کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران گفت :سویا ماده غذای سرشار از پروتئین به عنوان گوشت بدون کلسترول شناخته شده است و موجب کاهش چربی خون می شود.
کد خبر: ۵۶۷۲۹۱
سویا چربی خون را کاهش می دهد

دکتر نسرین حاج سید جوادی گفت: سویا جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی است . این ماده غذایی موجب کاهش کلسترول بد یا LDL و همچنین کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می شود.

وی افزود: این ماده اثرات ضد سرطانی و پوکی استخوان دارد و از جمله گیاهان پایین آورنده چربی خون بالا محسوب می شود.

دکتر حاج سید جوادی خاطرنشان کرد: چربی خون ممکن است موجب بروز بیماری های زیادی شود اما خودش نیز یک بیماری مزمن تلقی می شود.آنچه در آزمایشگاه با عنوان چربی خون اندازه گیری می شود، شامل کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

وی افزود: کلسترول نیز انواع مختلف دارد که در اصطلاح عامه مردم به عنوان کلسترول خوب و کلسترول بد شناخته شده است. کلسترول دربدن توسط کبد ساخته می شود و هم می تواند از طریق خوردن غذاهای حاوی چربی مانند تخم مرغ، چربی گوشت، شیر، خامه و کره وارد بدن شود.

به گفته وی، کلسترول خوب یا HDL با انتقال کلسترول اضافی از خون به کبد، دفع می شود اما بالا بودن کلسترول بد یا LDL باعث افزایش رسوب در دیواره رگ های خونی و سایر نقاط بدن می شود.

وی افزود: پایین آوردن کلسترول خون گام نخست پیشگیری از بیماری های ناشی از چربی خون بخصوص بیماری های قلبی- عروقی است و می توان با رژیم غذایی و ورزش آن را پایین آورد ولی این دو کار اصولی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا سلامتی شخص به خطر نیفتد.

دکتر حاج سید جوادی توصیه کرد: جایگزینی انواع روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا، کنجد، ذرت، زیتون و روغن هسته انگور بجای روغن های حیوانی است در کاهش چربی خون ضروری است.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران اضافه کرد: سویا به عنوان یک ماده غذای سرشار از پروتئین به عنوان گوشت بدون کلسترول شناخته شده، علاوه بر اینکه اثرات ضد سرطانی و پوکی استخوان آن نیز مطرح است. موارد منع مصرف مثل نارحتی های تیروئید و حاملگی نیز دارد که باید با پزشک مشورت شود.

وی از سیر به عنوان کاهش دهنده چربی یاد کرد و افزود: سیر بر روی طیف وسیعی از بیماری ها اثر دارد. ترکیبات بودار سیر ماده موثره آن است که در درمان سرماخوردگی، بالا بودن قند خون و چربی خون و فشار خون مفید است.

حاج سید جوادی افزود: این ماده در جلوگیری از تشکیل لخته در رگ های خونی موثر است و می تواند باعث کاهش سفت شدن عروق خونی شود.در برخی مواقع باعث سر درد و سر گیجه می شود که شاید به خاصیت کاهش فشار خون ربط داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد :شنبلیله می تواند روی قند و کلسترول بالا اثر کند. این سبزی نیز مانند شوید و سایر سبزی ها، به دلیل فیبر زیاد از یبوست نیز جلوگیری می کند البته شنبلیله می تواند در بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، باعث اختلال شود.

به گفته کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران، رژیم های پایین آورنده قند یا چربی خون باید به طور اصولی و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس قبلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
۰
۰
سلام-شما هم كه همیشه در حال بررسی هستید. خوب اگر بررسی كردید و خوشتان نیامد . تكلیف چیست. خوب حالا ما از كجا بدانیم نظر خانم دكتر حاج سید جوادی چیست. مجددا خدمتتان عرض میكنم كه از بس چربی چربی كرده اید،مردم رو آورده اند به مصرف رو غن های گیاهی REFINED & PROCESSED كه شك ندارم خانم دكتر هم میدانند كه این روغن ها مضر هستند . یكی به خاطر REFINED & PROCESSED بودن شان كه لازمه انجام این كار حرارت دادن زیاد و استفاده از برخی مواد شیمیایی و دیگر ، داشتن امگا 6 زیاد است كه تعادل به نسبت دریافت امگا 3 بر قرار نیست و این عدم تعادل باعث ایجاد INJURY , LESIONو INFLAMMATION در دیواره داخلی رگها میشود و این عمل به علت استفاده از غذا نماها هر روز و هر روز تكرار میشود و باعث تصلب شرائین میشود و در این میان كلسترول بیچاره كه برای بهبود زخم آمده ،در بخورد با TOXIN های نوش جان شده ،BURST میشود و آوارش به همراه سایر SUBSTANCE های موجود در جریان خون بر جای میماند و بعد هم ایجاد CLOTو دست آخر هم، قبرستان . با ز تكرار میكنم ،آیا اینهمه كه مردم ترسانده شده اند از غذاهای واقعی و غذا نماها را خورده اند ، هر روز كه بیشتر از روز قبل راهی قبرستان میشوند . باید مزارعی درست شود كه به مردم گوشت ، مرغ و تخم مرغ و ......كه حاصل از حیوانات GRASS PASTURE باشد ،عرضه كند .باید مردم تشویق شوند كه از آرد سبوس دار ، از برنج قهوه ای ،از كره محلی و .... استفاده كنند ،به جای شكر لعنتی ،از خرما،عسل ،توت ،كشمش و ..... استفاده كنند .آخر این چه تفكری است كه تمام خاصیت خدادادی گندم را از آن میگیرند و پودر ترسناك سفیدی به نام آرد به خورد جماعت میدهند كه بعد باعث ایجاد LESION و INFLAMMATION بشود و قس علیهذا. خانم دكتر پیگیر ی كنید كه نان سنگك بشود نان سنگك ،نان بربری هم با آرد سبوس دار پخت شود و همین طور سایر نان ها. نگوئید مردم نمیخورند . اگر اطلاع رسانی درست وجود داشته باشد ،مردم هم آگاهی شان بالا میرود و می فهمند كه چه خوب است و كدام مضر است برای سلامتی . مگر همین مردم نبودند كه با ورود پنیر دانماركی ،به راحتی آب خوردن ،ذائقه شان در مورد پنیر عوض شد و عادت كردند به خوردن پنیر گچی های موجود در بازار .موفق باشید . انشاء.......
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها