اعلام قیمت‌های جدید در سایه کمبود روغن در بازار

در حالی که قیمت‌های جدید روغن پس از حذف ارز مرجع اعلام شد، برخی اخبار حاکی از کمبود قابل توجه روغن در فروشگاه‌هاست.
کد خبر: ۵۵۶۸۹۸
اعلام قیمت‌های جدید در سایه کمبود روغن در بازار

به گزارش خبرنگار ما، پس از اعلام نسنجیده و شتابزده مقامات معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف سهمیه ارز مرجع وارداتی روغن خام و در راه بودن گرانی 40 درصدی این کالای اساسی به طور طبیعی شمار زیادی از شهروندان برای جلوگیری از متضرر شدن مقادیر زیاد و بیش از مصرف عادی خود روغن خریداری و ذخیره کردند.

این رفتار باعث شد موجودی روغن در بسیاری از فروشگاه‌ها و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی روغن نایاب شود.

این در حالی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعلام افزایش قیمت روغن، تمهیدات لازم برای توزیع کافی روغن اضافی در بازار پیش‌بینی نکرده بود.

از سوی دیگر برخی اخبار نیز از کم‌فروشی روغن توسط برخی واحدهای صنفی حکایت دارد؛ چرا که آنان با اطلاع از گران شدن روغن، تعدادی از موجودی خود را از دسترس فروش خارج کردند تا آن را در روزهای آینده گران‌تر بفروشند البته در این وضع رفتار نادرست مصرف‌کنندگان ایرانی نیز بی‌تاثیر نیست.

هر چند از نظر منطق اقتصاد این رفتار کاملا طبیعی و برای پیشگیری از ضرر است، اما آگاهی عمومی از این نکته که خرید بیشتر منجر به ایجاد کمبود مصنوعی در بازار شده و قیمت‌ها را بیشتر افزایش خواهد داد، شاید شهروندان را به سوی رفتاری صحیح سوق می‌داد.این‌گونه رفتار شتابزده در مقامات دولتی مسبوق به سابقه است که ماجرای قیمت برنج و مرغ در این خصوص مثال‌زدنی است.

قیمت‌های جدید روغن

در همین حال فهرست قیمت محصولات عمده تولیدی شرکت‌های روغن نباتی با 30 تا 35 درصد افزایش اعلام شد.

به گزارش ایسنا، دبیر انجمن روغن نباتی ایران با اشاره به اعلام فهرست جدید قیمت احجام مختلف روغن نباتی گفت: با توجه به جلوگیری از وقفه در تولید و عرضه کالای استراتژیک روغن نباتی، فهرست قیمت محصولات عمده تولیدی شرکت‌های روغن نباتی با 30 تا 35 درصد افزایش اعلام شد.

قاسم فلاحتی با اشاره به این که قیمت‌های جدید در سامانه 124 ثبت خواهد شد، افزود: این قیمت‌ها از اول اردیبهشت توسط شرکت‌های روغن نباتی در سطح کشور اعمال شده است.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران با اطمینان خاطر از ذخایر موجود روغن خاطرنشان کرد: با تخصیص روغن خام دولتی در تولید و عرضه بموقع محصولات خانوار در کشور هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

روغن کافی به بازار وارد شده است


قاسم حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور، حجم روغن موجود در انبارهای مواد غذایی کشور را کافی و کاملا غیرنگران‌کننده ذکر کرد.

وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به کافی بودن موجودی روغن خوراکی برای مصرف مردم در تمام انبارهای مواد غذایی کشور، اظهار کرد: هیچ محدودیتی در تامین و توزیع روغن خوراکی وجود ندارد و مردم می‌توانند روغن مورد نیاز خود را به هر میزان خریداری کنند.

در همین حال یکی از مدیران معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی هم از تمهیدات این وزارتخانه به منظور افزایش تولیدات داخلی در جهت کاهش میزان وابستگی به خارج خبر داد و گفت: کشور ما از دیرباز به منظور تولید روغن نباتی، چشم به واردات داشته است، ولی به نتیجه رسیدن طرح‌هایی در این حیطه می‌تواند ما را در زمینه روغن نباتی به خودکفایی نزدیک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
مامان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
اندك اندك موج گرونی میرسد اندك اندك روغن عرض اندام میكند اندك اندك ازدواجها صفر میشود اندك اندك رئیس جمهور وعده روغن ارزون میدهد اندك اندك مرغ وماهی گوشت كاهو گوجه وخیار شیرواماست كرایه تاكسی گرون میشود .اندك اندك هویج عرض اندام میكند(خله چل)
ن ر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
بفرما اون روز تا حالا نوبت برنج و مرغ و میوه بود حالا نوبت روغن شد ای بابا چه مسخره بازیه ادعاشونم میشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
خدا به داد مردم بیچاره برسدبا این شیرین كاریها
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
لطفا بعدش چی قراره گران بشه بگید ازهمین الان بخریم ...
مخلص
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
چی فكر میكردیم چی شد خدا عاقبتشون به خیركنه!!!!!!!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
با تشكر از مسوولین دلسوز
باربد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
اندك اندك چیه!!!!!؟؟؟ یه دفعه 40 % گرون میكنن اندك اندكه ؟ جالب میدونی چیه اینه كه همه منتظرن دروغ های نامزد جدید رو بشنوند بدو بدو برن بهش رای بدن . من اگه جای دولت بودم بنزین رو میكردم لیتری 20 هزارتومن .. نون دونه ای 5 هزارتومن گوشت كیلویی 100 هزارتومن برنج كیلویی 30 هزارتومن و ... بخدا آب از آب تكون نمیخوره . ما صلاح خودمون رو نمیدونیم دولت بهتر میدونه رییس جمهور نماینده ماست ما بهش رای دادیم .مگه ندادیم ؟پس باید ساكت باشیم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
رئیس جمهور كجایی ، ما یارانه نمیخواهیم ثبات قیمت اجناس می خواهیم
مجرد بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
۰
۰
آقای رئیس جمهور به داد ملت برس ما رای دادیم برا الان . كی باید مشكل ما جوانها رو حل كنه خوب ملت رو سركار گذاشتین با درس خوندن وبهونه كار همه عمرمون رو صرف درس كردیم الان هم باید از بی پولی رنج بكشیم خدایا خودت به فریادمون برس.......
هالو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
اینا به فكر ما هستن بابا !!! می خوان روغن كمتر بخوریم برای حفظ سلامتی مون!!! مثل گوشت و برنج و بقیه چیزا !!!
خیرخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
خدا پدرشونو بیامرزه!!!!

نیازمندی ها