البته این خودرو هیچگاه تولید نشد و فقط یک ماکت از آن به نمایش درآمد. واقعیت این است که مدل نمایشی ناکلئون فاقد موتور اتمی ادعا شده بود و در نتیجه بدون کمک چند انسان حتی نمیتوانست به حرکت درآید. این خودرو صرفا یک طرح مفهومی یا کانسپت بود.
خودروهای مفهومی را باید حاضران همیشگی نمایشگاههای جهانی خودرو به شمار آورد. با وجود اینکه کانسپتها همیشه سر و صدای زیادی به پا میکنند و کلی خبرساز میشوند، معمولا بندرت به خودروهای تولیدی تبدیل شده و به بازار عرضه میشوند؛ چرا که هدف از ساخت آنها تبدیل به یک خودروی تولید انبوه نیست.
یک خودروی مفهومی دقیقا همان چیزی است که نامش گویای آن است: خودرویی که برای نمایش و اثبات یک مفهوم طراحی شده است.
کانسپت ها برای آزمایش امکانپذیری فناوریهای جدید استفاده میشوند، یک خطکش یا حسگر اندازهگیری سودمند که میتواند میزان میل و رغبت عمومی درباره امکانات و ویژگیهای جدید خودروها را سنجیده و سازندگان خودرو را برای برنامهریزی آینده یاری کند.
علاوه بر اینها زمانی که برای اولین بار در نمایشگاه های جهانی خودرو و به تبع آن در صفحات مجلات و روزنامههای تخصصی خودرو ظاهر میشوند، تبلیغات مناسبی برای خودروساز به شمار میآید.
طراحان خودرو نیز در طراحی آنها آزادی عمل زیادی دارند و مجبور به محدود کردن خود در قفس تنگ اقتصادی بودن طرح، امکانپذیر بودن ایده یا مردم پسند بودن محصول نیستند.
این موضوع زمینه را برای ارائه طرحها و ایدههای جدیدی آماده میکند که ممکن است در آینده صنعت خودرو را متحول سازد.
خودروهای مفهومی معمولا عملیاتی نبوده و اصلا کار نمیکنند. بسیاری مواقع حتی در ابعاد اصلی نیز ساخته نمیشوند.
به همین علت است که معمولا در جایی به نمایش گذاشته میشوند که بازدیدکنندگان نمیتوانند خیلی به آنها نزدیک شوند.
زمانی هم که در یک نمایشگاه خودرو، اتومبیلسازی قصد داشته باشد ماشین کانسپت خود را بیشتر از صرفا نمایش روی سکو به حضار معرفی کند معمولا از متعلقات مکانیکی و تامین نیروی یکی از خودروهای تولید انبوه خود برای این کار استفاده میکند.
مفهومیها را باید DNA اولیه خودروهای تولیدی آینده خودروسازان به شمار آورد. بسیاری از ویژگیها و امکانات خودروهای مدرن امروزی مثل سیستم تامین نیروی هیبریدی ـ الکتریکی برای اولین بار در خودروهای مفهومی و گاهی چند دهه پیش از آن که این امکانات راهی به بازار و حضور در خودروهای تولید انبوه پیدا کنند، معرفی شدهاند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: