در مناظره‌ای تلویزیونی بررسی شد

سهیم کردن کارگران با حق بیمه کمتر از 10 سال

بعد ازظهر جمعه مناظره‌ای با عنوان سهیم کردن کارگران با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال از شبکه یک سیما پخش شد و محمد حسین قربانی، ‌حسن کامران دستجردی و محمدرضا پورابراهیمی به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ حسن صادقی به عنوان نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی و رحمت الله حافظی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در این مناظره حضور یافتند.
کد خبر: ۵۹۶۷۵۴
سهیم کردن کارگران با حق بیمه کمتر از 10 سال

بیمه‌های اجتماعی نهادهای قدرتمند مالی هستند

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان مخالف مصوبه سهیم کردن کارگردان با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال در صندوق تأمین اجتماعی گفت: باید از دو منظر به موضوع نگاه کنیم. یکی نگاه مردم و مسئولان به مجموعه تأمین اجتماعی و از سوی دیگر رسالت تأمین اجتماعی و دستگاه‌های مقابل دولت و مجلس را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: در ساختارهای اقتصادی تمام دنیا مجموعه‌ای از نهادهای قدرتمند مالی مانند بانک‌ها، بیمه اجتماعی، صندوق‌های وقفی، بیمه بازرگانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و در واقع مجموعه صندوق بازنشستگی و بیمه اجتماعی در کشور ما نیز در چارچوب نهادهای مالی قرار دارد.

پورابراهیمی گفت: در واقع این حلقه مفقودی است که در ساختار اجرایی ما وجود دارد و نهاد مالی اینطور عمل می‌کند که از دو نوع حق بیمه بازرگانی و اجتماعی مانند بیمه خودرو و مسکن حق بیمه پرداخت می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بیمه‌های اجتماعی قبل از رویکرد اجتماعی نهادهای قدرتمند مالی هستند که در تمام کشورها نیز این گونه است بنابراین با توجه به این رویکرد مهمترین نهاد مالی، صندوق‌های مالی سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های عشایر و غیره هستند.

پورابراهیمی گفت: با نگاهی به ترازنامه سازمان تأمین اجتماعی وضعیت این سازمان مشخص می‌شود. به طوری که مجموعه دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان و تعهدات این سازمان 600 میلیارد تومان است.

وی افزود: در مورد منابع و مصارف سال 92 سازمان تأمین اجتماعی نیز درآمد حق بیمه 23 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومان است و از سویی پرداخت دولت در این زمینه هزار میلیارد تومان بوده است و 21 هزار میلیارد تومان فقط مستمری بوده است.

سوءمدیریت در منابع اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی است

حسن کامرانی دستجردی در خصوص طرح دو فوریتی مجلس مبنی بر اینکه افراد بتوانند با حداقل سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان و سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه بازنشسته شوند اظهار داشت: اصل 21 و 22 قانون اساسی توجه به کارگران و از کار افتادگان را ملزم کرده است.

وی ادامه داد: در سال 34 نیز بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌توانستند با 5 سال سابقه حق بیمه بازنشسته شوند.

کامران دستجردی با اشاره به اینکه سوءمدیریت در منابع اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی است گفت: عمر تأمین اجتماعی 64 سال است و در طول 8 سال گذشته 7 مدیرعامل عوض شده است که این نشان می‌دهد مدیران سیاسی بر این سازمان حکمرانی می‌کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی املاک و مستغلات زیادی دارد گفت: در خیلی از مواقع برای پرداخت حق بیمه‌های عقب‌افتاده املاک و زمین‌هایی به سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود که تأمین اجتماعی نیز این املاک را به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه، سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان برآورد شده است گفت: این شرکت حدوداً سالانه 3 درصد سود می‌دهد در صورتی که باید 19 یا براساس ابلاغ هیأت امنا 24 درصد سود سالانه آن باشد.

کامران دستجردی خاطرنشان کرد: اعلام می‌کنم که شرکت‌های رجا و هما که بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده زیان‌ده بوده است در صورتی که شرکت شستا 1200 هیئت مدیره دارد که به آنها پاداش‌های آن چنانی می‌دهد.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی دارای ویلاهای فرانسوی ساز است که تنها 400 میلیون تومان خرج مبلمان آن شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته‌ای دارد که ماهی 7 میلیون تومان می‌گیرد و بازنشسته‌ای دارد که حداکثر 700 هزار تومان دریافتی آن است.

کامران دستجردی افزود: سازمان تأمین اجتماعی انواع ویلاها را در شهرهای مختلف برای مدیران و مقامات دارد ولی مطالبات کارگران مثل بن کارگری و حق مسکن را نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: لازم نیست که 18 میلیارد تومان برای چاپ دفترچه‌ سالانه پرداخت شود بیایند از این منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و کارگران استفاده کنند.

تأمین اجتماعی دریاچه ارومیه است

رحمت‌الله حافظی در بخش دیگری از این مناظره تلویزیونی به عنوان مخالف این طرح گفت: اصل 29 قانون اساسی اشاره دارد که رفاه اجتماعی حق همگانی است و مطالبه ما از دولت‌ها همیشه این بوده که این حق داده شود و چرا تاکنون تامین نشده است.

مدیر اسبق سازمان تامین اجتماعی افزود: با کامرانی دستجردی همصدا هستم اما سازمان تامین اجتماعی دو بعد دارد، حمایت اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی. تکلیف را باید مشخص کنید. سازمان تامین اجتماعی حمایتی است یا بیمه‌ای. حافظی افزود: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است و سازمان‌هایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد حمایتی هستند و آنها از منابع عمومی دولت استفاده می‌کنند.

وی گفت:‌ سازمان بیمه‌ای اما سازکار دیگری دارد، با کارگر و کارفرما که سهم هر کدام مشخص است. کارگر 7 درصد، کارفرما 20 درصد و دولت 3 درصد را باید بپردازد و این‌ها دادگاه حمایتی ندارند. مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی گفت: مباحث علمی داریم که به چند اصل آن باید دقت شود تا سال 54 عنوان سازمان تامین اجتماعی بیمه اجتماعی کارگران بوده است اما با تزریق اعتبارات مشاغل و حرف دیگر را پوشش داد و نامش به سازمان تامین اجتماعی امروز تغییر کرد.

رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه این سازمان باید با اصل همبستگی اداره شود، گفت: باید ریسک حمایت بیمه تامین اجتماعی را کمتر کنیم، ‌سوابق تعریف شوند و همه با تجمیع و همبستگی بتوانیم پوشش کافی را داشته باشیم و با این کار هزینه‌های بالا از بین می‌رود. حافظی گفت:‌ یارانه متقاطع یعنی انباشت ریسک و تجمیع منابع که از این طریق یارانه حاصل می‌شود.

حافظی ادامه داد: دارا و ندار،‌جوان و پیر، بیمار و سالم تجمیع می‌شوند و از دارا به ندار، ‌از پیر به جوان و از سالم به بیمار هزینه می‌شود و بدین ترتیب سازمان می‌تواند ادامه حیات داشته باشد. حافظی گفت: ‌این مبانی قابل اغماض نیستند و باید در چارچوب آن عمل کرد. مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی گفت: رفاه اجتماعی حق همه است و آن را مطالبه می‌کنیم، اما باید بدانیم که سازمان تأمین اجتماعی خلیج فارس و دریای عمان نیست که به آب‌های آزاد راه داشته باشد بلکه دریاچه ارومیه است که دارد خشک می‌شود و نمی‌شود به راحتی تصمیم گرفت و باید منابعش را تامین کنیم.

70 درصد مشکلات تأمین اجتماعی به خاطر سوء مدیریت است

محمدحسین قربانی موافق این طرح در مناظره تلویزیونی گفت: یک طرح دو فوریتی وارد مجلس شد که بنده به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت موافق این طرح بودم.

وی افزود: کمیسیون اصلی این موضوع را با 50 نفر طرح کرد و به کمیسیون بهداشت فرستاد که حداکثر آرا را به خود اختصاص داد که موافقان این طرح 80 نفر بودند و مخالفان آن 8 تا 9 نفر، که این رأی قاطع یک جمله پیام داشت که همین پول کارگران را به خود کارگران پرداخت کنید.

قربانی ادامه داد: این مسئله بار مالی ندارد و تدبیر درست کردن بحث مسئله است چرا که 70 درصد مشکلات تأمین اجتماعی به سوء مدیریت آن برمی‌گردد و 20 درصد به سیستم جامع مدیریتی و 10 درصد به مسائل مالی برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: اگر مسئله‌ دریاچه ارومیه نیز مدیریت می‌شد بحرانی وجود نداشت و همین پول کارگران نیز به خود کارگران پرداخت شود مشکل حل می‌شود.

موافق این طرح ادامه داد: مخالفین می‌گویند مستمری‌بگیران کمتر از 10 سال به اندازه سالهایی که پرداخت کرده‌اند بگیرند.

وی ادامه داد: مبلغ 11.5 تا 12 هزار میلیارد برآورد شده که کمتر از 5 هزار میلیارد برای درمان و 6 تا 7 هزار میلیارد برای مستمری بگیران تخصیص یافته است که این خود سوء مدیریت را نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث منابع و اصل 29 اشاره داشت و گفت: اگر دولت حمایت نکرده بحث دیگری است تأمین اجتماعی باید می‌رفت و مطالباتش را مطالبه می‌کرد.

قربانی ادامه داد: اگر مجلس با قاطعیت رأی داده پس باید بدانیم که این مسئله بار مالی ندارد و کارگران به تناسب سنواتی که پرداخت کرده‌اند باید دریافت کنند و اگر این اتفاق نیفتاد ظلم فاحشی به این کارگران زحمتکش می‌افتد.

وی افزود: ایراد شورای نگهبان که به این ماده واحد که طرح دو فوریتی سه تبصره دارد؛ یک زیر 10 ساله‌ها و دو بالای 10 ساله‌ها؛ البته ماده واحده به تعداد سنواتی که هر حقوق کارگر پرداخت کرده باید دریافت کند که بار مالی ندارد.

سازمان تأمین اجتماعی حق‌الناس است

حسن صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی در ادامه این مناظره به تاریخچه تشکیل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ابتدا به ساکن باید دید سازمان تأمین اجتماعی امروز همان سازمانی است که اصل 29 قانون از آن سخن گفته یا یک سازمان بیمه اجتماعی کارگری است.

وی افزود: اگر به تاریخچه سازمان تأمین اجتماعی برگردیم از سال 1303 شمسی به یمن تأسیس خطوط راه‌آهن در ایران و حضور آلمانی‌ها مجموعه‌ای به نام سازمان اجتماعی بیمه‌ای کارگران شکل گرفت و در طول مسیر توسعه ایران کم کم کارگران صنعتی هم تحت پوشش قرار گرفتند و تا سال 54 عملاً دولت دخل و تصرفی در آن نداشت و تمام پول از حق بیمه کارگران تأمین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه، قانون این سازمان در سال 1354 تغییر کرد افزود: طبق این قانون بنا شد تا دولت سه درصد از سهم را بپردازد و در واقع همین قانون جامع رفاه تأمین اجتماعی شکل گرفت. ولی کارگران دست به اعتصاب زنجیره‌ای زدند اجازه تأسیس وزارت رفاه را به رژیم سابق ندادند.

صادقی ادامه داد: پس از آن قرار شد تا این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت خود را ادامه دهد و سه درصد از حق بیمه را دولت و 27 درصد را کارفرما و کارگران مشترکاً تأمین کنند پس سازمان تأمین اجتماعی امروز سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران است.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی تصریح کرد: بعد از انقلاب هم حمایت‌های اجتماعی که نظام متعهد شد در مقابل ملت در قالب قوانین متعددی به این سازمان تحمیل شد و سهام کارگران از مجموع 100 درصد بیمه شدگان بیمه تأمین اجتماعی در سال 58 امروز به 72 صدم درصد رسیده است و بقیه را شما مجلسی‌ها در قالب قوانین حمایتی تحمیل کردید.

وی با بیان اینکه ما قبول داریم نظام باید حمایت‌های اجتماعی‌اش را گسترش دهد خاطرنشان کرد: قبول داریم قوانین جاری و ساری باید گسترش داده شود تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم و کسانی که در راه مانده‌اند باشد اما چه کسی متعهد اجرای این تعهدات است. صندوق تأمین اجتماعی با یک صندوق حمایت‌های اجتماعی را برای افراد آسیب‌پذیر جامعه که قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود نیستند و توان مشارکت در صندوق های بیمه‌ای را ندارند تشکیل دهد و این امر بر عهده دولت است.

صادقی افزود: بیمه اجتماعی برای کسانی که قادر به کار و فعالیت بوده و با پرداخت حق بیمه در تأمین آینده خود و خانواده‌شان مشارکت می‌کنند حمایت‌های اجتماعی متعلق به بیت‌المال است اما منابع بیمه‌های اجتماعی حق‌الناس محسوب می‌شود و مصرف آن در مواقع قانونی جز در موارد تعیین شده و توافق شده در صندوق شرکای تأمین اجتماعی جایز نیست.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه حتی در قرآن نیز آیات صریحی در این خصوص داریم گفت: آیات متعدد قرآن اجازه دخل و تصرف در اموال بیت‌المال را نمی‌دهد و دخالت بر حق‌الناس مجازات دارد تا جایی که آیات متعددی در سوره آل عمران، سوره نور، سوره نسا، سوره اعراف، سوره هود، سوره شورا و سوره حجرات آن را تأیید می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی ما حق‌الناس است که حتی دولت هم مجاز به دخل و تصرف در آن نیست.

وی خطاب به کارگران گفت: جامعه کارگری و کارگران عزیز و بازنشستگان محترم بدانند که صندوق سازمان اجتماعی، بانک رفاه، شعب تأمین اجتماعی و 384 بیمارستان مال شماست و شما باید نسبت به این صندوق حساس باشید و اجازه ندهید قوانینی تحت عنوان حمایتی تصویب شود و بعد سازمان تأمین اجتماعی را متولی حمایت‌های اجتماعی بدانند.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی افزود: مخالف نیستیم دولت سیستم‌های اجتماعی را گشترش دهد اما باید به موازات آن حمایت‌های اجتماعی را به وجود بیاورد تا افراد در را مانده را در این صندوق جای دهد و دلیلی ندارد همه را کارگر بداند.

صادقی گفت: یک کارگری که یک ماه کار کرده و الان یک برج‌ساز بزرگ در تهران است نباید بگوییم چون یک ماه کار کرده 9 سال و 11 ماه را به بیمه بدهد و وارد صندوق شود پس آن کارگر بدبختی که 45 سال حق بیمه پرداخته و امروز دارد 700 میلیون تومان می‌گیرد و سازمان در تأمین همین پول نیز عاجز مانده چه کند.

به گفته وی، سازمان تأمین اجتماعی 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات ناشی از افزایش حقوق در امسال و پرداخت معوقات استقراض کرده است.

منابع مالی مصوبه جدید مجلس لحاظ شود

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه مناظره با طرح این موضوع آیا دولت و مجلس حق مداخله در اداره سازمان تامین اجتماعی دارد، ‌اظهار داشت: آیا ما می توانیم تعهدات مالی که برای سازمان دیگری است را در یک سازمان دیگر تحمیل کنیم؟

وی با طرح سؤالی دیگر مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی برای چه افرادی است؟ گفت: 7 درصد از سهم کارگری و 23 درصد نیز سهم کارفرمایی و 3 درصد نیز سهم دولت است که هیچ‌وقت این 3 درصد به موقع پرداخت نمی‌شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در صورتی که نیازمند به دستگاه‌های حمایتی هستیم، دولت و مجلس باید توسط دستگاه‌های حمایتی به آسیب‌دیدگان رسیدگی کند نه اینکه بدون تامین منابع تعهداتی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند و یک بار مالی اضافی را به سازمان بدهد.

وی اظهار داشت: 550 میلیارد تومان نیز بار مالی طرح دو فوریتی بیمه با 10 سال سابقه خدمت است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مصوب می‌کنند که یک نفر با یک ماه پرداخت حق بیمه 9 سال و 11 ماه پرداخت منابع مالی بیمه می‌تواند بیمه شده سازمان باشد تا از تمامی مزایای آن برخوردار شود، ولی هیچگونه بار مالی برای این موضوع در نظر نمی‌گیرد.

در ادامه حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و موافق طرح دو فوریتی مجلس، اظهار داشت: خانمی که شوهر آن فوت کرده است و 8 سال بیمه پرداخت کرده است پس از فوت شوهرش باید غرامت و مستمری دریافت کند در صورتی که اگر بیمه به تعهدات خود عمل کند دیگر آن فرد دستش را جلوی افراد دیگر دراز نمی‌کند.

وی با اشاره به سخنان رحمت‌الله حافظی که مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی نیز بوده است، گفت: آن زمان که شما مدیرعامل بوده‌اید، شرکت‌ها نامردی می‌کردند و شرکت‌های ضررده را می‌گفتند سود داده است تا پاداش بگیرند.

کامران دستجردی خاطرنشان کرد: زندگی و تمام زمزمه‌های من کارگری است، امسال در مجلس مطرح شده است که از بودجه بهزیستی و کمیته امداد کمتر شود.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی که درآمدهای شستا واقعی باشد و هزینه‌های هنگفت نباشد سازمان تامین اجتماعی به راحتی می‌تواند از بیمه‌شدگان خود حتی با شرایط 10 سال بیمه نیز حمایت کند.

در همسان‌سازی تنها 935 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی دادند

رحمت‌الله حافظی در ابتدای صحبت سخنان دکتر کامران را ترجمه کرد و افزود: منظور دکتر کامران از مرغ و چوری منظور مرغ و جوجه است.

وی از این صحبت که سازمان تأمین اجتماعی سر مردم کلاه می‌گذارد گله‌مند شد و افزود: این مصوبات مصوبه مجمع تشخیص است و تأمین اجتماعی بر اساس مصوبات عمل می‌کند. در طرح همسان‌سازی دولت در سال 88 قیمت 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که اگر این مبلغ محاسبه شود به چند نفر تعلق گرفته بار مالی‌اش نیز حساب می‌شود.

حافظی ادامه داد: به جای این مبلغ، مبلغ 935 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی داده شد پس بقیه این پول کجاست که همسان‌سازی شروع شود. این مسئله باعث شد که دولت وسط راه جا زند. این سبب بار مالی ندارد و ما متأسفیم که قانونگذاران ما بدون اطلاع سخن می‌گویند.

حافظی توضیح داد: اگر یک نفر نرخ 10 ساله بیمه را به نرخ امروز پرداخت کند و ده سی‌ام هم حقوق دریافت کند یعنی معادل 10 روز با حداقل حقوق امروز که 490 هزار تومان است تازه اگر 30 درصد حق کارفرما و دولت را نیز در این حقوق بیاوریم که برای 10 سال معادل 17 میلیون و 640 هزار تومان می‌شود و 12 ماه و یک ماه عیدی را نیز در نظر بگیریم در سال می‌شود 2 میلیون تومان.

مخالف این طرح تصریح کرد: اگر ما این پول را از این فرد بگیریم و سود سرمایه را نیز 20 درصد حساب کنیم (امروزه سود سرمایه را 16 تا 17 درصد حساب می‌کنند) و افزایش حقوق را بسنجیم 17 درصد برای این فرد حساب می‌شود که بعد از 9 سال این مبلغ مستهلک می‌شود.

حافظی ادامه داد: در این صورت تکلیف سازمان چه می‌شود از کجا می‌خواهد تأمین کند و قانونگذار هم که نمی داند پس چرا تصمیم می‌گیرد.

وی به وضعیت سازمان در سال 84 اشاره داشت و افزود: بعد از 9 سال هزینه این فرد به عهده سازمان است که تصاعدی حساب می‌شود و بار مالی نیز دارد و اگر همینطور تصمیم بگیریم سازمان تأمین اجتماعی به کجا می‌رسد.

حافظی با بیان این مطلب که 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند گفت: در 15 سال آینده این مسئله یک تهدید امنیتی برای کشور می‌شود.

وی افزود: مجلس باید پاسخگو باشد و دولت در زمینه مشکلات اقتصادی و رفاهی نیز باید پاسخگو باشد و مجلس باید این طرح را حل کند.

حسن صادقی در پاسخ به حافظی گفت: ما مخالف طرح نیستیم و ما می‌گوییم تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه اجتماعی است و سازمان حمایتی نیست و باید از کارگران حمایت کند.

وی به بند 66 بودجه 91 کشور اشاره داشت و گفت: تعداد 26 هزار و 122 نفر ظرف 4 ماه ورودی داشتیم و میانگین برای هر نفر در سال 91، یک میلیون و 540 هزار تومان شده و میانگین ماهیانه 237 هزار تومان شده که در پایان سال 1300 میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

وی افزود: ما به دنبال تفکیک بیمه با سازمان حمایت اجتماعی هستیم.

صادقی به بیمه‌شدگان با درآمد بالا اشاره داشت و گفت: تعداد این بیمه‌شدگان یک درصد است و وزن اقتصادی حدود 3 درصد است و تعداد بیمه شدگان اصلی نیز بیش از 85 درصد است که مجموعاً 8 درصد می‌شود که اگر روزی اینها بخواهند منابعشان را از تأمین اجتماعی انتقال بدهند تأمین اجتماعی نمی‌تواند این منابع را به آنها پس بدهد.

وی به سر به سر شدن تأمین اجتماعی در سال 84 اشاره داشت و گفت: الان کاملاً برعکس است و اگر درآمد تأمین اجتماعی در سال 54 از 18.7 به یک رسیده بود امروز از 6.7 رسیده که این یک بحران است و اگر مجلس نمی‌خواهد بگذرد قصور کرده است.

صادقی افزود: با تصویب قوانین حمایتی باید از تأمین اجتماعی حمایت شود.

وی ادامه داد: در اصل 29 متولی متعلق به کارگران است.

وی به این مطلب اشاره داشت که دولت هر روز یک مدیر معرفی می‌کند و با مجلس درگیر می‌شود و با تغییر مدیرعامل قانون را عوض می‌کند.

صادقی گفت: ما چوب دعواهای سیاسی را می‌خوریم ما موافق هستیم اگر حوزه مشخص شود که صندوق تأمین اجتماعی است یا صندوق حمایتی.

 چالش امروز در تامین اجتماعی مدیریتی است

قربانی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چالشی که امروز در تأمین اجتماعی وجود دارد مربوط به مدیریت است و در نقطه مقابل کامران خطاب به حافظی گفت: ما جزء لپ سرخ‌ها هستیم نه کلاه‌نمدی‌ها.

محمد قربانی اظهار داشت: آقای صادقی بحث حمایت‌های اجتماعی را به حق‌الناس منتسب کرده‌اند ما می‌گویم چرا تامین اجتماعی باید اینگونه باشد و کارگری که 8 سال کار کرده و از کار افتاده یا سن او بالای 60 سال شده و یا با سابقه کم اکنون فوت کرده، حالا باید زن و بچه‌اش اسیر خیابان و دربه‌در شوند.

صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی در واکنش به این سخن قربانی گفت:‌ ما خودمان نسبت به عملکرد تامین اجتماعی انتقاد داریم اما همین سازمان تامین اجتماعی حقوق کارگران را به درستی نمی‌دهد.

قربانی در ادامه سخنان خود گفت: ‌اما همین قانون صراحت دارد که اگر یک نفر از این مزایا استفاده کرده و امروز برج‌ساز شده نباید همه کارگران را محروم کنیم. سابق بر این کارگرانی که با 8 سال سابقه بیمه از کارافتاده می‌شدند طبق قانون قبلی چیزی به آنان پرداخت نمی‌شد اما این موضوع در سال 89 ، 90 و 91 آمده و الان محاسبه کنید که چند نفر از آن استفاده کردند. سودی که بانک‌ها بابت پول پرداختی‌شان می‌دهند بسیار بیشتر از این‌ها است.

صادقی در واکنش به سخنان قربانی گفت: کدام کارگر است که 17 میلیون پول داشته باشد؟

قربانی گفت: باور داریم که مازاد سابقه بیمه فرد را باید به قیمت روز محاسبه کرده و به تامین اجتماعی پرداخت شود، چرا که وقتی فردی 12 سال سابقه بیمه دارد و به هر دلیل فوت کرده نباید از حقش محروم شود. قانون صراحت دارد که باید دوره 90 روزه فرد تکمیل شود بعد عزرائیل جانش را بگیرد و اگر بالای 10 سال بیمه پرداخت کرده باید به محض اینکه رابطه‌اش با بیمه پرداخت شد از حقوق تامین اجتماعی برخوردار شود.

حسن قربانی نماینده مردم در مجلس در ادامه این مناظره گفت: ‌باور داریم که چالش امروز در تامین اجتماعی مدیریتی است و امروز بیمه گذاران از 150 هزار تومان تا 750 هزار تومان در طول 30 سال حق بیمه می‌پردازند و باید پرسید تامین اجتماعی با این پول‌ها چه می‌‌کند.

تامین اجتماعی در 51 درصد بانک صادرات، بانک رفاه، مس سرچشمه، راه‌آهن و بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت‌های داروسازی هزینه می‌کند و متاسفانه 4 درصد سود درآمدهای حاصل به حساب اعضای شستا می‌رود که بیش از 300، 400 نفر نیستند و این‌ها حق و حقوق کارگران است.

صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی در واکنش به این سخنان گفت:‌ این‌جور نیست، شما طوری صحبت می‌کنید که مردم قضاوت می‌کنند ما با شما همراه هستیم.

قانون صراحتاً می‌گوید کارگری که یک ماه کار کرده باشد می‌تواند 9 سال و 11 ماه مابه‌التفاوت را بپردازد و بلافاصله پوشش درمانی را بگیرد پس فرق آن با کسی که 30، 40 سال بیمه پرداخت کرده است چیست؟

حسن کامران دستجردی نماینده مردم در مجلس، گفت: یک زمانی آقای کاظمی وزیر بود، همین افرادی که سابقه 10 ساله داشتند 30 روز حقوق می‌گرفتند و ما بعد آن را در مجلس 10 روز تصویب کردیم.

این قانون در سال 1334، 54 و 58 هم بوده بعد زمان آقای شیخ‌الاسلام در سه جلسه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی قرار شد تا این طرح برای زنان شوهرمرده هم اجرا شود.

وی ادامه داد: آقای عباسی در همین بودجه این موارد را آورده و شورای نگهبان هم گفته شما این را قانون کنید، این هم سندش (تصویر سند را نشان می‌دهد). به تامین اجتماعی گفتیم آمار دهید.

کامران دستجردی گفت: تامین اجتماعی اعلام کند این 3 سالی که از این قانون گذشته چند نفر آمدند و مراجعه کردند. همین 14 میلیون را به بانک بدهند 220 هزار تومان می‌گیرند در حالی که بیمه 62 هزار تومان می‌پردازد. من و شما جزو لپ‌ سرخ‌ها هستیم نه کلاه‌نمدی‌ها.

کامران دستجردی خطاب به صادقی گفت: از زمان تاسیس تامین اجتماعی که فرمودید کارگران 10 شاهی می‌پرداختند، دولت یک قِران، دولت باید به تعهداتش عمل کند و تامین اجتماعی نباید حیات خلوت دولت‌‌ها باشد. چپ و راست این صندوق و سازمان را حیات خلوت کردند. کرد زنگنه صدای ما را بشنود زمانی که به من گفت هزار میلیارد دادم. همان هزار میلیارد تومان را بردند و چاله و چوله خودشان را پر کردند.

وی تصریح کرد: کارگران عزیز بدانند که این اصلا چیزی نیست. دفترچه بیمه فایده نداد، دکتر می‌گوید بیا مطب بیرون و دارویت را از بیرون بخر و دفترچه به درد نمی‌خورد. من خودم اذان صبح رفتم دم بیمارستان دیدم مردم صف کشیدند، یا پزشک نیست و یا متخصص و یا پول دارو ندارند، با واقعیت همه چیز را حساب کنید.

کاغذ و رقم فایده‌ای ندارد. آقای حیدری شرکتی که گفتم ضرر دهد، مدیرعاملش حداقل 15 میلیون حقوق می گیرد غیر از پاداش که سود سوری را هم تقسیم کنند، سودش 400 میلیون تومان می‌شود.

 افراد غیرکارگر را بر سر سفره کارگران گذاشتند

حسن صادقی نماینده صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به حسن کامران دستجردی نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در اینکه در 8 سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی ورشکسته شده است معتقدیم اگر قرار است حمایت کنید ایراد ندارد ولی منابع آن را نیز در نظر بگیرید.

در ادامه محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این قانون صراحت دارد و با اجرای این قانون پولی که برای کارگران است را به خود آنها می‌دهیم و از قشر کم درآمد جامعه نیز حمایت می‌شود.

صادقی در پاسخ به قربانی اظهار داشت: در حال حاضر افراد غیرکارگر را بر سر سفره کارگران گذاشته‌ایم و آدم‌هایی که کارگر نبودند به سازمان تأمین اجتماعی ورود کرده و از مزیت‌های این سازمان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در گذشته در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی هر پزشک در ساعت 8 نفر را ویزیت می‌کرد ولی در حال حاضر باید 80 نفر را ویزیت کند.

نماینده صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: کف دست کسانی که از پنبه هم نرم‌تر است را به عنوان کارگران مطرح می‌کنیم و از مزیت‌های تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

در ادامه این مناظره حافظی مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به بیانات کامران دستجردی مبنی بر این که بهتر است شستا را بفروشند و پول آن را در بانک بگذارند تا سود بیشتری نصیبشان شود اظهار داشت: اگر بانکها 20 درصد سود می‌دهد در 10 سال آینده چه اتفاقی باید بیفتد. آیا با نرخ تورم نیز نرخ سود بانکی افزایش پیدا می‌کند؟

وی ادامه داد: بانک سود ثابت می‌دهد ولی سازمان تأمین اجتماعی افزایش سنوات دارد و سازمان‌های بیمه‌ای به روش‌های مختلفی اداره می‌شود.

حافظی افزود: چنین سازمانی که با سود بانکی اداره شود بعد از 50 سال دیگر هیچ درآمدی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران ندارند اینکه باید شستا را بفروشد تا 10 سال آینده پوشش می‌دهد بهتر است این سازمان ورشکسته را بیشتر از این درگیر مسائل حاشیه‌ای نکنیم.

چرا باید کارگران یک نماینده در صندوق تامین داشته باشند

محمدحسین قربانی نیز ادامه داد: من با این حرف‌ها موافقم اما می‌گویم قانون که وحی منزل نیست و اگر طرح دوفوریتی بر اساس قانون بود، باید دو سوم آرای مجلس را می‌آورد. وی افزود: چرا باید کارگران در صندوق تامین یک نماینده داشته باشند.

حسن کامران نیز در ادامه این مناظره گفت:‌ من 5 نوبت در مجلس بوده‌ام و هیچگاه استیضاح خود را پس نگرفته‌ام نه اهل معامله‌ام و نه اهل بده‌وبستان. کامران افزود:‌ مزاج من در این 20 سال کاملا روشن است که دفاع از مردم و محرومان بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: من بعد از نظرات مقام معظم رهبری از خودم خط می‌گیرم نه از رئیس مجلس و نه از دولت و مزاج من همواره ثابت بوده است. وی به صحبت‌های پورابراهیمی اشاره داشت و گفت:‌ ایشان یک جا به اصلاح قانون کارگری می‌پردازد و اینجا در مورد رفاه صحبت می‌کند و طرح 500 میلیارد تومان را مطرح می‌کند.

کامران به خانمی اشاره داشت که همسرش فوت کرده و بخاطر 50 روز و با داشتن 5 یتیم مستمری‌اش برقرار نشده است. وی افزود: حرف صادقی را قبول دارم که در دست‌انداز مجلس و دولت افتاده‌ایم و با توجه به گیرهای قبلی در ریاست قبلی من وارد مسئله نشدم چرا که سیاسی بود و بنده به تشخیص خود عمل کردم چرا که مستقل هستم.

 دولت به تأمین اجتماعی طمع دارد

محمد پورابراهیمی تصریح کرد: در قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی که در سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یکی از اعضای مجلس آقای حسن کامران دستجردی بود چه اتفاقی افتاد که دولت بر سازمان تأمین اجتماعی حکمفرما شود.

وی ادامه داد: در تمامی صندوق‌های بیمه‌ای دنیا 3 ضلع کارگر،کارفرما و دولت حضور دارند که در خصوص آن صندوق تصمیم‌گیری می‌شود.

پورابراهیمی بیان داشت: در گذشته شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی توسط کارگران، کارفرمایان و بیمه‌شدگان اداره می‌شد که پس از تصویب قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی هیئت امنایی تشکیل شد که اکثراً اعضای آن برای اداره تأمین اجتماعی دولتی‌ها هستند و ترکیب اصلی آن عملاً دولتی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: گفته می‌شود در هیئت امنا سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی حضور دارد ولی نماینده‌های آنها نماینده‌های کارگران و کارفرمایان نیستند و توسط دولت انتخاب می‌شوند.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به شکلی مدیریت می‌شود که دولت سکاندار آن است در صورتی که این ملک توسط کارگران باید اداره شود که قانون جامعه رفاه و تأمین اجتماعی جایگاهی برای کارفرما و کارگران در نظر نگرفته است.

پورابراهیمی بیان داشت: دولت مطالبات خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند و ریشه حل مشکلات سازمان تأمین اجتماعی اصلاح قانون جامعه رفاه و تأمین اجتماعی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مدیرعامل برای شستا و سازمان تأمین اجتماعی انتخاب می‌کند و تمام سیاست‌گذاری‌ها در تأمین اجتماعی توسط دولت است.

پورابراهیمی تأکید کرد: در حال حاضر خبری از وجود کارگر و کارفرما در هیئت امنا نیست و دولت مستقیماً تصمیم‌گیری می‌کند تمام دولتها به محض اینکه روی کار می‌آیند اولین جایی که تغییر مدیریت ایجاد می‌شود سازمان تأمین اجتماعی است.

وی گفت: در حال حاضر مجموعه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی دست مدیرعامل سازمان نیست و کمیته‌ای در دولت تشکیل شده است تا مدیران شستا را انتخاب کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بر سازمان تأمین اجتماعی طمع دارد و مجلس نیز به تبع دولت در امور این سازمان دخالت می‌کند.

وی گفت: طرح اصلاح قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
میترا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
باسلام:من زنی هستم 54 ساله كه شوهرم 4 سال هست مرا ترك كرده و ناچار به كار هستم.حق بیمه ام را 7سال پرداخت كردم و توان كاری ندارم حتی به سختی سر كار میروم امكان این هست این 3سال را به من ببخشید و مرا بازنشسته كنید آیا میتوانید گره ای از مشكلات ما بردارید
خانواده بازنشستگان ذوب آهن اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
با سلام
تو رو خدا ی پیگیری برای حقوق سه ماه عقب افتاده كارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان بنمایید .
تا الان و امروز شنبه 23 شهریور 92 هنوز حقوق ندادن.
خرج خونه- كرایه خونه- اقساط وام و خوراك خانواده و... از كجا بیاورن وقتی پولی ندارن حالا هم كه داروها هم بماند.
با تشكر از شما
رضا علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
آیا آقای پورابراهیمی تا الان بیمه شده تامین اجتماعی بوده اند؟
آیا آقای پورایراهیمی به بیمارستان تامین اجتماعی رفته اند؟
هر فردی كه پول داده باید بتواند نسبت به پول خود استفاده كند .
پیشنهاد می كنم اگر ایشان نگران بیمه شده های تامین اجتماعی است ، پیگیر دریافت مطالبات تامین اجتماعی از دولت باشد.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
آیا بجز سوء مدیریت چیز دیگری می تواند مطلب زیر داشته باشد؟و كسی كه به قیمت روز دارد مابه التفاوت را می دهد؛ چه ربطی داره كه برج سازه یا نعلبنده ؛‌درثانی تا زمانی كه این قانون تصویب نشده بود چرا شما عاجز بودید برای حقوق 700 تومان با وجود گرفتن حق بیمه 30 و 40 ساله و چرا 40 سال؟؟؟ !!! (صادقی گفت: یك كارگری كه یك ماه كار كرده و الان یك برج ساز بزرگ در تهران است نباید بگوییم چون یك ماه كار كرده 9 سال و 11 ماه را به بیمه بدهد و وارد صندوق شود پس آن كارگر بدبختی كه 45 سال حق بیمه پرداخته و امروز دارد 700 میلیون تومان می گیرد و سازمان در تأمین همین پول نیز عاجز مانده چه كند.)
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
نمی دانستم ،عجب مافیایی در بیمه ایجاد شده !!! خدا بخیركن
رجب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
بعضی از نظرات آدمو ناراحت میكن. مثل این می مونه تمام مسائل را بگویند؛ طرف بدون توجه بگه حالا بی خیال یك تیكه نون به من بده هر كاری می خواهی انجام بده !!!!
رشیدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
۰
۰
پدرم چهار سال است كه به رحمت خدا رفته حدود سه سال نیم بیمه پرداخت كرده ایا با قانون جدید می توانیم در خواست مستمری بكنیم

نیازمندی ها