پوتین در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس:

اختلافات زیادی با غربی‌ها درباره سوریه داریم

رئیس‌جمهور روسیه: تردید ندارم که ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند است

پوتین: سوریه نباید به سرنوشت لیبی دچار شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آستانه سفر خود به کشورهای اروپایی طی اظهاراتی دخالت غرب در تحولات سوریه را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت، نباید اجازه داد تجربه لیبی در سوریه تکرار شود. وی با انتقاد از مواضع دوگانه غرب در دفاع از جریانات تروریستی گفت: نباید دخالت خارجی در خاورمیانه صورت گیرد زیرا این بحران را پیچیده‌تر می‌کند.
کد خبر: ۵۷۰۶۰۲

رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی با اشاره به تحولات سوریه اظهار کرد: بشار اسد با اجرای اصلاحات در زمان مناسب می‌توانست از وقوع جنگ داخلی در سوریه اجتناب کند. با وجود این پوتین افزود: هرکس باید این را نیز درنظر بگیرد که کل خاورمیانه اکنون در یک شرایط بی‌اطمینانی و درگیری است و این غلط خواهد بود که تلاش کنیم تا از خارج در آن مداخله کنیم.

به گزارش ایسنا، پوتین خاطرنشان کرد: غرب در حال حمایت از برخی گروه‌هایی است که در سوریه با بشار اسد می‌جنگند، در حالی که در کشور مالی با همین گروه‌ها و سازمان‌ها در حال مقابله است.

منطق این کار چیست؟ همتایان غربی ما بیشتر به ما می‌گویند که جبهه النصره یکی از سازمان‌های اصلی میان گروه‌های نظامی مخالف سوریه است، اما این سازمان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا لقب تروریست را دریافت کرده و حتی روابط خود با القاعده را نیز پنهان نمی‌کند. بنابراین آیا شما اجازه خواهید داد که این سازمان به دولت آینده سوریه بپیوندد؟

رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد که پیش از تغییر حکومت در لیبی، کیفیت زندگی در این کشور یکی از بالاترین‌ها در نوع خود در منطقه بود؛ اما اکنون در این کشور با چه چیزی روبه‌رو هستید؟ در این کشور اکنون در میان قبایل مختلف هر کسی علیه هر کس دیگر می‌جنگد و جنگی بر سر منابع درگرفته است و من نگران هستم در صورتی که ما به همین طریق در سوریه پیش برویم، همین ویرانی‌هایی که ما امروز در لیبی شاهد آن هستیم در سوریه نیز به وجود آید.

پوتین درخصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت، ایران باید حق این را داشته باشد تا زمانی که در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کند یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی را به پیش ببرد. رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد، تردیدی ندارد که ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبنداست.

همکاری روسیه وآمریکا

پوتین درباره همکاری‌های دوجانبه آمریکا و روسیه نیز گفت: دوکشور با وجود دوران جنگ سرد اکنون اختلافات ایدئولوژیک ندارند، بلکه دارای اختلافات فرهنگی هستند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای مدتی آمریکا تنها رهبر در جهان شد، اما این فرصت آزمونی سخت و دشوار بود چرا که آمریکا احساسی شبیه به یک امپراتور پیدا کرد و این احساس نه تنها در سیاست خارجی بلکه در سیاست‌های داخلی‌اش نیز نماد یافت. اما رهبری آمریکا اکنون به این درک رسیده است که مسائل اصلی جهان امروز را نمی‌تواند به تنهایی حل کند.

یک امپراتور نمی‌تواند از خود ضعف نشان دهد، هرگونه تلاش برای اصول برابر در داخل یک کشور به‌عنوان یک ضعف دیده می‌شود و رهبری یک کشور نمی‌تواند اجازه دهد که در زمینه سیاست داخلی دچار ضعف باشد.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: این تصادفی نیست که آمریکا و روسیه در دوره‌های حساس تاریخ مدرن و دوران جنگ جهانی اول و دوم متحد شده‌اند، ما با یکدیگر مخالفت می‌کنیم، اما هنگامی که اوضاع بحرانی است کنار یکدیگر می‌ایستیم. چیزی که ما را متحد می‌کند برخی منافع اساسی است.

دیگر تحولات سوریه

سخنان رئیس‌جمهور روسیه درحالی بیان می‌شود که بحران سوریه همچنان ادامه داشته و کشورهای غربی به‌دنبال راهکاری برای ارسال تسلیحات به گروه‌های تروریستی هستند. از سوی دیگر شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است فردا (جمعه) به‌منظور رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و متحدانش درخصوص تحولات سوریه و دخالت حزب‌الله لبنان در درگیری‌های این کشور تشکیل جلسه ‌دهد.دریک خبر دیگر نیز روزنامه الشرق الاوسط دیروز به نقل از منابع آگاه نوشت، زمان اولیه کنفرانس ژنو 2، هشتم جولای آینده (هفدهم تیرماه) اعلام خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گروه‌های مخالف را عامل تعویق این کنفرانس معرفی کرد. برخی گروه‌های مسلح نیز گفته بودند تا زمانی که سلاح دریافت نکنند در این کنفرانس حاضر نخواهند شد.

در این میان برخی ناظران براین باورند که تا پیش از بازگشت توازن نظامی در سوریه میان طرفین درگیر بویژه پس از شکست مخالفان و توافق تازه میان آمریکا و روسیه، کنفرانس ژنو برگزار نخواهد شد.

انتقام تروریست‌ها از شیعیان دیرالزور

جبهه تروریستی النصره در واکنش به پیروزی ارتش سوریه در القصیر و برای انتقام از حامیان حکومت اهالی منطقه «حطله» در دیرالزور را به صورت وحشیانه‌ای قتل عام کرد.

به گزارش فارس، این گروه تروریستی در جنایتی هولناک بیش از 60 مسلمان شیعه را در حطله دیر الزور کشتند و جسد‌های آنها را مثله کردند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه با تائید این خبر گفت کشتار دیرالزور به ایجاد حالت رعب و وحشت در میان مردم منجر شده و تعداد زیادی را از خانه‌های خود فراری داده است. تروریست‌ها با شعار «یا لثارات القصیر» به آتش‌زدن حسینیه‌ها و کشتن شیعیان این منطقه اقدام کردند و به خانواده رهبر دینی شیعه این منطقه تعرض کرده و سه دختر وی را پس از تجاوز در ملأ عام به قتل رسانده و خود او را ربودند. این منطقه 2000 شیعه دارد که سال‌های طولانی در کنار دیگر مذاهب و ادیان به‌صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کردند.

گفته می‌شود تروریست‌ها قصد حمله به چند روستای شیعه‌نشین دیگر را هم داشتند که با دفاع نیروهای ارتش سوریه ناکام ماندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها