با معرفی برگزیدگان

دهمین دوسالانه کاریکاتور پایان یافت

دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران با معرفی برگزیدگان و با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اصغر امیرنیا مدیرکل هنرهای تجسمی،مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور و جمعی ازهنرمندان کاریکاتوریست در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۵۶۳۴
دهمین دوسالانه کاریکاتور پایان یافت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد با اشاره به این که دهمین دوسالانه کاریکاتور با حفظ جایگاه و اعتبار بین المللی برگزار شد گفت: حضور کاریکاتوریست های بین المللی از کشورهای مختلف در دوسالانه دهم نشان از این دارد که دوسالانه کاریکاتور توانسته طی این سال ها به جایگاه تثبیت شده ای دست یابد.

وی با بیان این که ضرورت دارد تا زمینه مناسبی برای ارائه کاریکاتور درعرصه مطبوعات مهیا شود، افزود: نمایشگاه ها و جشنواره ها می توانند فضای مناسبی برای اشاعه و ترویج آثار هنری خاصه کاریکاتور باشند. خوشبختانه کاریکاتور ایران درحال حاضر جایگاه مهمی در عرصه بین الملل به دست آورده است و این هنر همچنان مسیر رشد و اعتدال و ارتقاء را طی می کند.

امیرنیا با اشاره به حضور هنرمندان زن در عرصه کاریکاتور، اظهارداشت: حضور قابل توجه کاریکاتوریست های زن همواره بیانگر رشد و توسعه هنر کاریکاتور در ایران بوده است.این درحالی است که حضور کاریکاتوریست های زن در ایران درمقایسه با کشورهای دیگر چشمگیرتر بوده است.

وی با بیان این که امیدوارم یازدهمین دوسالانه کاریکاتور درسال 94 برگزار شود، تصریح کرد:در این دوره از دوسالانه با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان این فرصت فراهم شد تا دوسالانه علاوه بر تهران در شهرهایی چون یاسوج و اهواز نیز برگزار شود و آثار کاریکاتوریست های سراسر جهان در معرض دید مخاطبان این شهرها قرار بگیرند.امیدواریم بتوانیم در دوره های بعدی، دوسالانه کاریکاتور را در استان های بیشتری در سطح کشور برگزار کنیم.

دوسالانه کاریکاتور از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان به شمار می رود

مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور نیز دراین مراسم گفت: دوسالانه کاریکاتور از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان به شمار می رود.این دوسالانه بعد از برگزاری دو دوره، به خوبی در داخل و خارج از کشور شناخته شد و توانست زمینه ساز رشد کمی و کیفی کاریکاتور در ایران شود.

وی با ارائه گزارشی از دوسالانه کاریکاتور، افزود: در این دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان با 3200 اثر بودیم که سهم هنرمندان ایرانی در این بین 1726 اثر از 484 نفر بود. در عین حال حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است.به عنوان مثال ترکیه با 56 هنرمند، برزیل با 46 هنرمند و اندونزی با 43 هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند. در اولین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی111 نفر با 130 اثر بود وشرکت‌کنندگان خارجی 231 نفر با 1140 اثر از 43 کشور دنیا را شامل می‌شدند. این درحالی است که در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معتبر جهانی به طور متوسط دو جایزه در هر هفته است.

دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران افزود: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در پنج بخش برگزار شد، در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی اضافه شد، علت اضافه شدن این بخش میان‌رشته‌ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک استریپ و بازی‌های رایانه‌ای بود که در جشنواره‌هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آن‌ها غفلت شده‌است. در بخش موضوعی عنوان «خرافه‌پرستی» برای اولین‌بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز می‌کرد. مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد آن را در مضامینی مشترک قبول دارند، موضوعات خرافی هم‌چون «رد نشدن از زیر نردبام»، «اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه»، «اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهای دیگری همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بدشانسی و یا کف‌بینی، فال‌گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند.

در ادامه این مر اسم، از هیات داوران این دوره از دوسالانه متشکل از کامبیز درم بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، بهرام ارجمندنیا، محمد حسین نیرومند، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست‌محمدی و از داوران برزیلی و مکزیکی که دراین مراسم حضور نداشتند تقدیر شد و برگزیدگان معرفی شدند.

در بخش کاریکاتور با موضوع آزاد، سعید فرهنگیان(ایران)، لسلی ریکاردی(اروگوئه) و امیرحسین سازور (ایران) اول تا سوم شدند و تندیس دوسالانه و به ترتیب جایزه 2000، 1500 و 1000 دلاری دریافت کردند.

همچنین جوایز اول تا سوم بخش کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار به مهدی علی بیگی(ایران)، ولادیم کونو پلیانسکی(روسیه) و احمت ایکانات(ترکیه) اهدا شد.

در بخش کاریکاتور با موضوع آزاد جایزه اول تا سوم به مهدی علی بیگی(ایران)، کارلوس هیرزوئلو (کوبا) و پابلو لوپز(اروگوئه) رسید.

تورسیوس(اسپانیا)، ابوالفضل بهرامی(ایران) و سعید فرهنگیان(ایران) جایزه اول تا سوم بخش طراحی کاراکتر گربه ایرانی را دریافت کردند.

در بخش کارتون با موضوع خرافه پرستی جایزه اول تا سوم به پاوکوژینسکی(لهستان)، بهرام ارجمندنیا (ایران) و سعید صادقی(ایران) اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها