در حالی که هنوز وام ازدواج سال 90 به صورت کامل پرداخت نشده، روز گذشته 128 نماینده مجلس به طرح یک فوریتی تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان رای موافق دادند تا جوانانی که از سال گذشته در انتظار وام ازدواج هستند خود را به‌این کمک هزینه نزدیک‌تر ببینند، هرچند که با توجه به نرخ بالای تورم این وام بار چندانی از دوش جوانان برنخواهد داشت .
کد خبر: ۵۶۱۳۰۹

پارسال حدود یک میلیون و 800 هزار نفر برای گرفتن وام ازدواج ثبت نام کردند این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می کنند علاوه بر این تعداد امسال هم حدود یک میلیون و 700 هزار نفر برای گرفتن این کمک هزینه اقدام کنند، با توجه به این که هنوز وام ازدواج سال 90 به طور کامل پرداخت نشده و جوانان زیادی با مشکل روبه رو شده اند، روز گذشته 197 نفر از نمایندگان مجلس دور هم جمع شده و طرح یک فوریتی تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان را بررسی کردند، این طرح سرانجام با 128 رای موافق، پنج رای ممتنع و هشت رای مخالف تصویب شد، بر اساس این طرح دولت باید از محل وجوه اداره شده برای اعتبارات سالیانه خود تسهیلات ویژه ای را برای وام ازدواج در نظر بگیرد.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و طراح این طرح به جام جم می گوید: در یکی دو سال گذشته جوانان با مشکل وام ازدواج روبه رو شده اند، چون بانک ها می گویند دیگر تسیهلات قرض الحسنه ای برای پرداخت وام ازدواج ندارند، در همین راستا برای رفع این مشکل با کارشناسان اقتصادی و مدیران بانک های عامل جلساتی برگزار کردیم و سرانجام  50 نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کردند تا بتوان از محل وجوه اداره شده به بانک ها تسهیلات قرض الحسنه به جوانان پرداخت کرد.

به گفته عزیزی چون این طرح قرار است در کمسیون اجتماعی بررسی شود، آنها تمام سعی خود را برای سرعت بخشیدن به نهایی شدن این طرح به کار خواهند گرفت.

عزیزی ادامه می دهد: نهایی شدن این طرح جزو اولین برنامه های ماست، با توجه به این که هفته آینده قرار است بررسی بودجه در مجلس انجام شود، اگر کمیسیون داشته باشیم حتما جزئیات این طرح را بررسی خواهیم کرد.

بانک ها شانه خالی می کنند

محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه روز گذشته در مجلس به عنوان موافق سخنرانی کرد، او درباره جزئیات این طرح به جام جم می گوید: دولت باید در بودجه سنواتی از محل وجوه اداره شده منابع کافی برای تسهیلات وام ازدواج در نظر بگیرد تا جوانانی که پشت نوبت وام ازدواج مانده اند تعدادشان به صفر برسد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هرچند با این وام ها دیگر نمی شود کاری کرد، ولی متاسفانه این وام ها آنقدر به تعویق افتاده اند که دیگر به درد جوانان نمی خورد.

او ادامه می دهد: اگر سال گذشته این پول در اختیار جوانان قرار می گرفت، شاید قسمتی از مشکلاتشان حل می شد، ولی الان با بالا رفتن قیمت وسایل خانگی این وام کمکی به آنها نمی کند.

عثمانی علت به تاخیر افتادن پرداخت وام ازدواج از سوی بانک ها را شانه خالی کردن بانک ها می داند، او ادامه می دهد: نرخ سود وام ازدواج پایین است به همین علت بانک ها تمایلی ندارند وام پرداخت کنند، اگر دولت مابه التفاوت نرخ سود این حساب ها را در نظر گرفته و پرداخت کند بانک ها هم برای پرداخت وام انگیزه به دست می آورند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بانک ها ظرفیت مشخص شده وام خود را پرداخت نمی کنند، این در حالی است که همین ظرفیت هم کفاف جامعه هدف یعنی جوانان را نمی دهد، او ادامه می دهد: علاوه بر این، بانک ها این تسهیلات را به صورت مضاربه و با سود 24 درصد به دیگران می دهند و سود می کنند.

به نظر می رسد یکی دیگر از عواملی که سبب به تاخیر افتادن پرداخت وام ازدواج می شود. یکسان نبودن اولویت های قانونگذاران و مجریان قانون است به همین علت قوانین یا اصلا اجرا نمی شوند یا به تعویق می افتند، عثمانی در این بار می گوید: اگر همه قوا روی یک طرح توافق کنند قانون اجرایی می شود مثلا هدفمندسازی یارانه ها که ابتدا با مشکل روبه رو بود، اما وقتی سه قوه آن را در اولویت قرار دادند، عملی شد.

اولویت دولت، وام مسکن مهر است

با نهایی شدن این طرح دولت باید قسمتی از پول هایی که به تسهیلات تکلیفی اختصاص داده است، برای وام ازدواج در نظر بگیرد، برای نمونه دولت پولی را مانند سپرده در اختیار بانک می گذارد، با توجه به اولویت های خود از بانک می گیرد تا آن را به جامعه هدف خود پرداخت کند، عثمانی درباره اولویت دولت دهم می گوید: عمده این اعتبار در دولت دهم صرف وام مسکن مهر شده است.

این در حالی است که به گفته نماینده مجلس نهم اگر دولت بخواهد به جوانان وام ازدواج پرداخت کند خیلی سریع می تواند این کار را اجرایی کند.

عثمانی ادامه می دهد: اگر دولت نیتش این باشد که این کار سریع انجام شود می تواند از بودجه سال 92 پرداخت کند و این نوبت هایی که برای پرداخت وام ایجاد شده را به صفر برساند، همه چیز بستگی به این دارد که قوه مجریه دیدگاهش چیست. دولت می تواند هیات مدیره بانک ها را مکلف به پرداخت وام ازدواج برای جوانانی که در انتظار هستند کند.

به گفته عثمانی گلایه های زیادی از طرف مردم به او و دیگر نمایندگان مجلس می رسد که از پرداخت نشدن وام ازدواج یا گزینشی پرداخت شدن این وام حکایت دارد.

او اضافه می کند: وقتی این طرح اجرای شود به ترتیب تاریخ ثبت نام، وام به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

حرف درمانی می کنیم

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در باره به تاخیر افتادن وام ازدواج می گوید: دولت به تعهدات خود عمل نکرده و بانک ها هم مردم را سرگردان می کنند، به این علت مجلس تلاش می کند این طرح به تصویب برسد و این وام حداقلی به جوانان پرداخت شود، هر چند که از جهات مختلف مانند اجاره بها با این اعداد نمی توان کاری کرد و این وام فقط جنبه دلگرمی دارد.

آنچه مشخص است این است که ما در قانون مشکل نداریم، بلکه باید منابع تامین شود به این علت دولت باید بخشی از نرخ سود وکارمزدی که بانک ها طلب می کند را پرداخت کند.

ندیمی ادامه می دهد: از این گذشته باید عدد و سقف اعتبار هم معلوم باشد، زیرا با قانون خالی نمی شود راه به جایی برد، با این وجود اگر دولت اراده کند عملی شدن این طرح زمان زیادی نمی برد ولی فعلا اراده لازم را در دولت دیده نمی شود.

ندیمی درباره ابراز نگرانی دولت از رشد منفی جمعیت و سیاست های تشویقی دولت می گوید: درست است که دولت در سخنرانی های خود دغدغه رشد منفی جمعیت را دارد، اما موضوع سخنرانی با موضوع پرداخت فرق می کند در کشور همه ما در مقام سخن مشکلات را حل می کنیم، به نظر می رسد ما فقط حرف درمانی می کنیم.

عضو کمسیسون اقتصادی مجلس درباره مخالفان این طرح می گوید: در واقع مخالفان با خود طرح مشکلی نداشتند بلکه آنها با ابعاد زمان و انتظاراتی که ممکن است طرح ایجاد کند مخالف هستند، آنها نگرانند که این طرح به عنوان قانون شناخته شده ولی اجرایی نشود، از این گذشته آنجا که پای پول در میان است باید عدد و ارقام معلوم باشد چون ممکن است بانک ها بهانه آورده و بگویند منابع ندارند یا سود بیشتری بخواهند یا در رابطه با بدهی هایی که بوده ایراد بگیرند.

ندیمی درباره زمان اجرایی شدن این طرح یادآور می شود: اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه همکاری کنند در ماه های آینده شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.

جام جم / مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها