یواشکی روزنامه‌ها

ربع پهلوی در نوبت خودکشی!

روزنامه‌های کشورمان ستون‌ خبری دارند که نام‌های گوناگونی بر روی آن گذاشته‌اند در این ستون‌ها اخباری منتشر می‌شود که شاید مختص همان روزنامه باشد. ما اسمش را گذاشته‌ایم یواشکی روزنامه‌ها.
کد خبر: ۵۸۶۰۶۱
روزنامه‌های زنجیره‌ای نسخه فارسی صدای آمریکا در ایران

کیهان نوشت:در حالی که رسانه‌های شبه‌اصلاح‌طلب با شعف قابل توجهی، درخواست 130 نماینده پارلمان آمریکا به اوباما درباره فرصت گفت‌وگو با ایران را منعکس کرده بودند، با این حال ترجیح دادند خبر مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر تحریم‌های گسترده علیه ایران را سانسور کنند!

کنگره آمریکا اواخر هفته گذشته رای به تصویب طرح جدیدی برای تحریم ایران داد که براساس آن، دسترسی ایران به بازار جهانی برای صادرات نفتی‌اش به صفر می‌رسد و مشتریانی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، تنبیه می‌شوند.این طرح با 400 رای موافق و تنها 20 مخالف به تصویب رسید.

روزنامه‌های اعتماد، شرق، قانون، آرمان، آفتاب و انبوه سایت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان این خبر را یا منتشر نکرده و یا در صفحه اول خود برجسته نکردند. این در حالی بود که همین نشریات نامه بی‌خاصیت و تبلیغاتی 130 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تعویق تحریم‌ها را تبدیل به تیترهای اول خود کرده بودند. نکته عجیب این است که 110 نماینده از مجموع 130 نماینده با نقض ادعای خود، به تحریم‌های جدید رای موافق داده‌اند.

به عقیده کارشناسان، آمریکا با تصویب این لایحه نشان داد که امکان لغو تحریم‌ها و گفت‌و‌گو در شرایط عادلانه اعتقادی ندارد.

این در حالی بود که رسانه‌‌های اصلاح‌طلب انتخاب حسن روحانی را فرصت مناسبی برای بهبود روابط با آمریکا عنوان می‌کردند و به صورت گسترده‌ای این موضوع را در رسانه‌های خود پوشش می‌دادند.

این رسانه‌ها «سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را یکی از عوامل اصلی فشار به ایران» عنوان می‌کردند که با روی کار آمدن حسن روحانی، فضای دیپلماسی تلطیف شده و «فرصت‌های گفت‌و‌گوی ایران و آمریکا» فراهم می‌شود.

به ویژه پس از انتشار نامه 130 نماینده پارلمان آمریکا به اوباما که در آن از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بودند مقدمات گفت‌وگوهای جدید با ایران را فراهم آورد، این رسانه‌ها با شعف قابل توجهی این موضوع را پوشش داده و در تحلیل‌های شتابزده از بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک نوشتند.

گفتنی است برخی از نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در گذشته پایگاه مطبوعاتی دشمن بوده‌اند و طی 15 سال گذشته همکار اصلی این نشریات- شامل سردبیر، عضو شورای سردبیری و دبیر سرویس و خبرنگار و عکاس- از آمریکا و اروپا پناهندگی گرفته و در ادامه خیانت‌های خود جذب شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، و رادیو فردا و... شده‌اند.

نتانیاهو: در ایران رئیس‌جمهور عوض می‌شود اما سیاست‌ها نه!

کیهان نوشت:نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: در ایران رئیس‌جمهور تغییر می‌کند اما سیاست‌ها و اهداف رژیم تغییر نمی‌کند.

وی در جلسه هفتگی دولت صهیونیستی گفت: 2 روز پیش، رئیس‌جمهور جدید ایران، اسرائیل را به زخمی بر پیکر جهان اسلام تشبیه کرد. رئیس‌جمهور ایران شاید تغییر کرده اما اهداف رژیم تغییر نکرده است.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران اتهامات غرب و اسرائیل را مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای رد می‌کند، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر مدعی شد:‌ «نیت ایران، توسعه فعالیت‌ها و سلاح‌های هسته‌ای با هدف ویرانی اسرائیل است.»

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز روز یکشنبه بار دیگر تردید خود را در مورد میانه‌رو بودن رئیس‌جمهور جدید ایران بیان داشت و آن را «یک ماسک» خواند.

اشتاینیتز گفت: «روحانی مرد زیرکی است که اگر اسرائیل و غرب اقدام لازم را به عمل نیاورند، در تمام مسیر رسیدن به بمب اتم می‌خندد»!به گزارش رادیو اسرائیل، این سیاستمدار عضو حزب لیکود افزود؛ تحت تاثیر سخنان میانه‌روانه روحانی قرار نمی‌گیرد.

کودتای «حاشیه» علیه «متن»!

کیهان نوشت:هفته‌نامه «متن» به مدیرمسئولی «علی پورمحمدی» که مهر 1391 در آستانه شکل‌گیری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با استخدام تیمی از خبرنگاران مجلة «همشهری ماه» به راه افتاده بود عملاً تعطیل شده است و به جای آن یک ضمیمة غیرقانونی به نام «حاشیه» (بدون درج نام مدیرمسئول) منتشر می‌شود!

این هفته‌نامه که هدف مدیرمسئول آن از انتشارش حمایت از کاندیداتوری برادرش در انتخابات بود، اکنون با چاپ این ضمیمه غیرقانونی رویکردی فرصت‌طلبانه را برگزیده است؛ تا جایی که در پی تبرئه سران فتنه و زمزمه بازگشت آنان به قدرت است. هفته گذشته نیز «مسعود بهنود» در BBCفارسی به معرفی این مجله پرداخت و حتی روش آن در تطهیر «سیدمحمد خاتمی» را ستود!

نخستین شماره‌های هفته‌نامه تعطیل شده «متن» با هدف نزدیک شدن به اردوگاه‌ شبه روشنفکران و جذب آراء این قشر برای کاندیدای مورد نظرش منتشر شد و مقالاتی را از «سیدحسین نصر» (رئیس دفتر سابق فرح پهلوی)، «ناصر فکوهی» (از مترجمان سکولار)، «احمد میراحسان» (از اعضاء گروهک تروریستی پیکار)، «کامران ]رضوان الله[ فانی» (نویسنده متهم به بهائیت)، «محمدعلی سپانلو» (عضو کانون منحله نویسندگان) و... منتشر کرد، اما «متن» به تدریج تبدیل به یک «مجله زرد» شد و در مدت زمان کوتاهی به دلیل استفاده از تیم‌های مطبوعاتی اصلاح‌طلبان به دام «شارلاتانیسم مطبوعاتی» افتاد.

 این نشریه در کنار چاپ گزارش‌هایی از دعواهای ساختگی در عالم فوتبال و سینما و...، برای افزایش تیراژ خود دست به «جعل گفتگو» با چهره‌های سیاسی و فرهنگی زد و این رویه نیز اعتراض‌های زیادی را برانگیخت؛ هرچند که هفته‌نامه «متن» برخلاف ادعاهای خود هیچ گاه حاضر نشد تکذیبیه‌های این چهره‌ها را منتشر و گفتگوهای ساختگی خود را تکذیب کند.

یک هفته پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور روحانی، هفته‌نامه «متن» دست به اقدامی شگفت‌انگیز زد که استقبال سریع تلویزیون BBCفارسی را به همراه داشت. این نشریه که دست‌اندرکاران آن در ابتدا هدف خود را حمایت از «جبهه متحد اصول‌گرایان» القاء می‌کردند، با چاپ ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» هدف‌گیری علیه متحدان سابق خود را آغاز کرد و به نشر مقالاتی از «سعید لیلاز» (تحلیلگر اقتصادی وابسته به حزب کارگزاران)، «مسعود مهرابی» (مدیر ماهنامه فیلم و کاریکاتوریست روزنامه صهیونیستی آیندگان) و دیگر چهره‌های تجدیدنظرطلب پرداخت.

ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» همچنین گزارش تیتر یک خود را به بررسی «موقعیت سیاسی کنونی سیدمحمد خاتمی» اختصاص داد و در آن با ادبیاتی از موضع اپوزیسیون خارج کشور مدعی شد که این کارگزار فتنه توانسته است «همچنان معتبر و محبوب باقی بماند» و حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و نوشت «محبوبیت سیاسی او به گونه‌ای است که مخالفان درونی و پیرامونی خاتمی خلع سلاح می‌شوند.»(!)

اما کار به اینجا ختم نشد و وقتی ضمیمه غیرقانونی هفته‌نامه «متن» روز شنبه (12 مرداد 1392) همزمان با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به روی دکه‌ها آمد یک تیتر قابل تامل داشت: «احمدی! بای بای!» این‌بار نشریه‌ای که می‌خواست مدافع یکی از کاندیداهای جبهه اصول‌گرایان در انتخابات 1392 باشد و مدیرمسئولش در جلسات مختلف از سوابق تحصیلی خود در یکی از موسسات ارزشی برای اثبات صلاحیتش مایه می‌گذاشت، یک صفحه کامل را به اثبات فرضیه و بازنشر یکی از گزارش‌های خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اختصاص داد که در آن همه دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم نادیده گرفته شد و القاء می‌کرد که شعار «احمدی! بای بای!» 4 سال است که بر سر زبان‌هاست!

گفتنی است برابر قانون مطبوعات انتشار ضمیمه‌های مطبوعاتی مانند ضمیمه «حاشیه» متعلق به هفته‌نامه «متن» غیرقانونی است و «هیئت نظارت بر مطبوعات» موظف است از انتشار آنان ممانعت کند؛ خصوصاً ضمیمه‌ نشریه‌ای که متعلق به برادر رئیس سازمان بازرسی کل کشور است و علی‌القاعده به جهت این انتساب باید در رعایت قانون پیشگام باشد، اما از موازین قانونی چه در محتوا و چه در تشریفات حقوقی انتشار نشریه عدول کرده است؛ خصوصاً اینکه هفته‌نامه اصلی (متن) را تعطیل و یک ضمیمه (حاشیه) را بدون درج نام مدیرمسئول جایگزین آن نموده است.

لیبراسیون: آمریکا جایی برای خوش‌بینی روحانی باقی نگذاشت

کیهان نوشت:یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد مواضع مسئولان آمریکایی طی ماه‌های اخیر جای خوش‌بینی به آنها را در میان مقامات ایرانی باقی نمی‌گذارد.

روزنامه لیبراسیون با اشاره به آغاز دوره ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی و اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نوشت: روحانی در نظر دارد تا با رویکردی تازه، تنش‌های کنونی بین ایران و غرب را آرام کند. او تلاش می‌کند تا با شفاف ساختن بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران راه تعامل با غرب را در پیش بگیرد.

این روزنامه می‌افزاید: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بر این باور است که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در 28 ژوئیه، یعنی هفته پیش هشدار داد که «آمریکایی‌ها غیرمنطقی هستند و نمی‌توان بدان‌ها اعتماد کرد و اصولا در روابط و مناسبات خود صادق و درستکار نیستند.» در همین حال مواضع مسئولان آمریکا در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، جای کمی برای خوش‌بینی می‌گذارد.

یادآور می‌شود مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در آستانه شروع به کار دولت جدید در ایران، تحریم‌های جدیدی را به تصویب رساند. تنها 20 نماینده با این تحریم‌ها مخالفت کرده و 400 نماینده به آن رای مثبت دادند. این در حالی است که حدود دو هفته پیش 131 عضو مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما گفته بودند که فعلا وقت تشدید تحریم‌ها نیست و باید فرصتی هرچند کوتاه به رئیس‌جمهوری «میانه‌رو»ی ایران داده شود که شاید نرمشی در موضع اتمی ایجاد کند. اما زمانی که طرح تحریمی یاد شده در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد، فقط 20 نماینده به آن رای منفی دادند و مصوبه 400 رای موافق آورد!

دنیس راس دستیار سابق (و صهیونیست) اوباما به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «حسن روحانی» بر حذف تحریم‌ها تمرکز کرده است اما واقعیت اینجا ساده است. تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران برداشته نخواهد شد مگر آنکه ایران گام‌هایی برای رفع نگرانی‌های عمده طرف مقابل بردارد. گام‌های محدود موثر نخواهد بود.

از سوی دیگر الیوت اینگل نماینده دموکرات و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با «المانیتور» گفت: تحریم‌ها باید ایرانی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند. تصور می‌کنم که باید اوضاع را آنگونه که هست، ببینیم، نه آن طور که می‌خواهیم باشد و گمان نمی‌کنم که حسن روحانی (رئیس‌جمهوری منتخب ایران) میانه‌رو باشد و بتواند کاری بکند.

وی گفت: احساس می‌کنم که تحریم‌ها چیزی است که به ادامه آن نیاز داریم و تصور می‌کنم که دولت اوباما آن را قبول کرده است.

المانیتور همچنین به نقل از مئیر جاودانفر کارشناس صهیونیست نوشت: نتانیاهو و همفکران او در آمریکا و غرب اینگونه تحلیل می‌کنند که اکنون ایرانی‌ها را منزوی کرده‌ایم، باید از فشار و قوت خود استفاده کنیم تا آنها وادار به تسلیم در همه موارد شوند. آنها پشت فرمان نیستند ما (پشت فرمان) هستیم.

باید از آن تا حد امکان استفاده کنیم. این طیف در غرب هر نوع پیشنهاد مصالحه از سوی ایران را نشانه‌ای از ضعف می‌دانند که باید به عنوان مزیتی برای خود از آن استفاده کنند.المانیتور افزود: تصویب تحریم‌های ضد ایرانی جدید خبری خوب برای نتانیاهو می‌باشد و او اگر خوش‌ شانس باشد مقامات ایرانی باید پیشنهاد سازش پیش از موعد بدهند(!)

لوموند: ایران قدرتمند شده نمی‌توان به مذاکرات 2003 برگشت

کیهان در خبر دیگری نوشت: روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت غرب آرزو می‌کند مذاکرات هسته‌ای به سال 2003 برگردد اما این اتفاق به اعتبار قدرتمند شدن ایران ممکن نیست.

روزنامه لوموند می‌نویسد: «آیا بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به سال 2003 ممکن است؟ آن زمان حسن روحانی، در مذاکرات هسته‌ای ایران در سال‌های 2003 تا 2005 مسئولیت داشت. در سال 2003 وقتی وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس موضوع مظنون بودن ایران به فعالیت‌های هسته‌ای را در گفت‌وگو مطرح کردند؛ وضعیت خیلی متفاوت بود. در آن زمان آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان حضور داشتند و ایران از این موضوع احساس خطر می‌کرد. از سویی غرب نگران این بود که ایران هم مثل کره شمالی و لیبی به عبدالقدیرخان، پدر بمب هسته‌ای پاکستان بپیوندد و اما اکنون وضعیت ایران فرق می‌کند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اکنون ایران متحدانی چون حزب‌الله لبنان دارد که در سوریه به غرب و به ویژه اسرائیل چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ از سویی آمریکا از منطقه رفته و در این زمینه ایرانی نگرانی گذشته را ندارد.»

دسته چک مهم شورای ایرانیان

آرمان نوشت:شنیده شد که درحالی در روزهای پایانی دولت دهم، مشایی در حکمی میثم طاهری را از سرپرستی شورای عالی ایرانیان برکنار و فردی دیگری را منصوب کرد که عملا این اقدام به نحوی اقدام خاص برای کاری خاص ارزیابی می‌گردد.با رفتن میثم طاهری از این سمت افراد جدید که مدیریت این شورا را بر عهده گرفته‌اند به دنبال دسته چک و مهر این شورا هستند.

اطلاعات رسیده حاکی است که این تلاش برای دسترسی به مهر، سربرگ و دسته چک این شورا برای دسترسی به حدود 10 میلیارد تومان پول موجود در حساب این شورا می‌باشد. مدیریت جدید که گویا کارمند جنبش عدم تعهد می‌باشد، برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی برای صرف و هزینه کردن این 10 میلیارد تومان در همین روزهای ابتدایی دولت یازدهم دارد.

واکنش کاخ سفید به تحلیف روحانی

آرمان نوشت:شنیده شد که کاخ سفید اعلام کرد که امیدوار است رئیس‌جمهور جدید ایران صدای رای‌دهندگان ایرانی را بشنود و دست به تصمیماتی زند که منجر به زندگی بهتری برای ایرانیان شود. تیک نوشت؛ جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای گفت که تحلیف روحانی فرصتی به ایران برای اقدامی سریع‌تر در جهت رفع نگرانی‌های بین‌المللی درمورد برنامه هسته‌ای می‌دهد.

وی افزود: همزمان با روزی که حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد، بار دیگر به مردم ایران که در انتخابات کاری کردند تا صدایشان شنیده شود، تبریک عرض می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: اگر دولت روحانی تصمیم به تعامل جدی داشته باشد آمریکا را شریکی مشتاق خواهد یافت.

جنگ سوم اسرائیل و لبنان در راه است؟

آرمان در خبری دیگری آورده است:شنیده شد که یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد، مانورهای گسترده ارتش این رژیم در واقع برای آمادگی جهت ورود به جنگ سوم علیه لبنان است و احتمال وقوع این جنگ در تابستان جاری بعید نیست. ایسنا به نقل از منابع عبری نوشت؛ این ژنرال ارتش صهیونیستی در پیامی به نظامیان تحت امرش به مناسبت هفتمین سالگرد جنگ ژوئیه سال 2006، اظهار کرد: ارتش باید خود را برای سناریوی احتمالی عملی شدن مانورهای مربوط به اشغال مناطق دشمن آماده کنند. وی ضمن تاکید بر لزوم تشدید مانورها، از افزایش قابل ملاحظه تعداد اهداف تعیین شده از سوی ارتش عبری در لبنان خبر داد.

اقدام عجیب وزارت خارجه دولت دهم

آرمان در خبر دیگری نوشت:شنیده شد که وزارت خارجه در اواخر دولت احمدی‌نژاد، برای حدود 50 نفر از سفرای فعلی حکم خاتمه ماموریت صادر کرده‌اند.عصر ایران نوشت؛ البته گویا این کار به صورت طبیعی و در پایان دوره سه ساله ماموریتشان صادر شده ولی با توجه به زمان بر بودن تعیین جانشینان وی و تصویب، معرفی، انتظار برای قبول انها توسط دولت‌های پذیرنده، سپس امور اداری و اعزام آنها که معمولا بین 2 تا 4 ماه و بعضا حتی بیشتر طول می‌کشد عملا نتیجه این اقدام وزارت‌خارجهعملا به معنی این است که با آغاز کار دولت دکتر روحانی دولت وی لا اقل در دو سه ماه اول کار دست کم در 50 کشور جهان فاقد سفیرخواهد بود. این اقدام خصوصا برای دولتی که یکی از شعارهایش تعامل با جهان خارج است وجهه خوبی نخواهد داشت.

احضار دو مسئول نهاد ریاست جمهوری به بازرسی

آرمان نوشت:شنیده شد که یکی از معاونین دفتر احمدی نژاد به همراه یکی از مدیرکل های نهاد ریاست جمهوری به دلیل مشکلات مالی از سوی بازرسی این نهاد احضار شدند تا به مشکلات آنها رسیدگی شود. "ندای انقلاب" نوشت لازم به ذکر است شنیده شده که برخی از کارمندان نهاد که در ستاد مشایی فعالیت می کردند هم برای پاسخگویی به سوالات به بازرسی احضار شده اند.

حذف بی سر و صدای صرفه جویی از بخشنامه مهم دولت

خراسان نوشت:در حالی که بر اساس مصوبه 9 تیرماه هیات دولت، مقرر شده بود تعداد قابل توجهی از وزارتخانه ها مجوز پرداخت فوق العاده ویژه ذکر شده در بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند، بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، اخیرا ابلاغیه جدیدی به وزارتخانه های مذکور ارسال شده که بر اساس آن، دیگر نیاز نیست هزینه های مربوط به پرداخت این فوق العاده ها از محل وجوه حاصل از صرفه جویی دستگاه های دولتی تامین شود.

برگزاری مسابقه افغانستان شناسی در 16 استان کشور

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه هفته های اخیر وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش به مدیران استانی خود در 16 استان کشور، قرار است مسابقه افغانستان شناسی برای دانش آموزان تبعه این کشور در گروه های تحصیلی مقطع راهنمایی، دبیرستان و مقطع دانشگاهی برگزار شود و استان هایی که بالاترین درصد ثبت نام و بهترین سطح کیفی را داشته باشند مورد تقدیر این دو وزارتخانه قرار خواهند گرفت.

واکنش یاسر هاشمی به غیبت خاتمی

تهران امروز نوشت: یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تحلیف روحانی در جمع گفته: مراسم تحلیف و سوگند روحانی با نظم و آراستگی قابل‌توجهی برگزار شد، اما جای سیدمحمدخاتمی، رئیس‌جمهور پیشین در این مراسم خالی بود. به نوشته روزنامه بهار‏، مشاور روحانی گفته: سخنرانی روحانی در مراسم تحلیف کامل، جامع و نشان‌دهنده نگاه استراتژیک و عمیق رئیس دولت یازدهم نسبت به مسائل داخلی و خارجی است.

وی گفته: منتقدان جریان عقلانیت و اعتدال باید بدانند یکی از شعارهای اصلی دولت «وحدت ملی» است و همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم. همانطور که حسن روحانی وعده داد، دوران جدیدی در کشور آغاز شده است که باید قدر آن را دانست.

ا

انتقاد آیت‌الله هاشمی در دیدار با سولانا

تهران امروز در خبر دیگری آورده است: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار خاویر سولانا با انتقاد از دوگانگی برخوردهای سیاسی آمریکا نسبت به ایران گفته: درست است که روابط با مذاکرات آغاز می‌شود، اما دوگانگی برخورد دولت و پارلمان آمریکا شبه‌ناک است.هاشمی‌رفسنجانی برخورد عقلانی با همه مسائل سیاسی را راهکار انسانی برای برون‌رفت از مشکلات دانسته و گفته: سایه تهدید و تحریم همیشه بر مذاکرات سنگینی می‌کند و باید در محیط آرام و احساس آرامش کامل، به سوی رفع کدورت‌ها حرکت کرد.

سولانا نیز با تاکید بر آشنایی خویش با روحانی و سیاست‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اظهار امیدواری کرده که غرب و آمریکا با مردم ایران جهت بهتر کردن روابط خویش با جهان هماهنگ باشند.سولانا نتیجه انتخابات در ایران را برای غرب معنادار خوانده و گفته: حق ایرانیان است که در تعامل با جهان به جایگاه تاریخی، تمدنی و فرهنگی خود برسند.

سوال بزرگ تهران از واشنگتن

تهران امروز نوشت:حسین موسویان طی مصاحبه‌ای با فارین پالیسی گفته: سوال بزرگ تهران این است که در واشنگتن چه کسی تصمیم‌گیر است؟وی گفته: شک و شبهه بسیاری در ایران در مورد اینکه آیا دولت آمریکا قدرتی از خود دارد یا خیر وجود دارد.موسویان همچنین گفته: واشنگتن همیشه به تهران ایراد گرفته و گفته است که نمی‌داند، چه کسی در ایران تصمیم می‌گیرد، به همین دلیل نمی‌داند با چه کسی مذاکره کند.

وی گفته: تهران همچنین می‌تواند به آمریکا به خاطر اینکه چه کسی در واشنگتن تصمیم می‌گیرد ایراد بگیرد.سید حسین موسویان همچنین گفته: آیا واقعا تیم هسته‌ای اوباما تصمیم‌گیر است؟ چرا تیمی که هیچ کنترلی بر تحریم‌ها ندارد به سر میز مذاکره می‌آید؟ اوباما چطور می‌تواند با ایران به توافق برسد؟

گاردین: روحانی غیرممکن را ممکن می‌کند

روزنامه تهران امروز در خبر دیگری آورده است:مصالحه به غرب این امکان را می‌دهد که دیگر نگران بروز درگیری در خلیج‌فارس نباشد و ایران را به عرصه اقتصاد جهانی باز می‌گرداند.به گزارش گاردین انتخاب حسن روحانی احتمالات جدیدی را ممکن می‌کند. از سال ۲۰۰۵ جهان رئیس‌جمهوری از ایران را به چشم دیده که لحنی تحریک‌آمیز داشته و از اینکه کشورش را در انزوا نگه دارد مسرور به نظر می‌رسید.به گزارش این روزنامه انگلیسی، یافتن راهی برای بازگرداندن ایران به مسیر اصلی جهان یکی از چالش‌های اصولی روحانی خواهد بود.

 با وجود آنکه نقش ریاست‌جمهوری در ایران محدودیت‌هایی دارد اما نقش وی در میان سیل عظیم سیاست‌های ایران در جهان پررنگ خواهد بود. دشمنان وی که مهم‌ترین‌شان حامیان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آمریکا هستند، به محدودیت‌های ریاست‌جمهوری با دیده حقارت می‌نگرند.این روزنامه همچنین نوشته: حضور روحانی بخصوص در زمانی که باراک اوباما دیگر نباید نگران انتخابات دور بعدی باشد، آنچه برای سال‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید را ممکن کرده است.

فائزه هاشمی دوباره محاکمه می‌شود

تهران امروز نوشت:«دادگاه می‌خواهد من را دوباره مجازات کند و این برخلاف قانون است.» این اظهارات فائزه هاشمی در مورد رسیدگی به پرونده‌ای با اتهام «اخلال در نظم عمومی» است.فائزه هاشمی مهر ماه سال ۹۱ به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش‌ماه حبس محکوم و در همان ماه برای گذراندن دوران محکومیتش راهی زندان اوین شد. اواسط اسفندماه همان سال، فائزه هاشمی با گذراندن دوران محکومیتش آزاد شد.

البته برای وی به اتهام اخلال در نظم زندان پرونده‌ای جدید تشکیل شد.دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده فائزه هاشمی گفته:پرونده‌ای به اتهام اغتشاش در نظم زندان برای وی مطرح شده است و پرونده مذکور در مرداد ماه رسیدگی می‌شود.فائزه با بیان اینکه «اتهامی که به من نسبت می‌دهند صحت ندارد»، گفته: اگر بر فرض مثال این اتهام با عنوان اخلال در نظم زندان باشد باید به موجب قانون داخل زندان رسیدگی شود که من این محکومیت را سپری کرده و ۵ روز انفرادی را در زندان تحمل کردم.

جایگاههای سوخت CNGاهواز و حومه در شرف تعطیلی

جمهوری اسلامی نوشت:جایگاههای سوخت CNGشهرستان اهواز و حومه در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. مسئول انجمن صنفی جایگاهداران اهواز و حومه در استان خوزستان در نامه‌ای به شرکت ملی گاز خوزستان اعلام کرد: به دلیل ضرر و زیان ناشی از اختلاف فاحش بین سیستم اندازه گیری شرکت گاز و وسایل اندازه گیری موجود در جایگاههای سطح استان، پایین بودن کارمزد فروش، افزایش هزینه‌ها و عدم رسیدگی به مشکلاتشان چنانچه تکلیف جایگاهها تا قبل از عید فطر روشن نشود. جایگاههای CNGرا در اهواز تعطیل خواهند نمود.

بیانیه‌ جدید دولت اوباما برای مذاکره با ایران

جمهوری اسلامی نوشت: درحالی که کشورهای عضو گروه 1+5 در انتظار مشخص شدن وقت و اعضای گروه جدید مذاکره کننده ایرانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند، دولت اوباما در بیانیه‌ای از دولت جدید ایران خواسته است به وظایف بین‌المللی خود عمل کند تا آمریکا را شریکی مشتاق بیابد.

در همین حال، 76 سناتور آمریکایی در نامه‌ای به اوباما از او خواستند تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. آنها همچنین از اوباما درخواست کردند درحالی که درهای دیپلماسی را گشوده است، همه گزینه‌ها را مطرح بداند.

گاردین نوشت: آخرین دور گفتگوها بین ایران و مجامع بین‌المللی در اردیبهشت ماه بدون نتیجه پایان یافت. در آن زمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به نظر می‌رسد گفتگوها به بن‌بست رسیده و پیشرفتی حاصل نشده است. اما انتخاب شدن روحانی امید برای یافتن راه حلی برای عبور از این بن‌بست را زنده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها