محمدزاده در همایش منادیان حماسه:

رسانه‌ها نباید بداخلاقان انتخاباتی را تشویق کنند

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه کاندیداها از تخریب یکدیگر و نیز قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی بپرهیزند و رسانه‌ها نیز در صورت بروز چنین تخریب‌هایی از انعکاس و اشاعه آنها خودداری کنند، گفت: رسانه‌ها نباید بداخلاقان انتخاباتی را تشویق کنند.
کد خبر: ۵۵۸۳۴۷
رسانه‌ها نباید بداخلاقان انتخاباتی را تشویق کنند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، محمد جعفر محمد‌زاده صبح امروز در همایش منادیان حماسه که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با حضور اصحاب رسانه برگزار شد  گفت: نامگذاری امسال به عنوان سال حماسه سیاسی توسط مقام معظم رهبری حاکی از اهمیت حضور و مشارکت گسترده و انبوه و همچنین توأم با آگاهی و هوشیاری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است که وزارت ارشاد از یک سو در دعوت مردم به حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی و از سوی دیگر در ارتقاء سطح آگاهی و هوشیاری آنها نسبت به ابعاد گوناگون این حرکت ملی نقش مؤثر و بی‌بدیل دارد.

وی با بیان اینکه نامگذاری امسال بعنوان سال حماسه اقتصادی نیز نشان می‌دهد که عرصه اقتصاد مهمترین عرصه چالش نظام سلطه با ما است، افزود: ما همچنین در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌بریم لذا در عرصه اقتصاد باید مراقب بود تا با انعکاس و برجسته‌سازی اخبار منفی و معیوب کننده اقتصادی امنیت روانی مردم سلب نشده و زمینه‌های امید و نشاط اجتماعی از آنها گرفته نشود.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد به وظیفه رسانه ها در این عرصه اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید در خط مقدم مقابله با تحریم در کنار ملت بایستند و با ترویج خودباوری، اتکا به نفس و روحیه مقاومت و تسلیم‌ناپذیری از تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌ها سخن بگویند. البته ممکن است در اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها مطالبی در نقد شرایط موجود از جمله شرایط اقتصادی مطرح شود که در انعکاس این گونه نظر‌ات باید مراقب بود که اخبار و تحلیل‌های ما سبقه سیاه‌نمایی و چالش‌های اقتصادی را به خود نگیرد و در نهایت موجبات تضعیف عناصر درون نظام و تقویت جبهه دشمن فراهم نیاورد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه اخلاق انتخاباتی اقتضاء می‌کند که کاندیداها از تخریب یکدیگر و نیز قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی بپرهیزند، تصریح کرد: اخلاق رسانه‌ای و قانون مطبوعات نیز حکم می‌کند که در صورت بروز چنین تخریب‌هایی از انعکاس و اشاعه آنها در رسانه خودداری شود.

وی با بیان اینکه از جمله لوازم شکل‌گیری یک انتخابات حماسی، پایبندی کامل و همگانی به قانون و اخلاق است اضافه کرد: حقیقت این است که موازین اخلاقی در رسانه‌های ما با نقطه مطلوب و با ترازی که از رسانه اسلامی انتظار می‌رود همچنان فاصله دارد و البته این تابع ضعفی است که در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه سیاست‌ورزی به چشم می‌خورد.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه کمال مطلوب رسانه‌های مستقل و مردمی این است که ناظران آگاه و منصف و تحلیل‌گران دقیق و قابل اعتماد رقابت‌های انتخاباتی باقی بمانند نه آنکه به بازیگران جریان‌های سیاسی تبدیل شود، اظهار داشت: هر رسانه حتی رسانه وابسته به حزب در ذات خود نیازمند درجه‌ای از آزاد‌اندیشی و استقلال است که با تبعیت محض از تصمیمات حزبی و گروهی مغایرت دارد.

محمدزاده با بیان اینکه نخبگان ما باید احساس کنند که بداخلاقی‌های سیاسی آنها در فضای رسانه‌ای به مانع برخورد کرده و بایکوت می‌شود نه آنکه هر کس بیشتر از مرزهای اخلاق عبور کرد بیشتر تیتر و عکس‌ یک روزنامه‌ها شود، افزود: رسانه‌ها نباید بداخلاقان انتخاباتی را تشویق کنند و از آنها قهرمان بسازند. بلکه باید در قبال هر گونه خدشه بر سیمای اخلاقی انتخابات سیاست بی‌اعتنایی، منزوی سازی و بایکوت را در پیش گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل مؤثر در خلق حماسه سیاسی وحدت و همدلی مسئولان ارشد کشور است. این عامل از یک طرف موجب دلگرمی مردم برای حضور در انتخابات می‌شود و از طرف دیگر نا امیدی دشمنان را رقم زده و دست آنها را در تحرکات رسانه‌ای و سیاسی می‌بندد.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در این زمینه تنها به پرهیز از تشدید اختلافات در بین مسئولان محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: نقش اصلی و اثر‌بخش‌تر آنها تولید مطالبی است که روح حاکم بر آنها حاکی از وجود وحدت و انسجام در کشور در بین مسئولان و اقشار مختلف مردم است.

وی یادآور شد: اگر روزی تیتری را برگزیدیم که به فروش بیشتر منجر می‌شد و در عین حال مضمونی تفرقه‌آمیز و اختلاف‌برانگیز داشت باید بدانیم که به ازای هر نسخه فروش نشریه یا هر بازدید از سایت رسانه یک قدم از مرزهای آرمانی نظام اسلامی دور و به اهداف دشمن نزدیک شده‌ایم.

محمد‌زاده با بیان اینکه یکی دیگر از لوازم خلق حماسه سیاسی در عرصه رسانه توجه به رشد آگاهی‌های سیاسی مردم است چرا که باید در انتخابات به طور افراطی در شخصیت نامزدها تمرکز کرد، افزود: اگر رسانه‌ها در انتخابات پیش رو  برنامه محوری را به عنوان گفتمان مطرح و بر آن تاکید کنند بخش مهمی از رسالت تاریخی خود را در قبال رشد و ارتقاء آگاهی‌های عمومی انجام داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: شرط خلق حماسه سیاسی حضور همه جریان‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی در عرصه انتخابات است. برخی از رویکردی افراطی تصور می‌کنند که ایران فقط به دست جریانات خودشان ساخته می‌شود و جریان‌های دیگر به هیچ وجه شایستگی این کار را ندارند برخی هم در دیدگاهی تفریطی بر این باورند که همه جریان‌ها اعم از اینکه نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند یا نه می‌توانند در مسئولیت‌های کلان حضور داشته باشند. بدیهی است هر دو دیدگاه از مسیر اعتدال خارج هستند و دیدگاه معقول و معتدل آن است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مشارکت در انتخابات را برای همه جریان‌های سیاسی معتقد به نظام و پایبند به قانون اساسی یک حق و در عین حال یک تکلیف تلقی می‌کند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه محدودیت‌های اعتباری در سال گذشته موجب شد که به رغم پیگیری‌های مداوم و مکرر یارانه مطبوعات با کاهش حدود 50 درصدی در دو نوبت و یک نوبت عدم پرداخت روبرو شود گفت: در سال گذشته یک نوبت یارانه میان‌‌دوره‌ای برای روزنامه‌های سراسری و یک نوبت هم برای روزنامه‌های استانی منظور شد. که البته رافع خلأ موجود نبود. به همین منظور از سال گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای را با نمایندگان مجلس آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با پرداخت یارانه کامل در سال جاری بتوانیم پاسخگوی بخشی از نیاز اقتصادی مطبوعات باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها