دست کاریکاتوریست‌ها به جایزه 8000 دلاری نرسید

در سال‌های اخیر و در میان رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، هیچ‌کدام به اندازه کاریکاتور برای جامعه هنری کشورمان موفقیت‌آفرین نبوده است.
کد خبر: ۵۷۵۸۳۰
دست کاریکاتوریست‌ها به جایزه 8000 دلاری نرسید

هر چند وقت یک بار خبر می‌رسد کاریکاتوریستی از کشورمان موفق شده در نقطه‌ای از جهان به عنوان برگزیده جشنواره‌های معتبر کاریکاتور معرفی شود.

نمونه این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر کم نبوده‌اند و کاریکاتوریست‌های کشورمان بارها توانسته‌اند در جشنواره‌های معتبر جهانی توفیق یابند.

از سوی دیگر، چند دوره است که در داخل کشور نیز دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور ایران برگزار شده و طی 10 دوره برگزاری، به آنچنان شهرتی نائل شده که از آن به عنوان یک رویداد هنری معتبر در جهان نام برده می‌شود. متاسفانه این دوسالانه در دهمین گام به دلیل مشکلات مالی با وقفه‌ای چهارساله برگزار شد؛ اتفاقی که ناراحتی بسیاری از کاریکاتوریست‌ها و حتی خود مسئولان و دغدغه‌مندان فرهنگ کشور را به همراه داشت.

با وجود این دهمین دوره دوسالانه با حضور پر قدرت 89 کشور جهان برگزار شد و یکشنبه‌شب در مراسمی به کار‌خود پایان داد.

نکته قابل تأمل این بود که دوسالانه کاریکاتور تهران یک جایزه ویژه و بزرگ دارد که معادل 8000 دلار است و در طول ده دوره برگزاری این دوسالانه بین‌المللی فقط سه‌بار این جایزه به برگزیدگان ایرانی و خارجی اهدا شده است.

در دهمین دوره دوسالانه نیز شاهد بودیم که این جایزه بار دیگر نصیب هیچ کاریکاتوریستی نشد و همین موضوع بار دیگر به شایعات دامن زد که شاید معرفی نکردن برگزیده برای جایزه 8000 دلاری، ناشی از کمبود بودجه بوده است.

در شرایطی که هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان هر روز در اقصی نقاط جهان یکی پس از دیگری جوایز جشنواره‌های معتبر بین‌المللی را درو می‌کنند، معرفی نشدن کاریکاتوریستی به عنوان برگزیده در دو سالانه کاریکاتور تهران چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ اگر چه مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه با رد این موضوع گفته داوران خارجی که از طریق اینترنت به قضاوت آثار پرداختند،‌ هیچ‌کدام برای انتخاب برنده جایزه بزرگ 8000‌دلاری به نتیجه نرسیدند، اما مگر می‌شود جشنواره یکی از پر‌افتخارترین رشته‌های هنری کشور بعد از چهار سال برگزار شود و اثری را درخور برگزیده‌شدن تشخیص ندهد؟!

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها