رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که جمهوری آذربایجان بیشترین آلودگی را در دریای خزر ایجاد می‌کند،‌ افزود: تاکنون چهار کشور از پنج کشور حاشیه دریای خزر، پروتکل الحاقی به کنوانسیون دریای خزر (تهران) را بجز کشور آذربایجان امضا کرده‌اند.
کد خبر: ۵۵۹۵۴۶

به گزارش ایسنا، محمدجواد محمدی‌زاده افزود: تفاوت سهم کشورها در آلودگی دریای خزر به جمعیت و اهتمامی که برای حل این مساله دارند، مربوط می‌شود. مثلا کشور آذربایجان با برداشت‌هایی که از مخازن نفتی کف دریای خزر داشته است، موجب شد که در ماه‌های پیش شاهد گلوله‌های نفتی باشیم که تنها 25 تن آن در سواحل ایران جمع‌آوری شد و اگر ایران وارد عمل نشده بود، دچار آسیب‌های جدی‌تری می‌شدیم.

وی با بیان این‌که 15 میلیون نفر در حاشیه دریای خزر زندگی می‌کنند، ادامه داد: هشت میلیون نفر از این جمعیت متعلق به ایران و هفت میلیون باقی مربوط به چهار کشور دیگر است. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه ایران برای رفع آلایندگی‌های دریای خزر شامل کنترل فاضلاب خانگی نیز می‌شود که تاکنون 30 درصد فاضلاب خانگی شهر رشت کنترل شده و تا پایان سال این میزان به 100 درصد می‌رسد و‌ 100 درصد فاضلاب شهری شهر انزلی نیز امسال مدیریت و کنترل شد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی کشورها هنوز فاضلاب خام و تصفیه نشده را وارد خزر می‌کنند که تلاش می‌کنیم تا پنج سال آینده به کلی این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: اگر تا پنج سال گذشته، ایران سالی 400 تن ماهی خاویاری صید می‌کرد،‌ در دو سال گذشته رقم آن را بسیار بسیار پایین آورده است، اما صیدهای غیرمجاز و بیش از ظرفیت ماهیان خاویاری به این ثروت عظیم آسیب رسانده و به دنبال رفع این مشکل هستیم.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص آلاینده‌های دریاچه خزر نیز اظهار کرد: در حوزه آلایندگی با دو منبع مواجه هستیم که منبع آن آلایندگی‌های گازی و نفتی در خود دریاست که ایران هیچ‌گونه آلودگی از این نظر نداشته و برخی کشورهای دیگر نیز تنها کمی آلایندگی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها