کردند که ماهیت صهیونیستی خود را آشکار ساخته است.

وی تصریح کرد: برای بعضی سینماگرانی که حتی در فتنه 88 حضور داشتند، سعه‌صدر نشان می‌دادیم و در جشنواره هم به آنها جایزه می‌دادیم، اما باز روی سن می‌آمدند و متلک‌پراکنی می‌کردند و به نظام نیش می‌زدند و مدیران سینمایی هم در کشور مورد ملامت قرار می‌گرفتند که چرا به آنها بها داده‌اند. بنای ما این بود که حتی‌المقدور آنها را با نظام همراه کنیم، اما گاهی اوقات ممکن نبود.

وزیر پیشین ارشاد درباره انتخاب جواد شمقدری به‌عنوان معاون سینمایی نیز توضیح داد: سینماگران از همان اوایل انقلاب دو دسته شده بودند، یک عده که اصطلاحا به نام هیات هنرمندان مسلمان شناخته می‌شدند و عده‌ای دیگر هم نقطه مقابل آنها. اختلافات این دو دسته با هم، به امروز و دیروز برنمی‌گشت. ما هم متوجه آن بودیم، بنابراین از همان روز اول که می‌خواستیم فردی را برای معاونت سینمایی انتخاب کنیم، برای این که از اختلاف پیشگیری شود، نظرمان این بود که مدیری را انتخاب کنیم که وابسته به هیچ کدام از این دو گروه نباشد، اما سرانجام این گونه رقم خورد که جواد شمقدری مسئولیت را به عهده بگیرد که از ابتدا افرادی مقابلش جبهه داشتند و برای همین هم بود که هرچه جلوتر می‌رفتیم، مساله همچنان حل‌نشده باقی می‌ماند.

حسینی درباره جنجال فیلم‌های تحریمی حوزه هنری هم گفت: مشکل اصلی بحث این فیلم‌ها و واکنش حوزه هنری، به اعتقاد من به دلیل رسانه‌ای شدن آن بود. ما بارها با دوستان حوزه هنری جلسه داشتیم که این قضیه را حل کنیم تا به رسانه‌ها کشیده نشود، حتی یک توافق‌نامه هم نوشتیم. نمی‌خواستیم چیزی بر آنها تحمیل شود. بالاخره آنها هم صاحب سالن‌های سینما بودند و حق داشتند.

ما دنبال تفاهم بودیم و نمی‌خواستیم بحث به تحمیل اکران کشیده شود و سعی کردیم نظر آنها جلب شود، اما هم از سوی مدیران حوزه و هم سازمان سینمایی و برخی سینماگران این مسائل رعایت نشد و برخلاف توافق‌ها عمل کردند و بنابراین بحث‌ها چالشی ‌شد. عده‌ای در رسانه‌ها دوست داشتند این بحث‌ها به جامعه کشیده و مطرح شود، در حالی که نه تنها مشکلات را حل نمی‌کرد، بلکه تشدید هم می‌شد. در حالی که اگر سعی می‌کردیم به همان جلسات بسنده شود، زودتر حل می‌شد و به این‌گونه اختلافات کشیده نمی‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها