دفاع وزیر پیشنهادی ارشاد ازبرنامه های خود

آمده‌ام برای مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم

پس از سخنان مخالفان و موافقان ، علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.او گفت:آمده ام برای مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم
کد خبر: ۵۸۸۴۲۸
آمده‌ام برای مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم

به گزارش واحد مرکزی خبر ، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه های خود گفت: آمده ام برای مسئولیتی دشوار اعلام آمادگی کنم و بگویم به عنوان فرزند کوچک این انقلاب برای رساندن پیام معنوی انقلاب به جهان آمادگی دارم.

علی جنتی با تشکر از حضور حماسی مردم در پای صندوق های رأی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت بزرگ و پر مخاطره است ، به خوبی به سختی راه آگاهم و می دانم که سخنگویی هفت هزار سال فرهنگ و تمدن امری دشوار است.

وی ادامه داد: نیک می دانم که وزارت فرهنگ ام القرای جهان اسلام آن هم در این روزگار پرحادثه آسان نیست.

جنتی افزود: به خوبی می دانم که فرهنگ باید اولویت نخست کشورمان باشد و فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین پارساست.

وی گفت: ایران فرهنگی مرز نمی شناسد و پژواک آن از شرق تا غرب جهان را درنوردیده است و نه تنها نگاه جوامع اسلامی شرقی بلکه چشم امید جهان غرب که در تاریکی مغرب گرفتار آمده اند به شرق و خورشید گرمابخش انقلاب اسلامی دوخته شده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آگاهم که در جهان کنونی فرهنگ و هنر تنها وسیله پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه دیپلماسی عمومی کم هزینه ترین و بهترین راه برای ایجاد زمینه های تعامل سازنده با جهان است.

جنتی گفت: در جهانی به سر می بریم که همه در تلاش هستند که تصویری زیباتر و نیکوتر از خود به نمایش بگذارند و ستیز و رقابت و جنگ امروز جنگ تصویر است.

وی افزود: امروز وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وظیفه مهم برای ارائه تصویری درست و زیبا از شکوه و عظمت ایران اسلامی و فرهنگ دیرپای آن بر عهده دارد.

جنتی گفت: وضعیت فرهنگی کشور به رغم همه تلاش های صادقانه ای که در دولت های گذشته صورت گرفته همچنان نامطلوب است.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگ آمریکایی نگرانند و با اختصاص بودجه های کلان تلاش می کنند در برابر موج آمریکایی شدن فرهنگ خود مقاومت کنند تکلیف جوامع اسلامی و کشورمان در برابر این شبیخون فرهنگی به خوبی روشن است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه تنها با بازگشت به خویشتن خویش و رجوع به ریشه ها ممکن است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اسلام و ایران هر دو، دو روی سکه هویت ایرانیان است.

علی جنتی با بیان اینکه بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام، گذشت، عفو و اسلامی که در آن انسانها حرمت دارند اظهار داشت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام وجود ندارد.

وی گفت: ما ساکنان ایران عزیز بر ایرانی بودن خود می بالیم چرا که ایران را سرزمین حکمت، علم و دانایی می دانیم و خدمات ایران به اسلام همانگونه که استاد شهید مطهری فرمودند باعث فخر ما ایرانیان است.

جنتی با انتقاد از آنانی که در مواجه با اسلام و ایران به بیراهه می روند افزود: این جانب خواهم کوشید چهره ایران توحیدی، معنویت گرا و غنی یافته از اسلام را به جهانیان بشناسم و با استفاده از زبان فارسی زبان دوم اسلام راه را بر نفوذ فرهنگ بیگانه ببندم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می کوشم از ریاست دوره ای ایران بر جنبش عدم تعهد نهایت بهره را برای شناساندن چهره ایران به جهانیان ببرم.

جنتی با بیان اینکه جهان تشنه هنر ایرانی است افزود: نام فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا چونی آبی زلال تشنگان حقیقت را سیراب و راه های سخت را هموار خواهد کرد.

وی با اشاره به کشمکش ها و تنش های بی مورد مدیریت فرهنگی سابق افزود: فرهنگ و هنر تشنه برخوردهای کریمانه است و روزنامه نگاران جایگاه فرهیخته ای در ایران دارند و من تلاش می کنم آرامش و اعتماد را دوباره به فضای فرهنگی باز گردانم.

جنتی گفت: مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد و می کوشم دغدغه های صاحبان اندیشه و هنر را بر طرف کنم.

وی افزود: تفکر لیبرالی هنر برای هنر را نمی پسندم چرا که هنرمند متعهد است و نمی تواند از خاستگاه ارزشی خود تهی باشد.

جنتی در ادامه با برشمردن سیاستهای کلان فرهنگی که برگرفته از اسناد بالا دستی نظام است گفت: تقویت فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فعالیتهای قرآنی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس، ارج نهادن به دیدگاه های علما و روحانیون به عنوان سرمایه ای بزرگ و ارزشمند، اهمیت دادن به نقش و جایگاه فرهنگی مساجد و هیات های مذهبی از جمله این سیاستهاست.

وی با اشاره به مردمی کردن فرهنگ و عدالت فرهنگی افزود: عدالت فرهنگی یعنی ایجاد فرصت برابر برای همه هنرمندان و احترام به پیش کسوتان و نیز بردن امکانات فرهنگی از جلمه کتاب به همه شهرهای کوچک.

جنتی با بیان اینکه من معتقد به تمرکز زدایی فرهنگی هستم گفت: شهرستانها باید سهم به مراتب بیشتری از مراکز در تولیدات فرهنگی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید بر آموزش و حمایت از خلاقیت ها را از اصول سیاست های خود بر شمرد.

جنتی گفت: اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی را باید از مدارس آغاز کرد.

وی افزود: خودباوری و دین باوری تنها با کمک آموزش و پرورش و هماهنگی بین بخشی با این نهاد مهم امکانپذیر است.

جنتی گفت: تلاش خواهم کرد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، گام های بلندی برای ارتقاء فرهنگ عمومی کشور برداشته شود.

وی افزود: تحقق این برنامه ها تنها با همدلی و همفکری اندیشمندان و شما نمایندگان مجلس امکان پذیر است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنده اهل همفکری هستم گفت: خود رأیی و انتقاد ناپذیری را آفت مدیریت می دانم.

جنتی افزود: از استاد فرزانه شهید بهشتی آموختم که پست ها امانتی در دست مسئولان و فرصت خدمت است نه ابزاری برای اعمال قدرت.

وی گفت: بیش از یک دهه همراهی با استادان برجسته، نقدپذیر بودن را به من یاد داده است.

جنتی افزود: چشم امید بنده به علما، مراجع و نخبگان فرهنگی و هنری دوخته شده است.

سخنان موافقان و مخالفان درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

 نماینده مردم مشهد مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان امام علی (ع) در مورد جهاد ونقش خواص در ترک جهاد در نهج البلاغه گفت: اگر بشود درد دلهای امیر مومنان را از نهج البلاغه پاک کرد فتنه را نیز می توان پاک کرد.

 آقای کریم قدوسی  افزود: غم ها و اندوها و کاسه های غم و اندوهی که بر رهبر انقلاب و این ملت نجیب در فتنه 88 نوشانیدید ازتاریخ محو نمی شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد خواص گفت: اگرخواص امری را که تشخیص دادند به موقع و بدون فوت وقت عمل کنند، تاریخ نجات می یابد و دیگر حسین بن علی ها به مسلخ کربلا کشیده نمی شوند و اگر خواص دیر فهمیدند که خیلی ها دیر فهمیدند و در فتنه 88 هم دیر فهمیدند و با هم اختلاف کردند، کربلا در تاریخ تکرار خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از این سران و مسئولان و افراد با سابقه صحبت از اصلاح ذات البین می کند و نامه ای نوشت به رهبری و در کمیسیون امنیت ملی خوانده شد و در آنجا نوشت که شما را قبول داریم، ولایت فقیه را قبول داریم بیاید یک حکم تبیین کنید تا مسائل بررسی شود.

کریمی قدوسی گفت: مقام رهبری ذیل آن نامه نوشتند و گفتند تلفنی برای او بخوانید و فرمودند آنچه پیش آمده محصول عمل شما و دوستانتان بوده است، شما در برابر دشمن طوری عمل کردید که با آنها هم داستان شدید، راه خود را  از دشمن جدا کنید و نظام بر موضع انقلاب و راه اسلام مصر است و شما بودید که در برابر دشمن تمکین کردید و باید اصلاح کنید.

وی افزود: چرا یک کلمه عذر خواهی نکردید؟ چرا در همین چند روز هیچکدام در این تریبون نگفتید که این تهمت بود، تقلب نبود؟ و چرا به صراحت آن همه فجایع را محکوم نکردید؟ حالا می گویید چیزی نگویم؛ اینجا خانه ملت است و اینجا نمایندگان ملتند و مثل آقای رئیس جمهور سوگندخورده اند.

این نماینده مجلس افزود: اینها سال 91 با رای مردم آمده اند، چرا تهدید می کنید که نمایندگان حرف نزنند و گرنه دوباره به شما رای نمی دهیم؟

وی گفت: در ارتباط با وزارت ارشاد می خواهم دغدغه های نظام را مطرح کنم.

نماینده مردم مشهد در ادامه  گفت: لازم است در این لحظه از اقدام بسیار ارزشمند صدا و سیما بالاخص شبکه خبر در پخش مستقیم این جلسات تشکر کنیم گر چه اشکالات و ضعف هایی هم داشت.

کریمی قدوسی با بیان اینکه این اقدام ظرفیت مردم سالاری دینی نظام را می رساند به هشدارهای حضرت امام به مسئولان نظام اشاره کرد و افزود: یک هشدار بزرگ امام خطاب به مسئولان در سال 67 این بود که مسئولان نظام ما بدانند که انقلاب محدود به ایران نیست، انقلاب ما نقطه شروع انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است.

وی گفت: هشدار بزرگ امام به ما مسئولان این بود که " در این نظام مسئولید؛ اگر سراغ مسائل مادی و عادی رفتید اینها شما را از مسائل بزرگ دور می کند که این خطایی بزرگ و نابخشودنی است."

کریمی افزود: اینها ریشه فتنه 88 بود، یادشان رفت امام چنین بشارت های بزرگی دادند و لذا رفتند حزب کارگزاران و مشارکت درست کردند و کانون های قدرت و ثروت ایجاد کردند و اینها شد فتنه 88؛ امام آن زمان شرایط امروز را می دیدند و هشدار دادند.

وی گفت: امام در وصیت نامه خود می فرمایند از توطئه های مهمی که در قرن اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب آشکار می شود تبلیغات دامنه دار برای مأیوس کردن ملت ها به ویژه ملت مسلمان ایران است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت ارشاد از مراکز حساس و بزرگ فرهنگی است که در جنگ، صلح، تهدید و ستیزها مؤثر است و لذا مسئولیت محافظت از دین و فرهنگ را بر عهده دارد.

کریمی گفت: بازگشت به دوران اصلاحات آمریکایی و دوره کارگزاران ضد معنای اعتدال است، یکی از برجسته ترین جاسوسان آمریکایی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی می گوید باید از سران دموکراسی در ایران بخواهیم که رژیم را براندازند چرا که این رژیم منافع ایران را تهدید می کند و لذا استفاده از اهرم های فرهنگی مهمترین وسیله ای است که می تواند علیه منافع آمریکا به کار گرفته شود و ما باید بین مردم و رژیم فاصله ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: ایشان در جایی می فرمایند که فکر می کنیم یک جریان قوی لیبرالیسم وجود دارد، جریانی که ولایت فقیه را قبول ندارد و می خواهد روحانیت نباشد.

نماینده مشهد در ادامه گفت: تهاجم فرهنگی در برنامه آقای جنتی پر رنگ مطرح نشده است و باید خیلی قویتر به این مسائل پرداخته می شد.

آقای کریمی قدوسی افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند تهاجم فرهنگی به این معنا است که یک مجموعه سیاسی و یا اقتصادی برای اجرای مقاصد اقتصادی و خاص برای اسارت یک ملت به نیازهای فرهنگی آن ملت هجوم می آ‌ورد.

وی گفت: در این هجوم باورهای تازه ای را به زور قصد جایگزینی با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت دارند.

کریمی قدوسی افزود: اینها دغدغه های مقام معظم رهبری، ملت، نمایندگان و مردم درفضای فرهنگی است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ببینید جناب آقای جنتی! چه کسی به چه وزارتخانه می رود و در گذشته چه فجایه ای در آن وزارتخانه ای که شما می خواهید بروید اتفاق افتاده است؟

کریمی قدوسی افزود: چه فیلم هایی آنجا ساخته شد و اجازه نمایش گرفت و چه کتابهایی مجوز انتشار گرفت؟

وی گفت: وزیر آن دوره که آقای خاتمی آن را زینت کابینه می نامید امروز کجاست؟ با بی بی سی و دولت بریتانیا چه می کند؟ با عربستان سعودی چه می کند؟

کریمی قدوسی افزود: به مرسی پیغام می دهد که مواظب باشید از الگوی انقلاب اسلامی در ایران کسی پیروی نکند.

وی گفت: آقای مهاجرانی در داخل ایران چه پرونده ای دردادگاه با چه اتهاماتی دارد؟

کریمی قدوسی افزود: شما مسئولیت وزارتخانه ای را به عهده می گیرید که از چنین سابقه ای آسیب دیده است، حواستان را جمع کنید.

وی گفت: وزیر دیگری در دوره سازندگی،‌ وزیر ارشاد بود و دوره ای هم رئیس جمهور شدند و در پایان دوره ریاست جمهوریشان در سال 1384 به کالج علمی برلین دعوت می شود و آنجا این حرفهای ایشان است: "اسلام را به گونه ای ببینید که با دموکراسی سازگار باشد"‌،"اگر دینی توانست آزادی را قبول کند هم به امر دموکراسی کمک می کند و هم خود دین تلطیف می شود."

نماینده مشهد در ادامه افزود: یکی از آن وزارتخانه هایی که همیشه مورد طمع ما بوده است وزارت ارشاد است.

وی  در انتهای سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آن فجایع فرهنگی که در گذشته پیش آمده است، تیتر آن فجایع فرهنگی را در روزنامه ها برایتان می خوانم:

- آدم و حتی معصومین (ع) ‌خود به خود و بدون نظارت مردم به طور اصولی در معرض انحرافند (روزنامه عصر آزادگان)‌

-اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد حتی برعلیه خدا(روزنامه آفتاب امروز 78/6/2)

- دامنه تساهل، امور جنسی و همجنس بازی را نیز فرا می گیرد این امور مردود است ولی نباید ممنوع شود

- پیامبر و ائمه (ص) فقط در برهه ای از زمان صلاحیت  مرجعیت داشته اند(نشریه راه نو 77/5/3)‌

- قوانین شرعی در مورد زنان ظالمانه است (عصر آزادگان 78/11/7)‌.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من فقط برای مخالفت با برخی وزرا ثبت نام نکرده بودم بلکه برخی موارد موافق بودم که در قرعه کشی اسم من در نیامد.

حمید رسایی  افزود: جنس مخالفت من در حوزه ارشاد از جنس دغدغه و احساس من این است جناب آقای جنتی با همه فضایل و ویژگی هایی که دارند نمی توانند این را برطرف کنند البته شاید توضیحات آقای جنتی این دغدغه را برطرف کند بالاخره وی از خانواده ای است که در رأس آن خانواده یک رجل دینی و سیاسی و با بصیرت است که مثل کوه در برابر دشمنان در طول سالهای قبل و پس از انقلاب ایستاده است اما نمی خواهیم به خود آقای جنتی رأی دهیم بلکه می خواهیم به فرزند وی رأی دهیم و در این باره دغدغه داریم.

وی اضافه کرد: علت نگرانی من این است آقای جنتی در مصاحبه هایی گفته اند به کسی ارادت فکری دارد که بسیاری از آسیب های فرهنگی ناشی از تفکر  و مدیریت همان کسی است که آقای جنتی به وی ارادت فکری دارد و البته همان آسیب ها موجب شد که کسانی که از آنها حمایت شد بدترین رفتار را با همان فرد کردند.

رسایی گفت: اهمیت فرهنگ نسبت به سیاست ،‌اقتصاد،‌صنعت و علم و حتی امنیت، ریشه ای است زیرا فرهنگ زیرساخت است و اگر بخواهیم در اقتصاد،سیاست ، صنعت و هر حوزه ای تغییر و تحول ایجاد کنیم به فرهنگ نیاز دارد و به خاطر همین است که رهبر معظم انقلاب بر آن بارها تأکید کردند و در قانون هم داریم هر لایحه ای چه اقتصادی ، سیاسی ،‌اجتماعی ، صنعتی ، علمی و چه امنیتی بخواهد به مجلس بیاید باید پیوست فرهنگی داشته باشد که دولت های قبل آن را رعایت نکردند.

وی افزود: وزارت ارشاد وزارتخانه ای با فروعات بسیار زیاد است خیلی ها فکر می کنند وزارت ارشاد وزارت دم دستی است که اینطوری نیست،‌ وزارتخانه ای فکری- اجرایی است نه فقط اجرایی و نه فقط فکری، محصولات این وزارتخانه غیرمحسوس است.

رسایی گفت: بعضی ها فکر می کنند اگر کتابخانه ،سالن نمایش و سینما ساختند کار فرهنگی انجام دادند، بارها به آقای احمدی نژاد گفتم مصوبات سفرهای استانی برای ساخت کتابخانه و دیگر موارد کار فرهنگی نیست بلکه کار عمرانی است، کار فرهنگی یعنی اینکه چه کتابی به آن کتابخانه می رود و چه فیلمی در آن سینما نشان داده می شود.

وی افزود: اگر محصولات فرهنگی، کپی ، ترجمه و نشخوار غرب نبود،‌اگر باورهای دینی مردم را زنده کرد و روحیه ضد استکباری مقاومت و وطن دوستی و بغض نسبت به دشمن و تقویت خانواده و فرهنگ بومی و ملی را زنده کرد، می توانیم به آن فرهنگ بگوییم، کار فرهنگی یعنی افزایش سرانه متعارف ،‌تغییر فرهنگ عمومی،‌بهبود وضعیت حجاب و خودباوری.

رسایی گفت: آقای جنتی اینها را من نمی بینم ، اینها کلماتی روی کاغذ است ، همت‌، اراده و برنامه مدون پشت آن نمی بینیم خودم در وزارت ارشاد بوده ام، آقای احمدی نژاد در دوره خود توانست در فرهنگ عمومی تغییراتی دهد، فاصله میان مسئولان و مردم را کم کرد اما وزارت ارشاد این کار را نکرد و این ناشی از شخصیت خود آن آدم بود که این اتفاقات را ایجاد کرد،‌در این دولت راه درست این است و وزارت فرهنگ باید برای اینها برنامه داشته باشد.

وی افزود: در دوره ای وزارت ارشاد داشتیم با تفکرات سکولاریستی و دوره ای وزارت ارشاد مبتنی بر قرآن و مسجد بود که در هر دو دوره اشتباه داشتیم در یکی اشتباه تعمدی و با برنامه بود که وزیرش هم اکنون به سازمان های جاسوسی مشاوره و در رسانه های مربوط به آنها در مورد ایران تحلیل می دهد و در دوره دیگر اشتباهات عمدی نبود و جبران شد اما این کجا و آن کجا، در دوره ای وزارت ارشاد ما به جایی رسید که مراجع وزیر ارشاد را قم راه نمی دادند، آقای جنتی نگذارید این اتفاق بیفتد دغدغه ای که گفتم، اینهاست.

رسایی گفت: در دوره ای بنده کنار مرحوم آقا شیخ جواد تبریزی (ره) بودم، وی خاطره ای نقل کرد مبنی بر اینکه " همین وزیری که الان به بیگانگان پناه برده و رئیس جمهور و مجلس وقت تمام قد از وی حمایت کرد به قم آمد من به وی تذکراتی دادم، وی سرش را تکان داد و گفت باشد اما وقتی از در اتاق می رفت بیرون با چشم باطن دیدم این آدم عاقبت بخیر نمی شود" .

وی خطاب به آقای رحماندوست گفت:  شما مشاور رئیس جمهور دوره اصلاحات بودید یکبار اعلام کردید و همان وزیر ارشاد معتقد به کلمه مقدس برای دفاع نبود، آقای جنتی! می بینیم فعالیت هایی در حوزه فرهنگ دارد صورت می گیرد و شاید خدای نا کرده بخواهند شما را هم به آن سمت ببرند.

رسایی افزود: در دوره ای رهبر معظم انقلاب فریاد زدند تهاجم فرهنگی،‌گوش نکردند‌، به تهاجم فرهنگی گفتند تعامل و تبادل فرهنگی، رهبری گفتند، تهاجم است،‌گوش نکردند‌، شد شبیخون فرهنگی، گوش نکردند، شد ناتوی فرهنگی ، آقای جنتی اینها تعابیر رهبر انقلاب است.

نماینده ری ، تهران ، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه گفت: ما شاهدیم در دوره ای می گفتند «زنده باد مخالف من» و شعار این بود که ما برای توسعه سیاسی باید معاند را به مخالف، مخالف را به منتقد و منتقد را به موافق تبدیل کنیم .

رسایی افزود:در این دوره عملاً سگ ها را رها کردند و سنگ ها را بستند ، ما می بینیم اکنون آن آدم ها دارند فعال می شوند.

وی گفت: آقای جنتی بگویید برنامه شما برای جلوگیری از بازگشت این آدم ها چیست؟

رسایی گفت:می گفتند ما می خواهیم توسعه سیاسی بدهیم ، نتیجه توسعه سیاسی بالا رفتن مشارکت است اما دیدیم درهمان دولت مشارکت شوراها

با کمترین مشارکت سیاسی برگزار شد چون این  توسعه سیاسی دروغ بود الان هم متأسفانه اینها شنیده می شود جناب آقای روحانی ای کاش شما به حرف ها گوش می دادید  .

وی افزود : نهادهای امنیتی ما را زدند بعد نفوذ کردند در نشریات ، نشریات زرد یکی از همین روزنامه نگاران فراری می گوید ما یک زمان در نشریات آرایشی زنان فعالیت می کردیم  بعد از جریان اصلاحات دیدیم فضا باز شد امدیم در روزنامه های سراسری ؛ اقای جنتی اینها دوباره فعال شدند  و تحرکات انها افزایش یافته است ، جنس آقای روحانی که کتک خورده اینهاست به این افراد بها نمی دهد اما ایشان تا وزارت ارشاد هزارتا کار دیگر دارد این بار بر عهده شما است باید بگوئید برنامه شما چیست ؟

رسایی افزود: قرائت های مختلف از دین را گفتند تسامح و تساهل را گفتند توهم و توطئه را مطرح کردند گفتند مردم را مخیر کردند و گفتند که یک دین سخت داریم یک دین اسان داریم ، هر نهادی مرتبط با رهبری بود گفتند این متولی دین سخت است سپاه ، بسیج قوه قضائیه حتی صدا و سیمای همین اقای لاریجانی را اینها گفتند متولی دین سخت است می گفتند سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد می گفتند اینها متولی دین سخت هستند ، روزنامه کیهان متولی دین سخت است .

وی گفت : کسی که بازجو بود و با روبند وقتی می رفت به زندان می گفت اینها ادم نمی شوند ، دو سه تا روزنامه داشت و رئیس جنگ روانی اینها بود می گفتند این متولی دین راحت است .

مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینها مراجع قم را می گفتند متولی دین سخت و یک مرجعی که در بی بی سی ساخته شده بود که احکام ان مترتب بر دین نیست وجامعه مدرسین هم  نسبت به ایشان اعلام موضع کرد در فتنه 88 می گفتند این متولی دین اسان است ، الان اقای روحانی یک چنین سوء استفاده ای دارد می شود از این تعادل دارند درست می کنند افراط ، هر کس روی اصول و مبانی پافشاری کند می گویند این افراطی است و هرکس دلش را بدهد انطرف این تعادل است اقای روحانی تعادلش این نیست انشاالله و از تعادل دفاع می کنند .

رسایی افزود:در همان دوره ها شعار توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد سر دادند اقای جنتی همین روزنامه ها با همان وزارت ارشاد ازشان حمایت شد باید شما موضع خود را مشخص و شفاف بگوئید ، شما می گوئید جواب آقای روحانی این است که ما دولت اعتدال هستیم نه دولت این افراطیها اما ما می بینیم همین افراطی ها جنب و جوش پیدا کردند و فعال شدند و دارند بر می گردند واخبارش هست البته تشکر می کنیم اقای روحانی جلو معرفی برخی از اینها را گرفته است .

وی گفت : البته ما برای تعیین و معرفی معاونت پارلمانی منتظریم و بعضاً در این زمینه  اخباری را می شنویم ولی انشاالله که ان اخبار اتفاق نیافتد .

وی گفت:‌ همه دغدغه من این است اقای جنتی در مصاحبه خود از ارادت فکری خود سخن می گوید ؛ اقای جنتی همین وزیری که الان در بی بی سی و وی او ای نشسته او هم ارادت فکری به همان جا داشت و حتی می خواست قانون اساسی را  عوض کند برای اینکه ریاست جمهوری اش مادام العمر بشود ، انجا اسیب های فرهنگی است .

رسایی افزود: ارادت فکری درحوزه فرهنگ تنها باید به رهبری باشد و این باید در عمل نشان داده شود من در برنامه های آقای جنتی قاطعیت ندیدم ، قانون نظام جامع رسانه مربوط به برنامه چهارم بود صحبتی نشد برنامه اش چیست ، اکنون ما در برنامه پنجم هستیم .

وی گفت: برای موسسات فرهنگی ؛آقای جنتی ما موسسات فرهنگی داریم که هیات مدیره های این موسسات فرهنگی یا وزیران وقت بودند یا معاونان وزرا بوده اند بعد هم کمک می گیرند ، 34 موسسه فرهنگی داریم 50 درصد بودجه وزارتخانه ای که شما می خواهید وارد آن بشوید مربوط به همین موسسه هاست که عملکردشان مشخص نیست شما اینجا می خواهید چکار کنید.

مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید اعلام کنید که برای کانون های فرهنگی مساجد ، اداره سازمان حج ، برای اوقاف برنامه شما چیست ، سازمان فرهنگ و ارتباطات که باید تهاجم فرهنگی را در خارج از کشور رصد کند و صدور فرهنگ را برعهده داشته باشد ، برای حقوق عمومی انسانی چه برنامه هایی دارد ضمن اینکه حقوق بچه های ارشاد خیلی کم است .

رسایی گفت: یکی از سیاستمداران معروف آمریکا می گوید امریکا از این جهت در مقابله با جمهوری اسلامی درمانده است که نمی داند در ایران با چه کسی طرف است با مجلس با دولت بارئیس جمهور یا رهبر اما ظاهرا روزهای سخت سردرگمی ما با روی کار امدن اصلاح طلبان سپری شده است ، اصلاح طلبانی که توانستند کرسی های مجلس ششم را که دژی تسخیر ناپذیر بود تسخیر کنند ما از این به بعد شاهد فروریختن این نظام سرکش خواهیم بود .

وی افزود: البته باید اعلام کنم که 16 سال از آن زمان می گذرد و نظام جمهوری اسلامی با قدرت و قوت به کار خود ادامه می دهد و انها سرنگون شدند خوب اینها دل بسته اند به این تغییر و تحولات ما می دانیم اقای روحانی توی دهن انها می زند .

رسایی گفت: ببینید مامور دیگری می گوید مهمترین حرکت در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی تغییر فرهنگ فعلی جامعه ایران است اینکه هنر برای سیاست نیست دروغ است اقای جنتی یکی از اینها می گوید ما با جمهوری اسلامی کار سیاسی نخواهیم کرد کار ما صرفا فرهنگی است و اصول استراتژی ما مبارزه فرهنگی است ما باید بینش فرهنگی مردم را عوض کنیم بینش باکتاب و سیاست عوض می شود .

وی گفت : یکی از اینها می گوید با خارج نشستن و تظاهرات کردن و اعلامیه دادن کار درست نمی شود ما باید برای تغییر در ایران پایگاه داشته باشیم.

رسایی افزود: یکی دیگر از عناصر آمریکایی می گوید قشرهایی از مردم شعار سرنگونی رژیم را نمی پذیرند ، اوضاع جمهوری اسلامی بگونه ای است که امکان جدی وجود دارد که جمهوری اسلامی بماند ولی حاکمیت جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه برود ، دیگر نباید راجع به سرنگونی جمهوری اسلامی حرف بزنیم سیاست ما تشکیل جبهه ضد دیکتاتوری و ولایت فقیه باشد یعنی تلاش برای جلب کسانی که جمهوری اسلامی را می خواهند ولی ولایت فقیه را نمی خواهند چه کسانی هستند که در فتنه 88 می گفتند ما جمهوری اسلامی را می خواهیم اما شعار مرگ بر ولایت فقیه سردادند .

رسایی افزود:‌ ما نگران برگشت اینها هستیم اگر بر روی فتنه حساسیت داریم به خاطر اینهاست،برخی ها بازی خورده اند اینها نمی توانند مسئول باشند .

وی گفت: مسئول سابق شبکه جاسوسی سی آی ای می گوید کلید اصلی برای یک تغییر بنیادین در سیاست ایران از خصوصیات انقلابی رژیم ایران است این فقط با تحریم اقتصادی بدست نمی اید باید با نفوذ روحانیون معتقد به رژیم از بین برود عقاید اسلامی باید از درون تهی شود اگر رژیم را از درون تهی سازیم موفق خواهیم شد.

رسایی در پایان سخنان خود گفت: دو کتاب به آقای جنتی هدیه می کنم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی  موافق صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام دغدغه هایی که اکنون در حوزه  فرهنگ وجود دارد به درستی شناسایی شده و در برنامه های آقای جنتی آورده شده است.

آقای دستغیب افزود: مطالبات مقام معظم رهبری، انتظاراتی که در طول این چند سال وجود دارد همه در برنامه آقای جنتی آمده است.

وی گفت: حوزه فرهنگ نیاز به ارتباط و تعامل گسترده با نهادهای مختلف دارد و با روزمره گی و حاشیه سازی نمی توان فرهنگ کشور را توسعه داد.

دستغیب ادامه داد: بنابراین عقبه دینی و پشتوانه آقای جنتی و ارتباط با حوزه های مختلف می تواند عناصر فعال در حوزه فرهنگ را به یک اجماع برساند، سازمان بدهد و برنامه ریزی و مدیریت کند.

وی گفت: این نکته بسیار مهمی است که امروز به یک حرکت منسجم فرهنگی نیاز داریم.

نماینده مردم شیراز افزود: نکته بعدی بحث گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی در حوزه فرهنگ و هنر است که در برنامه آقای جنتی آمده است.

دستغیب گفت: تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی روشن است، در تبادل فرهنگی هدف بارور کردن فرهنگ ملی و کامل کردن آن با استفاده از همه ظرفیت هاست اما در تهاجم فرهنگی هدف ریشه کن کردن فرهنگ ملی و از بین بردن آن است و این نیازمند دشمن شناسی و نیازمند کسی است که در میدان عمل هم محیط عادی و هم نسبت به محیط داخلی آشنایی کامل داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بحث پیوست فرهنگی و ضرورت پرداختن به مهندسی فرهنگی یکی از مسائل بسیار مهمی است که در برنامه پیشنهادی آقای جنتی آمده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط برگزاری چند جشنواره و مناسبت فرهنگی نیست و این کارها را هر کدام از نهادهای غیردولتی نیز می توانند انجام دهند .

وی ادامه داد : آقای جنتی باور دارند که می بایست در فعالیت های فرهنگی از حوزه دولت که تصدی گری می کند و کارگزار فرهنگی است به حوزه بخش غیردولتی با محوریت مسجد در نقاط مختلف کشور سامان پیدا کند.

دستغیب افزود: بنابراین مجموعه ای از فعالیت ها و برنامه ها و بحث اقتدار فرهنگی و اقتصاد فرهنگ؛ همه نکات حائز اهمیتی است که در برنامه های آقای جنتی آمده است که تقاضای مطالعه آن را دارم.

نماینده ساری در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جنتی برآمده از حوزه و دانشگاه است و با کوله باری از تجربه فرهنگی فرد مطمئنی برای اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .

محمد دامادی افزود: فعالیت آقای جنتی در صدا و سیما، ‌سابقه حضور ایشان در وزارت کشور و آشنایی او با سیاست خارجی سوابق موفقی هستند که در کارنامه ایشان دیده می شود.

وی گفت: با مروری بر برنامه های ایشان می توان فهمید که ایشان نگاه عمیقی به مسائل فرهنگی کشور دارد و برنامه ایشان منطبق با منطق و واقعیت های کشور است.

وی اضافه کرد: آقای جنتی در مدت مسئولیتی که در سازمان صدا و سیما داشت نشان داد که حاضر نیست به جای مردم تصمیم بگیرد که چه نیاز فرهنگی دارند و ایشان هیچگاه به جای مردم تصمیم نمی گرفت.

نماینده ساری ادامه داد: البته این رویکرد آقای جنتی با رویکرد کسانی که دوست دارند در فرهنگ دستوری عمل کنند، یکسویه سخن بگویند و عمل کنند جور در نمی آید.

دامادی گفت: از نظر وزیر پیشنهادی فرهنگ و  ارشاد اسلامی فرهنگ جای خلاقیت است و کسی که می خواهد سکاندار حوزه فرهنگ کشور شود باید به تنوع سلایق فرهنگی اعتقادداشته باشدکه این موضوع درمورد آقای جنتی صدق می کند.

وی اضافه کرد: دولتی شدن فرهنگ همانطور که در گذشته دیدیم به قدرت فرهنگی منجر نمی شود و نباید دولت را به فرهنگ تحمیل کرد، کما اینکه در این چند سال به واسطه این مسئله مشکلات زیادی برای اهالی فرهنگ ایجاد شد که تعطیلی خانه سینما یکی از مصادیق آن است.

نماینده مردم ساری ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد بودیم تشکل های فرهنگی قربانی دولت مردان شدند و اعتماد میان نخبگان هنر و فرهنگ با دولت از میان رفت.

دامادی گفت:‌ در کشوری که بیش از 70 میلیون نفر با نژادها، گویش ها و فرهنگ های مختلف زندگی می کنند اعتقاد به تنوع و تساهل فرهنگی یک اصل برای رسیدن به توسعه فرهنگی تلقی می شود که آقای جنتی این نگاه را دارد.

وی اضافه کرد: ‌ملتی که چند میلیون دانشجو دارد،‌ شعرایی با شهرت جهانی دارد و سینما گران آن در بالاترین سطح جهان می درخشند باید با منطق صحیحی از مدیریت فرهنگی رفتار کرد.

نماینده ساری افزود: فصل تحمیل نظر بر اهالی فرهنگ و هنر و دستوری عمل کردن گذشته است و آقای جنتی آمده است تا اعتماد از دست رفته میان دولت و جامعه فرهنگی و هنری را بازسازی کند.

دامادی با مرور برنامه های آقای جنتی گفت: روح حاکم بر برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه متوازن به فرهنگ اندیشه متعادل و همسو با سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: کاستن از تصدی گری های دولت در بخش فرهنگ، تامین آزادی های مدنی و مشروع برای اهالی فرهنگ و هنر و توجه به اقتصاد فرهنگ از مهمترین محورهای برنامه های آقای جنتی است.

نماینده ساری در انتهای سخنان خود افزود: جای بسی خوشحالی است که در برنامه آقای جنتی توجه ویژه ای به دیپلماسی فرهنگی و تعامل فرهنگی با جهان شده است.

نماینده مردم نیشابور در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه آقای جنتی را جامع خواند و گفت: این برنامه می تواند به عنوان سند فرهنگی در اختیار مدیران فرهنگ کشور قرار گیرد.

حسین سبحانی نیا افزود: 148 نماینده برای موافقت با وزارت آقای جنتی ثبت نام کرده اند که خوشحالم قرعه به من افتاد.

وی سوابق انقلابی و مبارزاتی آقای جنتی را بر همگان روشن خواند و گفت: وی هم پرونده عزتشاهی ، اسطوره مقاومت علیه رژیم ستمشاهی است و برخی بزرگان همچون شهید اندرزگو را در دمشق و بیروت آموزش داده است.

سبحانی نیا مشورت پذیری، تواضع، حسن خلق و توانمندی را از ویژگی های آقای جنتی بیان کرد و افزود: این وزیر پیشنهادی جهان را خوب می شناسد و در بحرانی ترین شرایط کشور دو دوره استاندار بوده است.

نماینده نیشابور گفت: مخالفان وی در سخنانشان دغدغه هایی در بحث تهاجم فرهنگی داشتند که در برنامه آقای جنتی در این خصوص هم نکات ارزشمندی دیده می شد.

وی توجه به دین را در برنامه ارائه شده آقای جنتی برجسته خواند و افزود: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تقویت مبانی خانواده، گسترش برنامه های قرآنی، توسعه فرهنگ وقف و توجه به یادگاران دوران دفاع مقدس در این برنامه ملموس است.

سبحانی نیا ادامه داد: برنامه ارائه شده آقای جنتی به دور از افراط و تفریط است و نه بوی تحجر می دهد و نه در دامان مکتب ایرانی غلطیده است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای جنتی در برنامه اش به بهانه نوگرایی، سنت ها را فراموش نکرده و با بی توجهی به نگاه لیبرالی، بی اعتقادی اش به دولت سوسیالیستی را هم نشان داده است.

سبحانی نیا افزود: نماد دیگری که نشان می دهد برنامه آقای جنتی اعتدال دارد، توجه به بحث اقتصادی فرهنگ است.

وی گفت: برخی کشورهای سرمایه داری نگاهشان به هنر، تجاری است و این نوع نگاه موجب از بین رفتن اصالت ها می شود.

سبحانی نیا افزود: برخی اوقات این گونه تفکرات را در میان برخی مسئولان کشور می بینیم اما در برنامه آقای جنتی، حمایت دولت از تولیدات فاخر و ارزشی فراموش نشده است.

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: عدالت فرهنگی، آرزوی همه است چرا که ایران فقط تهران نیست و در همین راستا در برنامه پیشنهادی آقای جنتی شاهد برجستگی عدالت فرهنگی هستیم.

سبحانی نیا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد اهداف خود به کمک چندین وزارتخانه نیاز دارد و آقای جنتی به این موضوع نیز توجه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها