رئیس‌جمهور: حل پرونده هسته‌ای ایران در کوتاه مدت امکان‌پذیر است

رایزنی‌های دیپلماتیک روحانی در قرقیزستان

برگزاری اجلاس شانگهای و حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در این اجلاس که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، آخر هفته دیپلماتیک پرکاری را برای روحانی رقم زد و وی علاوه بر حضور و سخنرانی در اجلاس رسمی، با همتایان خود از کشورهای روسیه، چین، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، مغولستان و تاجیکستان دیدار و در جمع ایرانیان مقیم بیشکک سخنرانی کرد.
کد خبر: ۵۹۶۷۲۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌جمهور دیروز در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای، با تاکید بر این‌که ایران خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را برای صلح و ثبات بین‌المللی ضروری می‌داند، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس تعهدات حقوقی، آموزه‌های دینی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند است و بر حق انکارناپذیر همه اعضای معاهده برای برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید و اصرار دارد.

وی تصریح کرد: اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحریم‌های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته‌اند. این تحریم‌ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی‌رحمانه شهروندان عادی و بی‌گناه را هدف قرار داده است.

روحانی با تاکید بر این‌که زبان جامعه بشری امروزین، باید زبان تفاهم و تکریم باشد، افزود: متاسفانه برخی قدرت‌ها هنوز نتوانسته‌اند خود را از دایره مناسبات استعماری کهن بیروند کشند و همچنان طبق عادت دیرینه، با دیگر ملت‌ها فقط با زبان زور سخن می‌گویند.

می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرد

رئیس‌جمهور گفت: من اعلام می‌کنم که با عزم سیاسی، احترام متقابل و تامین منافع مشترک و تنها از طریق تحقق عینی حقوق مردم ایران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرد. با اعتمادسازی متقابل می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه به این تضمین متقابل دست یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل منطقه‌ای پرداخت و گفت: منطقه ما در طول دهه‌های گذشته با معضلات فراوانی که در رأس آن اشغال سرزمین و پایمال شدن حقوق مردم فلسطین است، مواجه بوده است. اما امروز احتمال بروز جنگی جدید در منطقه ما، نگرانی جدی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است.

روحانی گفت: فاجعه انسانی سوریه تنها از مسیر سیاسی و گفت‌وگو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است و همه طرف‌های ذی‌نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفت‌وگوی سازنده‌ای کمک کنند.

ابتکار روسیه، شروع مناسبی است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران که خود بزرگ‌ترین قربانی استفاده سلاح‌های شیمیایی است، مخالف هرگونه تولید، نگهداری و به‌کارگیری این سلاح‌ها بوده، خواهان برچیده شدن همه سلاح‌های کشتار جمعی از منطقه است لذا ابتکار روسیه را شروع مناسبی برای این هدف می‌داند. ما همچنین معتقدیم که تسلیح گروه‌های افراطی و تکفیری و بویژه دستیابی این گروه‌ها به سلاح‌های شیمیایی، بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت منطقه است و باید در تمامی طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی باید هرگونه تهدید و توسل به زور را محکوم و منتفی کند.

وی با تاکید بر این‌که دنیا نیازمند نفی خشونت و افراطی‌گری است، گفت: سازمان ما می‌تواند پرچمدار چنین حرکت جهانی باشد.

خواهان حل و فصل سریع مسائل هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم

رئیس‌جمهور کشورمان در دیداری که عصر دیروز در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای با رئیس‌جمهور روسیه داشت، با اشاره به مباحث هسته‌ای ایران گفت: در زمینه مسائل هسته‌ای ایران خواهان حل و فصل سریع آن در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم.

به گزارش ایرنا، روحانی در این دیدار تصریح کرد: در شرایط حساس منطقه بویژه خاورمیانه هر قدر مشورت‌ها بیشتر باشد می‌تواند به حل مسائل کمک کند.وی افزود: روسیه در گذشته قدم‌های مهمی را در این زمینه برداشته و امروز فرصت بیشتری فراهم است تا گام‌های موثرتری را برداریم.

روحانی در ادامه به ابتکار روسیه در خصوص بحران سوریه اشاره و اظهار کرد: ابتکار روسیه در این بحران و همچنین قدم‌هایی که دولت سوریه برداشته است امیدی به وجود آورده که از جنگ جدید جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور افزود: روسیه با عنوان همسایه بزرگ ایران همواره مورد اهمیت همه دولت‌های ایران بوده است و در دولت یازدهم نیز خواهان توسعه و گسترش روابط هستیم.

رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را برای روسیه همسایه‌ای بسیار خوب و مهم توصیف کرد و گفت: تهران و مسکو می‌توانند در زمینه‌های مختلف و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، دوجانبه و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای فعالیت‌های مشترک بیشتری انجام دهند.

پوتین افزود: روسیه همکاری‌های مشترک وسیعی را با ایران دنبال می‌کند و خواستار گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌ها هستیم.

پوتین: غنی‌سازی اورانیوم، حق ایران است

پوتین در سخنان خود در اجلاس سران سازمان شانگهای تاکید کرد: غنی‌سازی اورانیوم حق ایران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از پرس تی وی، رئیس‌جمهور روسیه گفت، کشورش از آمادگی ایران برای همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌ای خود استقبال می‌کند.

اشتراک نظر ایران و چین در مسائل منطقه‌ای

دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هم از دیگر برنامه‌های روحانی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دیروز چین داشت.رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار بر آمادگی تهران برای همکاری با پکن در زمینه حل مسائل منطقه‌ای بویژه حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.

وی با بیان این که تهران و پکن در زمینه مسائل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، بحران سوریه را یادآور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با چین در زمینه مسائل منطقه‌ای بویژه حل و فصل بحران سوریه همکاری و فعالیت‌های موثر و سازنده‌ای را آغاز کند.

ایران خواستار حقوق قانونی خود در چارچوب ان.پی.تی است

روحانی در بخشی دیگری از سخنانش در این دیدار با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که دنبال فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است، تاکید کرد: دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهدات ان.پی.تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و چین، جاده ابریشم را شاهد مناسبی برای این روابط تاریخی عنوان کرد و افزود: توسعه روابط با چین به عنوان یک کشور قدرتمند در آسیا همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

روحانی همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار خوب و حائز اهمیت دانست و خواستار ارتقای این همکاری‌ها شد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار از مواضع رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت روابط و همکاری‌های ایران و چین قدردانی کرد و گفت: دولت و ملت چین خواستار ارتقا و توسعه سطح روابط و همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.

رئیس‌جمهور چین تاکید کرد: جمهوری خلق چین از حقوق حقه ایران در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند.

شی جین پینگ همچنین به تحولات و بحران سوریه اشاره و تاکید کرد: چین همواره دنبال قطع خشونت در منطقه بویژه در سوریه بوده و قاطعانه راه حل صلح آمیز را برای حل بحران سوریه خواستار است و از سازمان ملل متحد نیز خواهد خواست راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه قلمداد کند.

وی همچنین با تاکید بر نقش موثر و مهم منطقه‌ای ایران بر همکاری دو کشور ایران و چین برای ایجاد بستر و محیط مناسب برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید کرد.رئیس‌جمهور چین در این دیدار همچنین از دکتر روحانی برای سفر به پکن دعوت کرد.

تلاش ایران برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، با تاکید بر این‌که تهران تمام تلاش خود را برای برقراری و حفظ امنیت و صلح در افغانستان به کار خواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد تا صلح و ثبات در افغانستان که در آرامش و امنیت منطقه موثر است، پایدار و ثابت بماند.

روحانی با یادآوری همجواری دو کشور تاکید کرد: اراده دولت و ملت ایران، همواره ایجاد رابطه خوب و برادرانه با همسایگان بویژه افغانستان برای تامین منافع دو طرف بوده است.

رئیس‌جمهور حضور نیروهای بیگانه در منطقه بویژه افغانستان را زمینه‌ساز افراط‌گری در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد این حضور پایان یابد و سرنوشت کشورهای منطقه بویژه افغانستان به دست ملت‌ها و دولت‌های آن سپرده شود.

مشکلات را از پیش پای مردم ایران برمی‌داریم

سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم بیشکک، از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر دو روزه به قرقیزستان بود.

روحانی در این دیدار که در سفارت ایران در بیشکک برگزار شد، گفت: کشور با مشکلات بسیاری روبه‌روست، اما اراده و امید مردم و دولت برای خدمت بسیار بالاتراز این سختی‌هاست و خواهد بود. ما مشکلات را از پیش پای مردم برمی‌داریم و از مشکلات عبور می‌کنیم. بدیهی است نباید انتظار داشت همه توقعات و مشکلات را در کوتاه مدت رفع کرد، باید گام به گام و مرحله به مرحله پیش رفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در گام نخست مصوبات زیادی به تصویب رسید تا برخی مشکلات را از فراروی مردم برداریم، ضمن این که اقدامات میان مدت و بلند مدتی را در پیش داریم و به طور قطع به آن عمل می‌کنیم.

روحانی با بیان این که راه بسیار سختی را در مقابل داریم اما پایان خوش آن را به عیان می‌بینیم، یادآور شد: از عمر دولت یازدهم تنها سه هفته گذشته و طبیعی است در کوتاه مدت نباید انتظار حل همه مشکلات را داشت، اما تلاش کردیم باتجربه‌ترین افراد را برای همکاری دعوت کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بخوبی می‌دانستم در چه راهی قدم گذاشته‌ام، امروز با امید به آینده نگاه می‌کنم. اکنون در سخت‌ترین شرایط تحریم قرار داریم، اما در تلاش هستیم با هماهنگی و اراده ملی قدم به قدم تحریم را کاهش دهیم تا روزی که تحریم‌ها را به عنوان باری که بر دوش مردم قرار دارد، برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها