بسیاری از غذاهای خانگی که این روزها بین شهروندان توزیع می‌شود، در گوشه منازل و آشپزخانه‌های غیررسمی پخته می‌شود. روز گذشته، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت هشدار داد که تهیه و فروش غذا در منازل، شغل خانگی محسوب نمی‌شود و با آن برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۰۵۵۹
تهیه غذا در منزل؛ شغل یا جرم؟

این مقام مسئول تاکید کرد که خرید غذاهای خانگی در ماه رمضان افزایش می‌یابد و برخی افراد به جای تهیه این غذاها از مراکز مجاز، از منازل خریداری می‌کنند، اما به دلیل فراهم نبودن امکان طبخ غذای زیاد در فضای کوچک منزل، این گونه غذاها می‌تواند مخاطراتی برای سلامت افراد به همراه داشته باشد.

اما با توجه به این‌که حتی برخی از این فروشندگان غیرمجاز غذای خانگی، اکنون هم بی‌هیچ واهمه‌ای اقدام به چاپ و توزیع بروشورهای تبلیغاتی محصولاتشان می‌کنند، به نظر می‌رسد این گونه تهدیدهای کلامی نمی‌تواند بازار پرسود تهیه و فروش مواد غذایی در منزل را کساد کند.

مشکل حقوقی برخورد با این مراکز غیر مجاز توزیع غذای خانگی نیز جای بحث دارد. از طرفی این مراکز تهیه غذا در خانه‌ها راه افتاده است، اداره اماکن نمی‌تواند بدون مجوز قانونی ورود به منزل، مانع از ادامه فعالیت آنها شود و اگر هم بخواهد برای مقابله با آنها وارد منزل شود، نیاز به همکاری مسئولان قضایی کشور دارد.

از آنجا که در سال‌های اخیر، بسیار نادر بوده حکم قضایی ورود به منزل برای جلوگیری از تهیه غذاهای خانگی صادر شود، تهیه‌کنندگان غذای خانگی در منازل نیز از این خلا قانونی سوءاستفاده می‌کنند و در ایام ماه رمضان از این بازار غیرقانونی به اوج سودآوری خود می‌رسد.

در هر حال با این‌که معلوم نیست این غذاهای خانگی در چه شرایط محیطی و با چه مواد اولیه‌ای تهیه می‌شود، انتظار می‌رود مسئولان وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و مسئولان قضایی برای بحث سلامت مردم هم که شده، در این ماه هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و با برخورد قهری با این مراکز غیرمجاز، حاشیه امن فعالیت‌های غیرقانونی آنها را از بین ببرند.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
بی نام
Netherlands
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
۰
۲
گزارش خوبی بود من هدف این منفی دادن را نفهمیدم آدم ها با سلامت خودشان هم شوخی دارند ؟ عجب !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
۱
۰
یعنی غذای رستوران تمیز تر از غذای خونگیه؟وقتی مجوز نمیدن مردم مجبورن بدون مجوز کار کنن

نیازمندی ها