گام بعدی حماسه سیاسی؛ تبعیت از نظر شورای نگهبان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود انتخابات را مظهر حماسه سیاسی دانستند و به نظر می‌رسد که با ثبت‌نام طیف‌های مختلف نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری نخستین گام در این حماسه برداشته شده است.
کد خبر: ۵۶۴۳۳۵
گام بعدی حماسه سیاسی؛ تبعیت از نظر شورای نگهبان

حسین سبحانی‌نیا، نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد که گام بعدی در این حماسه ادامه این روند و تبعیت از نظر شورای نگهبان است.

به اعتقاد وی تبعیت از نظر شورای نگهبان نمایش بلوغ سیاسی نامزدها و طرفداران آنهاست. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگوست:

با ثبت‌نام نامزدها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یک گام از حماسه سیاسی برداشته شده است، شما گام بعدی را چه می‌دانید؟

در حال حاضر با فضایی که پس از ثبت‌نام نامزدها به‌وجود آمده و ما شاهد حضور چهره‌های شناخته شده هستیم، طبیعتا قدم مهمی برای تحقق حماسه سیاسی برداشته شده است. این شرایط حتما تنور انتخابات را داغ می‌کند و موجب فعال‌تر شدن گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شده و رقابت را جدی‌تر می‌کند و مشارکت را بالا می‌برد.

مرحله بعدی از حماسه سیاسی در حقیقت ادامه همین روند است و نامزدها باید در فضای عمومی با حفظ اخلاق اسلامی و سیاسی در تبلیغات خود دعوت به مشارکت حداکثری و حفظ سلامت انتخابات کنند. همچنین لازم است تا طرفداران نامزدها، این فضا را برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم مغتنم بدانند.

با توجه به این‌که احتمالا شورای نگهبان صلاحیت برخی از افراد را احراز نمی‌کند، توصیه شما به افرادی که ردصلاحیت می‌شوند، چیست؟

شورای نگهبان بنا بر جایگاه قانونی شاخصی که دارد و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است باید براساس این شاخص و ملاک‌ها افرادی را تائید کند که مجموعه شرایط لازم را برای نامزدی ریاست‌جمهوری داشته باشند. طبق اصل 115 قانون اساسی یک رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایطی چون ایرانی‌الاصل، مدیر و مدبر، دارای حسن‌سابقه و امانت و تقوا و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی انتخاب شود و این ملاک‌ها در اختیار شورای نگهبان قرار دارد. براساس این ملاک‌ها باید صلاحیت افراد برای شورای نگهبان احراز شود. اگر نامزدی شرایط لازم را داشت شورای نگهبان وی را تائید و اگر هم فاقد آن بود، رد می‌کند و شورای نگهبان نباید تحت هیچ‌گونه القائات و فشار قرار بگیرد. در عین حال باید گفت نامزدهایی که صلاحیت آنها تائید نمی‌شود باید همان‌طور که زمان ثبت‌نام اعلام کردند که تابع نظر شورای نگهبان هستند و حکمیت این شورا را در این قضیه قبول دارند نظر این شورا را بپذیرند و از هرگونه جاروجنجال و فضاسازی سیاسی پرهیز کنند. در دیگر کشورها هم شرایط مشابهی وجود دارد. وقتی که شورای قانون اساسی انتخابات یک تشخیصی می‌دهد و تصمیمی می‌گیرد همه می‌پذیرند. در کشور ما هم باید بلوغ سیاسی به حدی برسد که اگر فرد و افرادی شرایط لازم را نداشتند و شورای نگهبان آنها را رد کرد، آن را دلیل بر برخورد سیاسی ندانند و کسی را متهم نکنند.

به نظر شما با چه تعداد نامزد وارد انتخابات خواهیم شد؟

بیش از 600 نفر نامزد در این انتخابات شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد که خیلی‌ها واقعا شرایط نامزدی را ندارند. خیلی‌ از آنها را ما می‌شناسیم و می‌دانیم که جایگاهی برای نامزدی ندارند، اما دلیل حضور آنها را نمی‌دانیم. با وجود این، این هم یکی از دلایل آزادی در نظام سیاسی کشور ماست. فکر می‌کنم که زیر ده نفر از این مجموعه افراد شرایط نسبی و ویژگی‌هایی را که در قانون اساسی ذکر شده است، داشته باشند و بقیه، شرایط را احراز نمی‌کنند.

واگذاری تائید صلاحیت نامزدها به شورای نگهبان را دارای چه مزیتی می‌دانید؟

این طبیعی است که در هر کشوری یک جایگاهی چنین رسالتی را برعهده دارد و در ایران هم در قانون اساسی این جایگاه برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است. به دلیل این‌که در شورای نگهبان شش نفر فقیه عادل و منصوب از ناحیه رهبری حضور دارند که شخصیت‌هایی برجسته بوده و امتحان خود را به نظام داده‌اند؛ این جای اطمینان وجود دارد که این افراد دین خود را به خاطر دیگران نمی‌فروشند و تحت تاثیر فشار و القائات دیگران قرار نمی‌گیرند. همچنین شش نفر هم حقوقدان در این شورا حضور دارند که آنها را نمایندگان ملت انتخاب می‌کنند و افراد وارسته‌ای هستند که ملاحظات همه‌جانبه دارند. لذا جایگاه این افراد جایگاهی است که به لحاظ این‌که هم از سوی رهبری و ولایت‌فقیه و هم از سوی قوه مقننه و نمایندگان مردم مورد تائید است و از هر جایگاه دیگری اطمینان‌بخش‌تر است و انتخاب شورای نگهبان برای چنین رسیدگی‌هایی بهترین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها