ایام متفاوت تبلیغات

یک هفته از آغاز تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌گذرد و هشت نامزدی که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند در تکاپو هستند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود، صدای خود را به افراد بیشتری برسانند و در جلب نظر مردم به برنامه‌هایشان نسبت به دیگر رقبا، سبقت بگیرند.
کد خبر: ۵۶۷۲۴۵
ایام متفاوت تبلیغات

یک نامزد به مجلس می‌رود و با نمایندگان جلسه می‌گذارد و یکی هم در جمع مردم و کسبه بازار حاضر می‌شود. یکی در جمع دانشگاهیان حاضر می‌شود و دیگری به فلان استان می‌رود و برای مردم سخنرانی می‌کند.

برنامه نامزدها از رادیو و تلویزیون هم در حال پخش است و مردم هر روز و هر شب می‌توانند برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را رصد کنند و درباره صلاحیت هر یک از آنها برای سکانداری امور اجرایی کشور به قضاوت بنشینند.

اما تفاوتی که این دوره از تبلیغات انتخاباتی با دوره‌های قبلی دارد، ظاهر متفاوت شهر است به طوری که جز برخی تبلیغات پراکنده در بعضی نقاط، سیمای شهر همچون بقیه روزها آرام است و مردم زندگی عادی خودشان را دارند.

طبق قانون انتخابات، نامزدها می‌توانند علاوه بر نشست‌ها و سخنرانی‌های مختلف و برنامه‌هایی که از صدا و سیما دارند با استفاده از چاپ و توزیع اعلامیه، عکس و پوستر و شیوه‌های سنتی از این قبیل هم تبلیغات کنند که البته تا به امروز ظاهرا ترجیح داده‌اند چنین شیوه‌هایی به کار ببرند یا اصلا استفاده نکنند. اما این مساله باعث نشده است تا از توجه مردم به انتخابات کاسته شود.

کمتر کسی است که اگر این روزها با او صحبت کنی درباره انتخابات سخنی نگوید و قضاوتی راجع به نامزدهای انتخاباتی نداشته باشد.

علت این موضوع را نیز می‌توان در تغییر نوع نگرش مردم و نامزدها نسبت به تبلیغات انتخاباتی دانست. در سال‌های گذشته و بخصوص در انتخابات سال 88، برنامه‌های انتخاباتی نامزدها از صدا و سیما آن قدر مورد توجه قرار گرفت که شیوه‌های تبلیغاتی دیگر را تحت‌الشعاع قرار داد و در این دوره هم به نظر می‌رسد نامزدها با توجه به این موضوع، بجز جلسات و سخنرانی‌هایی که دارند بیشترین تمرکز خود را در تبلیغات بر برنامه‌هایشان درصدا و سیما قرار داده‌اند.

این موضوع می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی کشور در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی نیز بسیار موثر باشد و نگاه مثبت مردم را نسبت به نامزدهای انتخاباتی به همراه داشته باشد.

برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما نیز با نزدیک شدن به انتخابات، تنوع بیشتری خواهد یافت و با پخش فیلم‌های مستند نامزدها و برگزاری مناظره‌ها، مردم با نقاط ضعف و قوت نامزدها بیشتر آشنا خواهند شد.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها