بیماری «میاز» گوزن‌های زرد مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به این که اکنون بیماری گوزن‌های زرد ایرانی در پناهگاه حفاظت شده کرخه مهار شده است، گفت: آخرین لاشه گوزن زرد، دو هفته پیش توسط ماموران این سایت پیدا شد و این نشان می‌دهد که بیماری میاز در این سایت مهار شده است.
کد خبر: ۵۸۲۵۴۷
بیماری «میاز» گوزن‌های زرد مهار شد

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان این که گزارش تلفات گوزن زرد در منطقه کرخه برای نخستین بار در شانزدهم خرداد امسال اعلام شد،‌ در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از یک دوره مرگ و میر در طول یک ماه، با وجود تمام اقداماتی که انجام شد، 45 راس از گوزن‌های زرد منطقه تلف شدند.

وی تصریح کرد: بررسی سابقه این بیماری نشان می‌دهد مگس میاز به حیات وحش یا دام‌های اهلی که حمله کرده است، بیش از 80 درصد تلفات بر جای گذاشته که این سابقه موجب شد در همان ابتدای تشخیص، گروه‌های متخصص دامپزشکی در سایت حضور داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع 70 راس گوزن زرد در سایت کرخه وجود داشت که با همکاری گروه‌های حاضر در سایت، 20 راس گوزن نجات یافته و مراحل درمان آنها انجام شد.

به گفته لاهیجان‌زاده، از هفته گذشته نیز گروه مجرب زنده‌گیری با استفاده از سلاح بیهوشی در سایت مستقر شده و این هفته دو راس گوزن با این روش، زنده‌گیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود با استفاده از روش سلاح بیهوشی ده راس گوزن زرد زنده‌گیری شود، گفت: روزانه به وسیله دوربین‌های نصب شده در محل ده تا 12 گوزن زرد بیمار که هنوز زنده‌گیری نشده‌اند، دیده می‌شود که با داروهایی که در آبشخور این حیوان ریخته شده، تاکنون در مقابل این بیماری مقاومت کرده‌اند که با زنده‌گیری می‌توان درمان قطعی را انجام داد.

لاهیجان‌زاده همچنین از ارسال درخواست تخصیص اعتبار 30 میلیارد ریالی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به رئیس‌جمهور برای کمک به سایت‌های کرخه و دز، زیستگاه گوزن زرد ایرانی در خوزستان خبر داد.

وی افزود: این درخواست برای نگهداری سایت‌های گوزن زرد شامل سایت حلوه و سایت میانرود در پناهگاه‌های حافظت شده دز و کرخه است.

این مسئول با اشاره به این که با گرفتن این اعتبار، می‌توان برنامه‌های بلندمدت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان را در این دو سایت اجرا کرد، افزود: پیگیری‌ها برای تامین این اعتبار امسال در حال انجام است که در صورت تامین می‌توان طرح انتقال آب از رودخانه کرخه به درون سایت کرخه را انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها