گزارش

آغاز سریال آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

بخشی از جنگل‌های ممبی شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در آتش سوخت. این آتش‌سوزی که اواخر روز دوشنبه به‌طور کامل مهار شد، 30 هکتار از جنگل‌های منطقه را در کام خود فرو برد و سوزاند. هنوز میزان خسارت و علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی مشخص نشده است.
کد خبر: ۵۶۸۶۶۶

آتش‌سوزی جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد سریالی است که هرساله در اواسط بهار آغاز می‌شود و تا پاییز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدریجی جنگل‌های انبوه این استان است.

بعدازظهر یکشنبه این سریال تکراری در کوهستان‌های مرتفع بهمئی اکران شد و آتش به جان جنگل‌های انبوه تنگ دوراک ممبی در این شهرستان افتاد و چند هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه را سوزاند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این ‌باره به جام‌جم گفت: این آتش‌سوزی بعدازظهر یکشنبه در ارتفاعات بالای 2000 متر و صعب‌العبور این منطقه به‌وقوع پیوست.محمد‌رضا جهان‌آرا با بیان این ‌که نیروهای مردمی، منابع طبیعی و نظامی برای اطفای حریق یکشنبه‌شب به منطقه اعزام شدند، افزود: متاسفانه وزش شدید باد موجب گسترش و شدت این آتش‌سوزی شده بود.

وی دلیل آتش‌سوزی را نامعلوم دانست و خاطرنشان کرد: تحقیقات در این زمینه شروع شده، اما چون آتش از پایین به بالا سرایت کرده، به احتمال قوی کشاورز یا رهگذری در پایین آتش روشن کرده که به بالادست سرایت کرده است.

وی همچنین درخصوص میزان مساحت منطقه آتش گرفته نیز گفت: طبق برآوردهای اولیه حدود 30 هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته و از بین رفته است.

جهان‌آرا همچنین از مصدوم شدن چند نفر از نیروهای اطفای حریق خبر داد و افزود: متاسفانه به‌دلیل ارتفاع زیاد و صعب‌العبور بودن منطقه، نیروهای اعزام شده با مشکلات زیادی از جمله کمبود آب و غذا مواجه شدند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موقعیت جغرافیایی سخت و وجود ارتفاعات صعب‌العبور در این استان گفت: بسیاری از جنگل‌های این استان در این ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور واقع شده، به همین دلیل مهار و اطفای آتش هنگام وقوع آن بسیار سخت است که ضرورت ایجاد یک پایگاه هوایی در این منطقه را ایجاب می‌کند.

اطفای حریق با دست خالی

جهان‌آرا با بیان این‌ که ما تاکنون چند بار پیشنهاد احداث یک پایگاه هوایی با یک دستگاه بالگرد را به مرکزیت این استان و برای پوشش 11 استان اطراف داده‌ایم، افزود: در حالی تاکنون به این درخواست ما پاسخ داده نشده است که حدود پنج میلیون هکتار جنگل در این 11 استان وجود دارد که هر بار بخشی از آن به دلیل آتش‌سوزی و نبود امکانات نابود شده و از بین می‌رود. این در حالی است که با وجود امکانات می‌توان از میزان این خسارت‌ها کاست.

وی با بیان این ‌که مهار آتش‌سوزی روز یکشنبه در این استان نیز با سختی‌های بسیاری همراه بود، یادآور شد: به دلیل ماشین‌رو نبودن مسیر، نیروهای این سازمان و داوطلبان با پای پیاده و به سختی از ارتفاعات بالا رفته و خود را به آتش رساندند تا با دست خالی و شاخ و برگ، آتش‌ها را خاموش کنند؛ این در حالی بود که خستگی راه توان کار کردن را نیز از آنها ربوده بود و همین امر سرعت مهار آتش را بشدت کاهش داد.

این مسئول با بیان این ‌که بالگرد شرکت نفت هم با تاخیر و در آخرین ساعات اطفای حریق به منطقه رسید، تاکید کرد: فصل گرما آغاز شده و تمام جنگل‌های این استان نیز دارای علوفه است که همین عوامل موجب وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر و وسیعی در منطقه خواهد شد، به همین دلیل ما در آماده‌باش کامل هستیم، اما اگر امکانات مورد نیاز اطفای حریق از جمله بالگرد در اختیار ما نباشد، خسارت‌ها به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

4 ساعت پیاده‌روی برای رسیدن به آتش

فرماندار شهرستان بهمئی نیز درخصوص این آتش‌سوزی به مهر گفت: این آتش‌سوزی در ارتفاعات صعب‌العبور منطقه ممبی به‌وقوع پیوسته و نیروهای مردمی و منابع طبیعی برای اطفای آتش، سه تا چهار ساعت پیاده‌روی کردند تا به محل آتش‌سوزی رسیدند.

محمدظاهر سیاوش افزود: جنگل‌های این منطقه از جمله انبوه‌ترین جنگل‌های این استان است و امسال به دلیل بارندگی فراوان، میزان علوفه بسیار زیاد بود که این خود در شروع آتش‌سوزی بی‌تاثیر نبود.

وی اظهار کرد: نیروهای اطفای حریق بدون آب و غذا در ساعت سه صبح روز دوشنبه آتش را خاموش کردند، اما دوباره سحرگاه دوشنبه آتش‌سوزی شروع شد.

سیاوش درخصوص شیوه اطفای حریق در این آتش‌سوزی نیز گفت: این استان از ابتدایی‌ترین ابزارهای اطفای حریق محروم است و امدادگران در این آتش‌سوزی با شاخ و برگ درختان اقدام به اطفای حریق کردند.بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می‌پیوندد که به‌دلیل صعب‌العبور بودن، تا رسیدن نیروهای حفاظت منابع طبیعی، بخش زیادی از جنگل و مرتع طعمه حریق می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها