بحرانی بی آبی در خراسان جنوبی

44 هزار روستایی چشم انتظار تانکرهای آب

خشکسالی های پی در پی در استان کویری خراسان جنوبی هم اکنون آب را تبدیل به رویای دست نیافتنی برای 44 هزار خانوار روستایی کرده تا تمام چشم امیدشان به تانکر های آبرسانی باشد.
کد خبر: ۵۷۳۸۵۷
44 هزار روستایی چشم انتظار تانکرهای آب

«آب مایه حیات است» همیشه این جمله را شنیده ایم ولی نمی دانیم چرا به این جمله کسی توجه  نمی کند و روز گارانی قدر این نعمت بزرگ خداوندی را ندانستیم  که امروز رسیدن جرعه ای از آن بر لبهای خشک یک روستایی آرزو شده است.

پس از چندین سال خشکسالی های پی در پی در خراسان جنوبی امروز آب به رویای دست نیافتنی برای همه روستاییان تبدیل شده و حتی نوشیدن جرعه ای آب گوارا از ته دل قناتهای خروشان آن، که روزگاری آبادانی را در روستاها جاری می کرد بر دل اهالی آن مانده است.

اکنون روستائیان خراسان جنوبی با بحرانی به نام «تشنگی» روبرو هستند طی سال های اخیر در راستای تامین این نیاز اولیه، که مایه زندگانی بشر است اقدامات زیادی از سوی دولت صورت گرفته به طوری که بسیاری از شهرها و روستاهای کشور  آبرسانی شدند اما خشکسالی ها امان روستائیان استان را بریده و علی رغم داشتن شبکه های لوله کشی آب،  آبی برای نوشیدن ندارند و تمام چشم امیدشان به تانکر های آبرسانی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در این استان 910 آبادی بالای 20 خانوار وجود دارد  که 134 روستا فاقد شبکه آبرسانی است و و همچنین 51 روستا نیز بر اثر خشکسالی ها  شبکه آب رسانی آنها راکد شده و عملا آبی برای آشامیدن ندارند.

علی اکبر بسکابادی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال آب 11 هزار و 859 خانوار روستایی با جمعیتی بالغ بر 44 هزار نفر با تانکر انجام شده است، افزود: در فرودین ماه امسال هزار و 692 سرویس آب به 332 روستا حمل شده است.

وی با بیان اینکه آبرسانی سیار توسط 24 تانکر انجام می شود، اضافه کرد: از این تعداد 14 دستگاه تانکر آبرسان دولتی و 10 دستگاه تانکرهای بخش خصوصی هستند که با همکاری بسیج سازندگی آبرسانی به روستاها را انجام می دهند.

بسکابادی با بیان اینکه بیشترین سرویس آب حمل شده با 298 سرویس به روستاهای شهرستان نهبندان بوده است، افزود: کمترین میزان آب حمل شده با سه سرویس به روستاهای فردوس بوده است.

وی بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی برای آبرسانی به روستاهای استان محدودیتی را ایجاد نکرده است، گفت: به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار و زیر 20 خانوار آبرسانی با تانکر را که تنها امید روستائیان برای زندگانی است انجام می دهیم.

بیشترین تنش های بی آبی در روستاهای بیرجند، طبس و نهبندان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در آبرسانی سیار و تامین آب  روستاهای حاشیه مرز مشکلی نداشته ایم، افزود: بیشترین تنش آبی در روستاهای مرزی مربوط به روستاهای حاشیه مرز درح  در شهرستان سربیشه است که تلاش کرده ایم آب شرب مورد نیاز این روستائیان را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه روستاهای حاشیه نوار مرزی قاین مشکل آبی ندارند، خاطرنشان کرد: روستای خیر آباد در حاشیه نوار مرز شهرستان درمیان مشکل تامین آب را دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در برخی روستاهای حاشیه نوار مرز مشکل کیفیت آب را داریم، تصریح کرد: از سال گذشته نصب آب شیرین کن در روستاهای عشایر نشین و حاشیه نوار مرز را آغاز کرده ایم.

بسکابادی افزود: تا کنون چهار دستگاه آب شیرین کن در روستاهای عشایر نشین سرایان نصب شده است.امسال نیز نصب دستگاه های آب شیرین کن در روستاهای اطراف و حاشه مرز نهبندان در حال اجرا است.بیشترین تنش های آبی در روستاهای حاشیه شهر بیرجند، روستاهای طبس، نهبندان، زیرکوه، درمیان و بخش درح در شهرستان سربیشه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 393 روستا با تانکر آبرسانی شده است، افزود: 44 روستا را در سال گذشته آبرسانی کرده ایم و با توجه به بارندگی های مطلوب در سال جاری 61 روستا از ناوگان آبرسانی حذف شدند.

 72 درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی بهره مند از آب سالم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ضریب بهره مندی آب در روستاهای استان را 72 درصد اعلام کرد و افزود: بالاترین ضریب بهره مندی با 98 درصد مربوط به روستاهی شهرستان بشرویه است.

بسکابادی با بیان اینکه کمترین ضریب بهره مندی آب مربوط به روستاهای شهرستان طبس است، تصریح کرد: 56 درصد جمعیت روستایی طبس از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

با توجه به چند برابر شدن جمعیت روستاهای حاشیه بیرجند و ساخت و سازهای بسیار در این نقاط طی چند سال اخیر کمبود آب در روستاهای حاشیه شهر موجب گلایه بسیاری از ساکنان این روستاها شده که به گفته مسئولان هم تامین آب روستاییان با جیره بندی مدیریت می شود.



مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در خصوص معضل کم آبی در این روستاها نیز گفت: حاشیه نشینی در روستاهای حاشیه شهر بیرجند و طبس یک هشدار است.

بسکابادی اظهارداشت: گسترش و توسعه روستاهای حاشیه شهر بیرجند به ویژه در نقاط روستایی دستگرد، امیرآباد، حاجی آباد، چهکند و روستاهای ییلاقی جنوب این شهر سبب شده است با بحران آب مواجه شویم.

وی افزود: مشترکین آب روستایی در سال 83 در روستاهای امیرآباد، حاجی آباد و چهکند حدود 500 نفر بوده که هم اکنون به پنج هزار و 700 مشترک مجاز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این روستاها انشعابات غیر مجاز آب نیز وجود دارد، بیان کرد: در روستای دستگرد با توجه به ساخت و سازهایی که در حال انجام است سالانه 300 مشترک مجاز به مشترکین آب روستایی اضافه می شود.

بسکابادی با بیان اینکه آب شرب روستای دستگرد هم اکنون به روش مهندسی ارزشی از مجتمع آبرسانی پسوج مرتفع شده است، تصریح کرد: گسترش شهرک سازی در این روستا کاملا مشهود است و این آمادگی را داریم برای جلوگیری از مشکلات بی آبی و کم آبی در این روستا شبکه های فرعی خیابانها را مشارکت مردم انجام دهیم.در این پروژه مشارکتی تامین لوله با آب و فاضلاب روستایی و خرید تجهیزات و اتصالات با اهالی محله خواهد بود.

حفر یک حلقه چاه برای روستاهای حاشیه شهر بیرجند

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای امیرآباد و حاجی آباد هم اکنونو از سه حلقه چاه با دبی 43 لیتر بر ثانیه تامین می شود، گفت: متاسفانه تعداد مشترکین غیر مجاز برای امور ساخت و ساز در این روستاها به فراوانی مشاهده شده که این موجب تنش های آبی در این دو روستا شده است.برای برون رفت از مشکلات آبی در این روستا انتقال پنج لیتر آب در ثانیه از مجتمعی زینی، رکات به سمت حین آباد و شمس آباد اجرا می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: یک چاله پمپاژ بین راهی در نزدیکی چهکند نیز از 28 خرداد ماه وارد مدار شده که تا حدودی مشکلات این روستاها را حل کرده است.

وی  از صدور مجوز حفر یک حلقه چاه برای رفع مشکل کم آبی اهالی  روستاهای امیرآباد، چهکند و حاجی آباد خبر داد و گفت: این چاه حفر شده و هفته آینده به مرحله آزمایش پمپاژ می رسد.

به گفته بسکابادی، تابستان امسال مشکل آب روستاهای حاشیه شهر در کوتاه مدت حل می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت در روستاهای حاشیه شهر بیرجند با زهم مشکلات آبی خواهد بود؛ افزود: برای رفع این مشکلات باید روستاهای امیرآباد و حاجی آبد به شهر ملحق شوند و محدوده شهری بسته و طرح جامع برای آنها تهیه شودکه در این صورت زیر ساختهای لازم تعریف خواهد شد و شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

امروز که ما در خانه خود از نعمت آب برخورداریم و هنگام شستن ظرف و یا استحمام شیر آب را باز نگه می داریم و با خیال راحت آب این مایه حیات را  هدر می دهیم؛ هستند در گوشه و کنار کشور مان روستائیانی که برای یک قطره از این آب چشم به راه تانکر های آب هستند پس بیایید از امروز  با مصرف صحیح و بهینه  و حتی کم کردن یک لیوان آب از مصرفی روزانه به روستائیانی کمک کنیم که چشم به این مایه حیات دوخته اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها