فراخوان آشتی ملی در مصر

عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر دوشنبه در شصت و یکمین سالگرد انقلاب بیست و سوم ژوئیه 1952 خواهان آشتی ملی و گشودن یک صفحه جدید در کشور شد. این فراخوان با استقبال برخی گروه‌های سیاسی و مذهبی مصر از جمله الازهر قرار گرفت، اما جماعت اخوان‌المسلمین با رد چنین فراخوانی گفته است به تظاهرات خود علیه کودتاچیان ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۵۸۲۵۴۰

به گزارش ایسنا، الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد: جهت برون‌رفت کشور از بحران کنونی و براساس مسئولیت‌های دینی و اصولی ملی ما، از طرح آشتی ملی گسترده که از روز چهارشنبه ( دیروز ) آغاز شده، حمایت می‌کند. این مرکز اسلامی از تمامی احزاب، گروه‌ها،‌ جریان‌های سیاسی و نهادهای مصری خواست در موفقیت‌آمیز بودن طرح آشتی ملی مشارکت کنند تا از این طریق وحدت و امنیت مردم محقق شود.

در مقابل این دعوت، اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد با فراخوان ریاست‌جمهوری جهت حضور در نشست‌های آشتی ملی مخالف است، چرا که از سوی یک نهاد «غیرقانونی» مطرح شده است. در همین خصوص احمد دیاب، از اعضای هیات‌های وابسته به حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد: گفت‌وگو با کودتاچی‌ها ناممکن است.

از سوی دیگر، به گزارش ایرنا، عبدالمنعم ابوالفتوح، رئیس حزب مصر نیرومند نیز با انتقاد از درخواست دولت موقت مصر برای اجرای طرح آشتی ملی به منظور پایان دادن به اختلافات سیاسی گفت: کودتاگران نظامی توانایی آشتی ملی را ندارند. وی افزود: دولت موقت با در انحصار درآوردن روزنامه‌ها و مطبوعات موجب تحریک افکار عمومی علیه مقامات قانونی کشور شده است.

در همین حال خبرهای رسیده از مصر حاکی از ادامه تظاهرات مخالفان بوده و در جریان برخی درگیری‌های پراکنده نیز دو نفر دیگر کشته و 20 نفر نیز زخمی شده‌اند. روز سه‌شنبه معترضان به سمت محل نگهداری محمد مرسی راهپیمایی کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند. دراین درگیری‌ها تعدادی کشته و زخمی شدند. طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دست‌کم هشت نفر در درگیری‌های سیاسی بین طرفداران و مخالفان مرسی در قاهره کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها