یک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: سیگاری‌ها دو برابر زودتر از افراد دیگر دندان‌های سالم خود را به علت بیماری‌های لثه از دست ‌بدهند.
کد خبر: ۵۶۸۶۱۷
سیگاری‌ها زودتر دندان‌های خود را از دست می‌دهند

دکتر فاطمه اولیاء ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: مصرف انواع دخانیات باعث نفوذ مواد حاصل از سوختن تنباکو به ساختار مینای دندان شده و رنگ دندان را تغییر می دهد.

استادیار بیماریهای دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: مواد موجود در تنباکو، جریان خون را در لثه‌ها کم می‌کند و لثه‌ها را در فقر غذایی و کمبود اکسیژن قرار می‌دهد. به همین دلیل روند ترمیم بافتی لثه‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

وی با تاکید بر کاهش استعمال دخانیات به مقدار خیلی کم عنوان کرد: مجموعه این عوامل منجر به آن می‌شود که سیگاری‌ها دو برابر زودتر از افراد دیگر دندان‌های سالم خود را به علت بیماری‌های لثه از دست ‌بدهند. حتی کم کردن مقدار سیگار هم کمک‌ بسیار بزرگی است.

این متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت تصریح کرد: وضعیت لثه افرادی که روزی یک و نیم پاکت سیگار می‌کشند، شش برابر بدتر از کسانی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند، حال آن که اگر کسی روزی نیم پاکت سیگار بکشد وضعیت لثه‌های او سه برابر بدتر از لثه غیرسیگاری‌هاست.

اولیاء خاطرنشان کرد: از طرفی سیگار به عنوان مهمترین ریسک فاکتور خارجی برای سرطان دهان و ضایعات لکوپلاکیا محسوب می‌شود که در صورت استفاده همزمان با الکل این تاثیر چند برابر می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها