سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نامزدها شعارهایی را به مردم ارائه می‌کنند که اگر خلاف واقع باشد التزام افراد به اسلام مخدوش است و می‌تواند در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۶۴۰۳۸
شعارهای غیرواقعی نامزدها در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر است

عباسعلی کدخدایی درخصوص روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر طبق قانون ما به محض رسیدن اسامی یک فرصت پنج روزه برای بررسی صلاحیت‌ها داریم و آنچه مهم است احراز اصل 115 قانون اساسی است. آنچه ما به دنبال آن هستیم انطباق رفتارهای افراد با این شرایط است اگر این شرایط وجود داشته باشد ما به دنبال مسائل دیگر نمی‌رویم. از تعدادی که هم‌اکنون ثبت‌نام کردند هر تعدادی که واجد شرایط شوند اسامی آنها برای شرکت در انتخابات به وزارت کشور ارائه می‌شود.

وی در ادامه افزود: ما جلسات متعددی را در شورای نگهبان داشته‌ایم و در این هفته نیز احتمالاً یک یا دو جلسه خواهیم داشت تا بتوانیم روز سه‌شنبه نتایج احراز صلاحیت‌ها را به وزارت کشور ارائه کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به انتشار بیانیه‌هایی از سوی اقشار مختلف از جمله روحانیون و دانشجویان خطاب به شورا نگهبان اشاره و تأکید کرد: جامعه ایران یک جامعه باز سیاسی است و همه مردم و کسانی که دلسوز نظام هستند احساس وظیفه دارند که نسبت به مسائل کلان کشور اظهارنظر کنند. این نشانه مردم‌سالاری است و ما نمی‌توانیم کسی را منع کنیم.

کدخدایی در همین زمینه افزود: شورای نگهبان شنونده مطالب است و اصولی دارد و براساس قانون اعلام نظر می‌کند ، اعضای شورای نگهبان مثل بقیه مردم در دانشگاه‌ها، حوزه و جامعه حضور دارند.

وی در ادامه در خصوص تفاوت روند تأیید صلاحیت نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما در انتخابات مجلس هیئت‌های نظارت شورای نگهبان را داریم که وظیفه بررسی و تأیید و رد صلاحیت شرکت‌کنندگان را برعهده دارند ، اما در انتخابات ریاست جمهوری بحث ردصلاحیت را نداریم. در ریاست جمهوری ما فقط احراز شرایط را داریم که تنها برعهده خود شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در انتخابات ریاست جمهوری هیئت نظارت و اجرایی نداریم بنابراین آنچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده احراز شرایط کاندیداها براساس اصل 115 قانون اساسی است.

کدخدایی در ادامه به تقسین‌بندی شروط این اصول در اصل 115 قانونی اساسی اشاره و تصریح کرد: اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی، ایمان و  تقوا، مدیر و مدبر بودن همگی از این شرایط است و تخطی از آن امکانپذیر نیست.

وی در همین زمینه تأکید کرد: در قانون اساسی در دو مرحله بررسی صلاحیت کاندیداها صورت می‌گیرد در یک مرحله باید نامزدها به عنوان رجال مذهبی و سیاسی شناخته شوند و این افراد باید بیایند و ثبت‌نام کنند، بعد از میان رجال سیاسی و مذهبی کسانی که دارای شرایطی همچون ایرانی‌الاصل و سایر شرایط باشند گزینش می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش در خصوص ثبت نام افراد زیادی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ما در قانون انتخابات مجلس موانعی برای ثبت‌نام نامزدها داریم اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری بدین شکل نیست، اما این به معنای این نیست که هرکسی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند چرا که ما بر اساس فرض اولیه قانون شرط شرکت رجال مذهبی و سیاسی را داریم.

کدخدایی در ادامه به شرایط و محدودیت‌های قانون اساسی برای ثبت نام نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: باید این شرایط در قوانین عادی لحاظ شود که ما برای اولین‌بار این مسئله را در آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان در نظر گرفته‌ایم و این مسئله در این آیین‌نامه تصریح شد که افراد معروف و کسانی که اثر مشخصی در مباحث مذهبی و سیاسی داشته باشند می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و با عنوان رجال مذهبی و سیاسی شناخته شوند تا بعداً از بین آنها کسانی که سایر شرایط را دارند می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی صلاحیت حدود 40 نفر از کل ثبت‌نام‌کنندگان تأکید کرد: من به هیچ عنوان هیچ کدام از این فهرست‌های 7 نفره یا 12 نفره را تأیید نمی‌کنم چرا که شورای نگهبان براساس اعداد کار نمی‌کند و براساس معیار کار می‌کند و ممکن است شورای نگهبان هر 40 نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تأیید صلاحیت کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شرط مدیر و مدبر بودن در قانون گفت: ما در سال‌های بعد از انقلاب افراد متعددی را داشتیم که در پست‌های کلان سمت‌هایی داشته‌اند که از سابقه آنها می‌توان شرط مدیر و مدبر بودن را استنتاج کرد و افرادی هم که سابقه مدیریت کلان نداشته‌اند می‌توانند برنامه‌های خود را بررسی و به شورای نگهبان ارائه کنند.

کدخدایی در همین زمینه اظهارداشت: در این دوره هم برنامه‌های یک یا دو نفر نیز در شورای نگهبان بررسی شد و ممکن است آنها برای ارائه برخی توضیحات درباره برنامه‌های‌شان به شورای نگهبان دعوت شوند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها توازن سیاسی را رعایت می‌کندیا خیر، گفت: آیا در سال 88 تمام نامزدهای معرفی شده توازن سیاسی نداشتند؟ اغلب آنها به یک جناح سیاسی خاص تعلق داشتند و شورای نگهبان تنها به احراز صلاحیت‌ها توجه می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا آرزو داشتید به جای حقوقدان وارد کار دیپلماتیک شوید، گفت: این بیشتر توصیه معلمان ما در دوران دبیرستان بود، در غیر اینصورت با توجه به فضای رژیم گذشته ما ترجیح می‌دادیم که وارد چنین عرصه‌ای نشویم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیدایی به دلیل تبلیغات زودهنگام تاکنون رد شده است یا خیر، گفت: ما در ریاست جمهوری چنین مسئله‌ای را نداشتیم، اما در انتخابات دیگر یکی دو مورد تبلیغات غیرواقعی داشتیم ، البته تا زمانی که صلاحیت‌ها و بررسی آنها به اتمام نرسد، کاندیداها حق تبلیغات ندارند و ما در یکی دو مورد به برخی از کاندیداها به صورت مکتوب تذکر داده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به سفر کاندیداها اشاره کرد و گفت: برخی از سفرهای کاندیداها سفرهایی کاری است که مسئولان محترم دارند و مصداق تبلیغات نیست اما برخی سفرها که خارج از آن است و با راه انداختن کارناوال‌ها و با تبلیغات گسترده همراه است به عنوان تبلیغات زودهنگام مطرح است.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا داشتن تبلیغات غیرواقع باعث رد صلاحیت کاندیداها می‌شود، اظهارداشت: اینکه برخی کاندیداها شعارهایی را به مردم ارائه می‌کنند اینها اگر خلاف واقع باشد در درجه اول التزام افراد به اسلام مخدوش است و می‌تواند در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه در خصوص عدم اشرافی‌گری نامزدها اظهارداشت: ایشان نظر خود را در این باره مطرح کردند که جامعه ممکن است به اشرافی‌گری تمایلی نداشته باشد و این گونه مسائل تا زمانی که به عنوان یک امر خلاف مطرح نشود در شورای نگهبان بررسی نخواهد شد.

وی در همین زمینه افزود: ما باید مصالح عالی نظام را در نظر بگیریم و معیارهای قانونی را با توجه به آنها در مورد افراد محک بزنیم. این به مفهوم این نیست که مصلحت جایگزین قانون شود، مصالح عالی نظام سیاست‌های کلی است که آنها هم به نوعی منطبق بر قوانین است و به مفهوم این نیست که ما معیارها را نادیده بگیریم.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها