کوچ دامداران مازندران در سوادکوه برای حضور در مناطق ییلاقی در فصول بهار و تابستان آغاز شده است.
کد خبر: ۵۶۰۴۴۳
آغاز کوچ ییلاقی دامداران مازندران

 با آغاز فصل بهار، تکاپو برای کوچ دامداران به مناطق ییلاقی سوادکوه آغاز می‌شود و دامداران سوادکوهی که به گاوداران سنتی آن، «گالش» و به گوسفندداران سنتی، «چوپان» می‌گویند با طی‌کردن مسافت‌های طولانی به مناطق ییلاقی خود می‌روند.

حضور یا عدم حضور دام در مراتع از مباحثی است که طرفداران یا مخالفان سال‌هاست برای آن سخن می‌گویند.

کوبیده شدن خاک و عدم رویش گیاه، معدوم شدن نهال‌های تازه جوانه زده توسط دام از موارد مورد نظر موافقان خروج دام از جنگل و محافظت از جنگل و خودکفاب ودن اقتصادی دامداران و اطرافیان آنها از دلایل مخالفان خروج دام از مراتع بوده و در مقاطع مختلف زمانی اجرایی شدن این طرح دارای نوسان بوده است.

آغاز کوچ دامداران سوادکوهی بهانه‌ای برای نگاه دوباره به تناسب دام و منابع طبیعی بوده است.

مراسم قرق‌شکنی سوادکوه خردادماه برگزار می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه برگزاری مراسم قرق‌شکنی با هدف آشنایی عمومی نسبت به زمان چرای دام و تمرینی برای هماهنگی نسبت به رعایت اصول علمی انجام می‌شود، گفت: مراسم قرق‌شکنی سال گذشته در سرخ آباد برگزار شد و خرداد امسال در گدوک سوادکوه برگزار می‌شود.

یدالله داوودی از حضور یک‌هزار و 117 بهره‌بردار از مراتع در سوادکوه خبر داد و افزود: با اجرای قرق‌شکنی سعی می‌کنیم تا اصول فنی مرتعداری را از لحاظ رویش گیاه و رعایت زمان مناسب چرای دام را به اطلاع عموم و دامداران برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌هایی را که به عنوان منطقه قرق‌شکنی انتخاب می‌کنیم و با اجرای مراسم اقدام به استفاده دام‌ها از آن می‌شود، به منظور اطلاع‌رسانی به مردم و نمایش کیفیت مراتع و رویش در آن است.

300 هزار راس دام سبک و سنگین در سوادکوه وجود دارد

بخشدار زیراب در مازندران نیز با اشاره به وجود 300 هزار راس دام سبک و سنگین در سوادکوه، گفت: 160 راس دام سبک و 140 راس دام سنگین در سوادکوه وجود دارد.

حشمت‌الله سمیعی با بیان این‌که منابع طبیعی خدادادی در کشور با تنوع زیاد وجود دارد، افزود: استفاده از داشته‌های طبیعی ما باید با نگاهی به آینده و استفاده آنان باشد.

وی با مناسب ارزیابی کردن طرح قرق‌شکنی، گفت: استفاده از منابع طبیعی باید با رعایت حقوق عمومی مردم همراه باشد.

بخشدار زیراب با تاکید بر توجه جدی به تناسب دام و مرتع، خاطرنشان کرد: اجرایی‌کردن روش‌های علمی برای حفاظت از منابع طبیعی باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها